مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خبرداد:

نخستین جشنواره ملی«قصه های روستای من»

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۰۷:۱۰:۴۶
کد خبر: ۹۶۵۳۶۹
نخستین جشنواره ملی«قصه های روستای من»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از اعلام فراخوان نخستین جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر با عنوان « قصه های روستای من » خبرداد و گفت: این جشنواره فروردین ماه سال ۹۹ به میزبانی کانون فرهنگی هنری انصار الحجه(عج) در روستای زیبای شمیل بندرعباس برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، رضا کمالی زرکانی  بیان کرد: احیای فرهنگ و سنت های روستا و عشایر، کارآفرینی و تولیدات روستا و عشایر و هویت های فرهنگی و هنری روستا و عشایر ازجمله موضوعات نخستین جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر با عنوان « قصه های روستای من » است.

وی به تشریح بخش های مختلف جشنواره پرداخت و از « قصه گویی سنتی » به عنوان یکی از این بخش ها یاد کرد و افزود: در این بخش براساس قصه گویی ایرانی بدون ابزار و وسایل و به صورت انفرادی اجرا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد: در بخش « قصه گویی تجربی و نوین » نیز تجربه های جدید برای انتقال مفهوم و جذب مخاطب با استفاده از ابزار و امکانات در قصه(مانند تصویر، گفتگو، وسایل به صورت خلاقانه استفاده شود).

وی اضافه کرد: در بخش ویژه نیز دو موضوع « مسجد روستای ما » ویژه ائمه جماعات، اعضا کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و « قصه های دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم » با محوریت شهدا، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و خانواده معظم ایشان و با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آمده است.

کمالی زرکانی همچنین در رابطه با شرایط گروه های سنی شرکت کننده در این جشنواره، گفت: سه رده سنی نوجوانان و جوانان(7 تا 18 سال)، بزرگسالان(18 تا 45 سال) و ریش سفیدان و گیس سفیدان(45 سال به بالا) می توانند در این رخداد شرکت کنند.

وی ضمن تشریح پذیرش آثار، عنوان کرد: جشنواره جهت حمایت از منابع طبیعی و جلوگیری از قطع درختان و استفاده کمتر از کاغذ شیوه دریافت آثار را با استفاده از فضای مجازی انجام خواهد داد.

این مقام مسئول با ذکر این نکته که هر شرکت کننده با تلفن همراه یک فایل حداکثر 5 دقیقه ای از اجرای خود را ارسال کند، افزود: محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

کمالی زرکانی گفت: در صورت امکان از لباس های بومی و محلی استفاده شود و در زمان فیلمبرداری نیز از پوشش متناسب با شئونات اسلامی استفاده گردد.

وی بیان کرد: در مرحله نهایی شیوه ارزیابی به صورت رقابتی خواهد بود و به تشخیص هیئت داوران دربخش های مختلف لوح، تندیس و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

کمالی زرکانی آخرین مهلت ارسال آثار را 25 اسفند ماه سال جاری اعلام کرد و افزود: علاقه مندان تا پایان مهلت اعلام شده می توانند از طریق واتس آپ، گپ و سروش به شماره 09176476165و پست الکترونیکی ghese.rosta@gmail.com  ارسال کنند.

وی اضافه کرد: علاقه مندان قصه و قصه گویی برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نخستین جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر با عنوان « قصه های روستای من » می توانند با شماره تلفن 07633446131 تماس بگیرند و یا به آدرس بندرعباس، بلوار پاسداران، کوچه دلاوران 1، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مراجعه کنند.

نخستین جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر با عنوان « قصه های روستای من » به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و با همکاری دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان و کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) روستای شمیل برگزار می شود.

سال گذشته نیز کانون فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین(ع) روستای بازیاری شهرستان میناب میزبان نمایشگاه منطقه ای « خوشه های خلاقیت روستا و عشایر » بود.

گفتنی است؛ دهستان شمیل با قدمت بسیار بالا در فاصله 80 کیلومتری از مرکز استان هرمزگان و در قسمت شمال شرقی استان بین شهرستان میناب و بندرعباس قرار دارد؛ اکثر اهالی شمیل به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود رودخانه های بزرگ به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز