بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۷:۴۵:۵۵
کد خبر: ۸۷۴۷۴۴
سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، رضا برومند مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان، ناصر شریفی نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، سهراب بناوند معاون صنایع دستی، شریف شریفی نژاد شهردار بندرلنگه به‌منظور ثبت ملی شهر بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی از سوی مدیران و کارشناسان معاونت صنایع‌دستی در عمارت کوشک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ پویا محمودیان با اشاره به جایگاه و اهمیت صنایع دستی و هنر گلابتون دوزی و نقشی که صنایع دستی در ایجاد اشتعال بویژه برای بانوان در استان هرمزگان ایفا می کند، افزود: بعضی از هنرهای صنایع دستی در بسیاری از استانها به صورت شاخص و پر رنگ دارای رونق خاصی هستند که آن شهر یا روستا به عنوان شهر ملی صنایع دستی یا شهر جهانی معرفی می شوند.

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان نیز با اشاره به اهمیتی که صنایع دستی در ایجاد اشتغال و رونق تولید دارد، افزود: همه باید با همدلی و تعامل کمک کنیم تا در سالی که به نام سال رونق تولید نامگذاری شده در شناسایی، تولید و آموزش صنایع دستی بکوشیم.

او افزود: در شهر بندرلنگه با تعاملی که با شهرداری و شورای شهر وجود دارد، خانه تاریخی فکری به مرکز صنایع دستی تبدیل شده و مکانی جهت تولید و آموزش صنایع دستی بویژه رشته گلابتون دوزی تامین شده است که امیدواریم با تبدیل این شهر به شهر ملی گلابتون دوزی، این رشته رونق بیشتری پیدا کند.

در ادامه سهراب بناوند معاون صنایع دستی گزارشی از وضعیت صنایع دستی و رشته گلابتون دوزی، جایگاه و اهمیت این رشته در ایجاد اشتغال و نقش آن در پوشش بومی و فرهنگ مردم منطقه ارائه داد.

سپس شریفی شهردار بندرلنگه، مطالبی در خصوص عملکرد شهرداری و شورای شهر در ایجاد اماکن مناسب برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی بیان کرد.

در ادامه ناصر شریفی نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از این رویداد، آن را قدمی مثبت در اشاعه فرهنگ اشتغال و حفظ هنرهای بومی شهر بندرلنگه و استان هرمزگان برشمرد.

او افزود: شهر بندرلنگه و هنر مردم غرب استان خاستگاه هنر معماری و صنایع دستی بوده به طوری که در کشور امارات محله ای به نام بستکیه با بافتی تاریخی بوجود آمده و بخشی از فرهنگ آان کشور را تشکیل می دهد.

شریفی ادامه داد: تولیدات البسه محلی گلابتون دوزی هم زیبایی خاصی دارد و هم پوششی اسلامی و حجابی کامل است که زینت بخش زنان و دختران این‌ منطقه بوده و بخشی از هویت فرهنگی آنان است.

نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر همکاری و اقدامی که برای ثبت شهر بندرلنگه بعنوان شهر ملی گلابتون دوزی لازم باشد پیگیری خواهم کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز