خیز بلند بندر شهید رجایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در عصر تحریم

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۸:۱۷:۰۸
کد خبر: ۹۰۲۷۸۱
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشریح جزییاتی از انعقاد قرارداد ۵۰هزار میلیاردی با بخش خصوصی به منظور ساخت بزرگترین پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی، از رقم خوردن یک رکورد بزرگ تاریخی و اقدامی تحول آفرین در کارنامه سرمایه گذاری بزرگترین بندر ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" در حاشیه مراسم انعقاد قرارداد ساخت بزرگ‌ترین پایانه مکانیزه مواد معدنی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این پایانه به نوعی بزرگ‌ترین ترمینال پیشرفته مواد معدنی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود که با توجه به توانمند های بی‌نظیر ایران در زمینه منابع معدنی صادراتی، زمینه ساز رقم خوردن تحولی بزرگ در صنعت و معدن ایران خواهد بود.

وی افزود: وسعت این پایانه بزرگ که در ضلع غربی بندر کانونی ایران ساخته می شود، ۱۸۰ هکتار است و در سه مرحله ساخته می‌شود که وسعت اراضی هر مرحله، ۶۰هکتار است. در این پایانه، مواد معدنی از طریق نوار نقاله و کمترین آلودگی به پای اسکله متصل می شود.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: این پایانه مکانیزه مواد معدنی علاوه بر وسعت ساخت و ساز و مباحث فنی، مهندسی و تجهیزات، به نوعی رکوردی تاریخی در کارنامه سرمایه گذاری بندر شهید رجایی محسوب می شود و رقم قرارداد آن معادل دوبرابر مجموع رقم سرمایه گذاری صورت گرفته در بزرگترین بندر ایران طی ربع قرن اخیر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به اینکه بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ قرار است ایران به ظرفیت ۵۵میلیون تن فولاددست یابد،  پایانه جدید با فراهم کردن ظرفیت ۵۰ میلیون تنی(معادل نیمی از ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر)، عملیات واردات مواد اولیه کارخانجات داخلی به ویژه در صنعت فولاد و صادرات مواد معدنی تولیدی معادن کشور را پشتیبانی می کند.

وی اضافه کرد: با اجرای برنامه های توسعه ای در بخش های بندری و نفتی، ظرفیت فعلی بندر شهید رجایی به میزان دو برابر افزایش می یابد. 

عفیفی پور با بیان این‌که هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات می‌توان از ظرفیت‌های این پایانه بهره گرفت، گفت: بسیاری از معادن کشور به صورت مستقیم و از طریق ریل به این پایانه متصل خواهند شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: علاوه بر این فعالان اقتصادی می‌توانند با استقرار صنایع برای تولید محصول باارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی استفاده کنند یا از مزیت این منطقه برای ایجاد کارخانه و تبدیل مواد اولیه معدنی به فرآورده‌های بینابینی استفاده و محصول نهایی را صادر کنند.

عفیفی پور در پایان ابراز امیدواری کرد، فعالان حوزه صنعت و معدن کشور بتوانند از مزیت منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی برای شکوفایی روزافزون تجارت بین المللی ایران استفاده حداکثری نمایند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز