مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد:

سهم ۸۵ هزار تنی قشم برای تولید ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۸:۱۲:۵۰
کد خبر: ۹۳۷۰۳۴
سهم ۸۵ هزار تنی قشم برای تولید ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم
مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به سهم 85 هزار تنی قشم برای تولید ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه گفت: با نگاه ویژه‌ای که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه توسعه طرح‌های مرتبط با حوزه شیلات و پرورش ماهی در قفس دارد زمینه رونق و توسعه این بخش در جزیره قشم بیش از پیش فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ حامد عبدالهی با بیان این مطلب، اظهار کرد: در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است و در دریا رهاسازی شده و با استفاده از مزایای آب دریا به صورت مرتب غذای مورد نیاز آنها توسط پرورش دهندگان تأمین و در مدت معینی برداشت می‌شوند.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی تولید 200 هزار تن ماهی در قفس برای کشور پیش‌بینی شده که حدود 120 هزار تن ظرفیت پرورش ماهی در استان هرمزگان است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: براساس این هدف‌گذاری، قشم و جزایر اطراف این جزیره معادل 85 هزار تن در سال خواهد بود که یک سوم ظرفیت تولید کل کشور در حوزه تولید ماهیان پرورشی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه 16 شرکت فعال در حوزه پرورش ماهی در قفس از سال 93 به این عرصه ورود کردند، تصریح کرد: مراحل واگذاری زمین به این واحدها از سال 94 آغاز شده است، در حال حاضر نیز یکی از این واحدها با ظرفیت تولید 2 هزار تن در سال به بهره‌بردار رسیده و تا پایان سال سه شرکت دیگر می‌توانند قفس‌های خود را به آب بی اندازند و تولید خود را آغاز کنند.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه یکی از نیازهای توسعه پرورش ماهی در دریا تولید بچه ماهیان از ماهیان با ارزش خوراکی است، خاطرنشان کرد: مدیریت شیلات و کشاورزی منطقه آزاد قشم آماده همکاری در انجام طرح‌های مشترک توسعه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی و استفاده از توسعه فن‌آوری روز تکثیر ماهیان دریایی است.

به گفته عبدالهی؛ پرورش ماهی در قفس علاوه بر اشتغال جامعه صیادی در آبزی‌پروری موجب کاهش برداشت از ذخایر طبیعی آبزیان می‌شود و نقش موثری در حفظ این ذخایر خواهد داشت و به منظور اهمیت حفظ ذخایر طبیعی آبزیان دریایی، یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این طرح مشارکت تعاونی‌های صیادی در اجرای آن است.

وی یادآور شد: پروژه پرورش ماهی در قفس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی فعالیت شیلاتی است و این طرح مهم‌ترین پروژه اقتصاد مقاومتی شیلات است.

نظر شما