مهر تایید شورای برنامه ریزی بر سند طرح تدقیق مطالعات ICZM

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۸:۰۰:۴۵
کد خبر: ۸۸۶۱۰۲
سند طرح تدقیق مطالعات یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) باهدف ایجاد زمینه مناسب برای بهره برداری بهینه از ظرفیت های موجود هرمزگان به عنوان بزرگترین استان ساحلی کشور پس از تدوین نهایی، جهت اجرایی شدن به تصویب شورای برنامه ریزی وتوسعه استان رسید.

 به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، "فریدون همتی" استاندار و رییس شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان این شورا اظهار داشت: هفت میلیارد تومان از محل بودجه دارایی ثابت و سرمایه ای سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تدوین سند تدقیق مطالعات یکپارچه مناطق ساحلی استان هرمزگان (ICZM) هزینه شده که از این اقدام ارزشمند سازمان بنادر و دریانوردی صمیمانه تشکر می کنم.

وی افزود: این سند یکی از اسناد توسعه ای مهم در امر تصمیم گیری برای نواحی ساحلی وکرانه های خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود و با تصویب این سند شناسایی و اولویت بندی مشکلات مناطق ساحلی وخلاء در تصمیم گیری ها، مرتفع و تصویر روشنی در راستای جلوگیری از تخریب مناطق ساحلی، شناسایی ظرفیت های طبیعی این مناطق پیش روی مدیران و تصمیم گیران قرار خواهد گرفت.

نماینده عالی هیات دولت در استان هرمزگان بر لزوم فراگیری آموزش های لازم به منظور اجرای طرح تدقیق مدیریت یکپارچه در استان تاکید کرد و گفت: مدیران و کارشناسان تصمیم گیر در حوزه دریا و ساحل آموزش های لازم را با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی ببینند.

همتی با بیان اینکه سند مدیریت یکپارچه استان هرمزگان و ابوموسی با شرط ضرورت مطالعات جزایر دیگر مصوب شده، اظهار داشت: ادارات، ارگانها و دستگاهای متولی با هم افزایی و مشارکت بیشتر همراهی نمایند تا اقدام شایسته سازمان بنادر و دریانوردی پیرامون مطالعات تدقیق مدیریت یکپارچه جزایر استان نیز تداوم یابد.

"اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به وجود دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی در استان گفت : هرمزگان به عنوان اولین استان پیش قدم در امر تدقیق مطالعات انتخاب شد و مطالعات تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در طول سالهای ۹۴ تا ۹۸ برای آن انجام شد.

وی ضمن قدردانی از دقت نظر تمامی اعضاء در اجرای طرح تدقیق مطالعات مدیریت مناطق ساحلی استان اظهار داشت: تصویب این طرح توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان نقطه عطف و نقشه راهی است برای ساماندهی و مدیریت به منظور استفاده بهتر این مناطق با ارزش و نگهداری خردمندانه جهت رونق اقتصادی استان و صیانت از مناطق بکر ساحلی برای نسل های آینده به شمارمی آید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به اقدامات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان طی دو سال اخیر با سکانداری استاندار اشاره کرد و گفت: با پیگیریها و تاکیدات ابلاغی استاندار پیرامون اجرایی نمودن و استقرار نظام مدیریت یکپارچه ،همچنین  فعالیت و پیگیری ثمر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان تعداد ۴۹ مورد مجوز قانونی فعالیت در سواحل استان صادر شده است که یک رکورد تاریخی در تاریخ توسعه سواحل در دوره چهل ساله پس از انقلاب محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷، تعداد ۲۸ مورد و در سال ۹۶ نیز، ۲۱ مورد مجوز سازه های ساحلی و تاسیسات دریایی مجوز صادر شده است.

"حمید خلیلی" مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی دراین جلسه به اهم موضوعات مطالعه شده در طرح تدقیق مدیریت یکپارچه درمناطق ساحلی هرمزگان اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه مهم و استراتژیک استان هرمزگان، سازمان بنادر و دریانوردی مطالعات در همه ابعاد و موضوعات با در نظر گرفتن تمام اسناد بالادستی را پیشتر از ۶ استان ساحلی دیگر در دستورکار قرارداد.

وی افزود: امروز طرح تدقیق مدیریت سواحل استان هرمزگان بر اساس چشم انداز ترسیم شده بعنوان اولین طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور(ICZM) نقشه های با مقیاس یک به ۵۰۰۰ به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان رسید.

خلیلی موضوعات مطالعه شده در حوزه های محیط زیست، مطالعات دریایی، مطالعات محیطی در خشکی، مطالعه کالبدی، مطالعه پدافند غیر عامل، راهبردی و سناریوهای توسعه و همچنین ارزیابی توان اکولوژیک را بر اساس اسناد بالادستی را از محورهای مهم این طرح عنوان کرد.

 

نظر شما