مدیر آموزش و ارتباط با صنعت پژوهشکده محیط زیست کشور بیان داشت :

قشم الگویی برای حفاظت محیط زیست مناطق آزاد کشور

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۸:۵۷:۳۶
کد خبر: ۹۲۹۲۳۲
قشم الگویی برای حفاظت محیط زیست مناطق آزاد کشور
مدیر آموزش و ارتباط با صنعت پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: عملکرد مثبت شورای عالی ارزیابی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم می تواند به عنوان یک الگو در حرکت به سمت توسعه پایدار در دستور کار سایر مناطق آزاد کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ علیرضا رحمتی با بیان این مطلب اظهار کرد: اتفاق مثبتی که در منطقه آزاد قشم شاهد آن هستیم، این است که برای حرکت سریع و مطمئن با کمترین آسیب به سوی توسعه پایدار، و جلوگیری از آسیب به محیط زیست، از مشارکت های جانبی علمی بهره گرفته است.

وی ادامه داد: تشکیل شورای عالی ارزیابی محیط زیست در سازمان منطقه آزاد قشم با حضور نخبگان علمی و دانشگاهی و چهره های ملی محیط زیست، برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده و بررسی عملکرد این شورا نشان دهنده موفقیت آمیز بودن آن است.

عضو شورای پژوهشی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار اضافه کرد: طرح های مهم و توسعه ای که قرار است در منطقه آزاد قشم اجرا و عملیاتی شوند، نیازمند ارائه و دفاع در شورای عالی ارزیابی محیط زیست هستند و اگر ایراداتی از نظر این شورا داشته باشند، ملزم به اصلاح آن می شوند.

عضو شورای عالی ارزیابی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: سایر مناطق آزاد کشور نیز با الگو برداری از ساز و کار تشکیل و فعالیت این شورا و با استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی کشور می توانند اقدامات مثبتی در زمینه توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی با حفظ محیط زیست انجام دهند.

رحمتی با اشاره به اهمیت جایگاه سازمان منطقه آزاد قشم در حفظ محیط زیست این جزیره، خاطرنشان کرد: به علت اینکه مسئولیت های حاکمیتی در قشم برعهده این سازمان است و به نوعی حکمرانی پایدار داریم، شاهد تداخل عملکرد دستگاه های تصمیم گیر نبوده و فرآیندهای مثبتی در زمینه تصمیم گیری برای محیط زیست و حفظ آن اتفاق افتاده است.

عضو شورای پژوهشی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار ادامه داد: اگر توسعه صنایع و فعالیت عمرانی بدون در نظر گرفتن نقش مردم محلی صورت بگیرد و توجهی به حفظ محیط زیست نشود، می تواند تبعات منفی و آسیب های اجتماعی متعددی را به همراه داشته باشد.

او با اشاره به اهمیت همراهی جوامع محلی در حفظ محیط زیست و حرکت به سمت توسعه پایدار، افزود: در منطقه ای مانند جزیره قشم موضوع رضایت اجتماعی و مشارکت جوامع محلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و جلب رضایت و اعتماد ساکنان این منطقه تاثیر بسیار خوب و مثبتی در توسعه طرح های مختلف و حفظ محیط زیست خواهد داشت.

رحمتی ادامه داد: برای حفظ محیط زیست در جزیره قشم باید توجه ویژه ای به نقش و جایگاه جوامع محلی داشت، اگر آنها به این اطمینان برسند که مراقبت از طبیعت همسو با توسعه طرح های عمرانی و اقتصادی می تواند اشتغالزا باشد و منافع اقتصادی را تامین کند، قطعا شاهد همکاری و نقش آفرینی خوب جوامع محلی خواهیم بود.

به گفته وی؛ بطور کلی هر فعالیت توسعه ای در زمانی می تواند موفق باشد که به سه شرط تامین منافع اقتصادی، رضایت اجتماعی و مشارکت جوامع محلی و حفظ محیط زیست توجه کرده باشد و خوشبختانه با رویکردی که سازمان منطقه آزاد قشم در پیش گرفته شاهد این موضوع هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز