رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان خبر داد:

رونق زندگی عشایر با کشت گیاهان دارویی

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۸:۰۴:۳۱
کد خبر: ۹۴۴۰۰۷
رونق زندگی عشایر با کشت گیاهان دارویی
در مراتع شهرستانهای هرمزگان با ارزش ترین گیاهان دارویی رشد می کنند و زندگی بسیاری از روستاییان و عشایراستان و حتی اشتغال آنها در زمینه کشت و فروش انواع گیاهان دارویی می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: عملیات توسعه و احیا رویشگاهای گیاهان دارویی در سطح 500 هکتار با مشارکت جوامع محلی و شرکت های تعاونی طرف قرارداد گیاهان دارویی  در حال اجراست.

امین ضیایی افزود: این عملیات در شهرستان رودان ،حاجی آّباد،میناب،بشاگرد ،بندرعباس و بستک به اتمام رسیده است که بیشترین سطح احیایی در شهرستان های حاجی آّباد ،میناب و رودان بوده است.

وی گفت: برداشت گیاهان دارویی (آویشن و آنغوزه ) در سال 98 در سطحی برابر هزار و 100 هکتار با میزان مجاز برداشت 200تن که با توجه به بارندگی خوب و قابل ملاحظه در سال 97 این امر محقق گردیده است که نسبت به سال گذشته آن که بارندگی بسیار اندک بود و هیچگونه برداشتی صورت نگرفت رشد قابل ملاحظه و چشم گیری داشته است.

رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان افزود : 20قرارداد با ارزش معادل 200میلیارد ریال که برداشت گیاهان دارویی با شرکت های تعاونی و مرتعداران داشته ایم که عمده آنها آویشن و آنغوزه بوده است و برای سال 99 درصورت وفور بارندگی مناسب و انجام عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع شامل احداث هلالی آبگیر ،بذرکاری،بذرپاشی و حفاظت و قرق امکان پذیر می باشد.

ارسال گیاهان دارویی به استانهای دیگر درآمدزایی خوبی برای عشایر استان دارد

ضیایی افزود: زندگی بسیاری از روستاییان و عشایراستان با کشت و فروش انواع گیاهان دارویی عجین شده  که با برداشت گیاهان دارویی  به استانهای همجوار نظیر فارس ،اصفهان و تهران سهم به سزایی در صادرات ایفا می کنند.

وی گفت: گونه های گیاهی پر مصرف دارویی و خوراکی در بین مردم هرمزگان شامل آویشن ،آنغوزه ،بادام کوهی ،بنه ،پونه ،مورخوش ،مورتلخ ،کلپوره ،آلوئه ورا و  گیشدر می باشد.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز