مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان:

پیگیری ده ساله محیط زیست هرمزگان بابت سوخت مصرفی صنایع

۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۴:۰۰:۰۶
کد خبر: ۹۵۱۶۷۸
پیگیری ده ساله محیط زیست هرمزگان بابت سوخت مصرفی صنایع
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در نشست خبری بمناسبت روز جهانی هوای پاک در جمع خبرنگاران استان، گفت : محیط‌زیست هرمزگان بالغ‌بر ۱۰ سال است که پیگیر مسئله سوخت مصرفی صنایع به‌خصوص نیروگاه بندرعباس است.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ،حبیب مسیحی تازیانی با بیان اینکه شعار این هفته   «هوای پاک : اقدام و عمل » است، افزود :در جلساتی که با مسئولین گاز استان و مکاتباتی که با مجموعه وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان محیط زیست برای پیگیری این موضوع داشتیم قول‌هایی مبنی بر استفاده از عمده گاز تولیدی استان در این مجموعه گرفتیم.

وی ادامه داد: بهبود این شرایط نیاز به تصمیمات کلان در سطح کشوری دارد و امیدواریم بتوانیم به زودی گازرسانی به صنایع غرب بندرعباس به‌خصوص نیروگاه برق بندرعباس را داشته باشیم.

مسیحی تازیانی با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۲۲ واحد صنعتی استان در لیست صنایع آلاینده قرار گرفت، عنوان کرد: امسال از دو ایستگاه سنجش میزان ذرات هوا در استان بهره برداری شده است.

این مسؤل توضیح داد: استان هرمزگان از نظر تنوع گونه و تنوع زیست محیطی متفاوت تر از استان های دیگر کشور بوده و انتظار می رود  تلاش هایی با صرف انرژی بیشتر در حفظ تنوع های زیست محیطی استان انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان این موضوع  که تجمعی بودن صنایع در غرب شهر بندرعباس باعث به وجود آمدن معضلات محیط‌زیستی و آلودگی هوا شده است، خاطرنشان کرد: توسعه از غرب تا شرق استان هرمزگان در حال انجام است و هم اکنون نیز برنامه های کشوری جهت ایجاد توسعه در کنار آب های آزاد به این استان سوق داده شده است که بتوانند از منابع هایی استفاده شود که کمترین عارضه را برای استان های کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد صنایع در مرکز کشور  مشکلات عدیده‌ای و چالش هایی را به همراه داشته است ، یاد آور شد : از ۱۴۳ واحد پایش شده آلودگی هوا، اکثر واحدها استاندارد های لازم را دارا هستند و برای برخی نیز اخطارهای لازم صادر شده است که در صورت عدم رفع در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند.

مسیحی تازیانی بیان داشت: در سال گذشته تعداد ۲۲ واحد صنعتی استان در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند و آمار نهایی نیز اسفند ماه امسال ارائه می شود.

وی به مدیریت پسماند و فعالیت های این حوزه نیز اشاره کرد و افزود: مدیریت پسماندهای شهری، صنعتی و بیمارستانی در حال انجام است، بخشی از پسماندهای بیمارستانی در مراکز خصوصی و بخشی دیگر نیز در مراکز درمانی تولید می شود که  مراحل بی خطر سازی اولیه انجام و شاهد جابجایی بدون عوارض آنها هستیم که در مجموع می توان گفت عملکرد خوبی در سطح بیمارستان های استان را در پی دارد.

عالی ترین مقام مسئول در سازمان محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه در مراکز بخش خصوصی هنوز این کار به صورت کامل اجرایی نشده است، عنوان کرد: جلسات متعددی را با مرکز بهداشت استان برگزار کرده ایم که موارد موجود هرچه سریعتر رفع شود.

مسیحی تازیانی از بهره برداری دو ایستگاه سنجش ریزگردها در سطح استان خبر داد و گفت: یکی از این مراکز در شهرستان بندرخمیر و دیگری در شهرستان جاسک بوده است.

وی بیان داشت : استان هرمزگان در پنج کانون بحرانی ریزگردی  و ۲۸ نقطه مورد شناسایی قرار گرفته‌است که مناطق خور خوران و تالاب شور شیرین حد واسط شهرستان بندرعباس و میناب مناطق مستعد ریزگردی به شمار می‌روند.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان هرمزگان یکی دیگر از مناطق تاثیر گذار ریزگردی در استان را شهرستان جاسک معرفی  و خاطرنشان کرد: مطالعات از طریق تصاویر ماهواره ای و نمونه برداری در این منطقه انجام شده است.

مسیحی تازیانی اذعان کرد: در ایجاد پدیده های ریزگردی عوامل برون استانی نیز بی تاثیر نبوده اند و خشکیده شدن چند سال قبل تالاب جازموریان و تلفیق آن با کانون های بحرانی در شرق استان پدیده ریزگردها و آلودگی هوا را رقم زده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  اظهار داشت : شهرستان بندرعباس با توجه به کلانشهر بودنش نیاز به مدیریت ترافیک شهری دارد، مدیریت خیابان ها و استفاده از مسافربرهای جمعی نیاز اصلی مرکز استان است و باید برای جلوگیری از ترافیک ها و کاهش آلودگی ها، برنامه ها در کوتاه ترین مدت تصمیم گیری و لحاظ شود.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه ایجاد روگذرها کمک شایانی به کاهش ترافیک در شهر بندرعباس می کند، افزود: افزایش و توسعه فضای سبز شهری از دیگر مطالبات این سازمان است.

مسیحی تازیانی تاکید کرد: طبق قانون هوای پاک تا ۱۰ سال آینده شهرستان هایی که جمعیت ساکن در آن بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند سرانه فضای سبز آنها به ازای هر نفر ۱۵ متر مربع تعیین شده است و در حال حاضر سرانه فضای سبز ساکنین در مرکز استان هرمزگان با توجه به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری موجود به ازای هر نفر شش و نیم متر مربع است.

 

این مسئول به کانون اصلی آلایندگی در مرکز استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: یکی از کانون های آلایندگی در غرب شهرستان بندرعباس واقع شده است که متاسفانه خود کارکنان این منطقه، شهرک نشینان صنایع و روستاهای مجاور و حتی ساکنین شهر بندرعباس در معرض این گونه از آلایندگی ها قرار گرفته اند که در این رابطه سیاست های سازمان محیط زیست را ابلاغ کرده ایم و امیدواریم به گونه ای عمل شود که بتوانیم شاهد کمترین آلودگی در مرکز استان باشیم.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

 

نظر شما