مدیرکل تعاون و کار هرمزگان خبرداد:

کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا حمایت می شوند

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۰۹:۴۸:۱۸
کد خبر: ۹۹۴۰۲۰
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: بنگاه‌هایی که در زمان شیوع بیماری کرونا کسب و کارها خود را فعال نگه داشته و نیروی کارشان را حفظ کنند، از سوی دولت حمایت می شوند.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،هادی ابراهیمی در برنامه گفتگوی خبری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس افزود: با شیوع ویروس کرونا در کشور برخی از واحدهای تولیدی تعطیل و درآمد بعضی از افراد کاهش و یا از بین رفته است که دولت بمنظور حمایت از کسب و کار و نیروی کار و حمایت از اقشار کم درآمد, سه راهکار مختلف از جمله پرداخت بیمه بیکاری, تسهیلات بانکی و کمک های معیشتی در نظر گرفته است.

وی اظهارداشت: یکی از این برنامه ها،  اختصاص کمک هزینه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر است که سرپرستان خانوار که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند باید کد ملی خود را از طریق شماره تماسی که متعلق به خودشان است به شماره 6369 پیامک کنند.

ابراهیمی ادامه داد: دولت برای شاغلینی که بیکار شدند  نیز تمهیداتی اندیشیده که در این راستا سامانه ثبت نام بیکار شدگان دارای بیمه سازمان تامین اجتماعی توسط وزارت تعاون و کار راه اندازی شده و افراد بیمه شده سازمان تامین اجتماعی که در اثر شیوع کرونا بیکار شده اند می توانند در این سامانه به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir ثبت نام کنند که تمامی فرایندهای مذکور به صورت الکترونیک انجام شده و متقاضیان از هر گونه مراجعه حضوری اجتناب کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون آمار رسمی که بتوان به آن در خصوص اینکه چه تعداد بنگاه از زمان شروع بیماری کرونا آسیب دیده اند و چه تعداد نیز بیکار شده اند، استناد کرد، وجود ندارد اما در بازرسی کارشناسان این اداره کل از کارگاههای سطح استان 400 کارگاه و 2 هزار و 970 نفر به طور مستقیم تعطیل و بیکار شدند  همچنین بر اساس سامانه بیمه بیکاری، بیش از 12هزار و 400 نفر ثبت کردند که پس از بررسی نتیجه به آنها پیامک خواهد شد و بدون مراجعه مستقیم ، بیمه بیکاری از طریق تامین اجتماعی به آنها پرداخت می شود.

این مسئول گفت: تمامی بنگاههایی که بر اثر کرونا دچار مشکل شدند اما نیروی کار خود را تعدیل نکردند از هفته سوم اردیبهشت ماه تسهیلات 12 تا 16 درصدی به ازای هر نیرو تعلق خواهد گرفت که از طریق بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه در مجموع چه تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال استان در نظر گرفته شده است،  بیان داشت: برای بنگاههایی که در مناطق روستایی سرمایه‌گذاری کنند از طریق ثبت نام  آنها در سامانه کارا تسهیلات کم بهره پرداخت می شود که از زمان ابلاغ این تسهیلات تاکنون 332 میلیارد تومان به طرحهای اشتغال روستایی پرداخت شده و همچنین اختصاص تسهیلات به کسب و کارهای خرد از طریق نهادهای حمایتی و پرداخت تسهیلات به طرحهای مشکل دار که در کار گروه رفع موانع تولید تصویب می شوند، پرداخت می شود.

ابراهیمی در ادامه با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان ۷.۵ درصد بیشتر از میانگین کشوری است، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی کشور در سه ماهه پایان سال گذشته (زمستان 98) 42.4 درصد اعلام شده و در ارزیابی مرکز آمار ایران شاخص های عمده بازار کار، هرمزگان با نرخ مشارکت اقتصادی 49.9 (چهل و نه و نه دهم درصد) رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد و همچنین در این ارزیابی فصلی، رتبه اول در نسبت اشتغال کشور نیز با 44 درصد به هرمزگان رسید.

وی بیان داشت:  نرخ بیکاری هرمزگان نیز در زمستان 98 به 11.9 درصد رسیده که در مقایسه با فصل بهار کاهش 4 درصدی را نشان می دهد.

به گفته ی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، مرجع اصلی اعلام آمار بیکاری در کشور، مرکز آمار ایران است و تصمیم گیرندگان باید بر این اساس برنامه ریزی کنند.

وی افزود: نرخ مشارکت یک شاخص کلی است اما آنچه برای برنامه ریزان مهم است نرخ اشتغال جوانان است که باید به آن توجه شود.

ابراهیمی در خصوص حقوق و دستمزد کارگران گفت: افزایش21 درصدی حداقل مزد کارگران در سال 99 به تصویب شورای عالی کار رسید که به کارفرمایان و کارگاههای مشمول قانون کار ابلاغ شد و بر اساس آن از ابتدای امسال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل مزد روزانه‌ای که دریافت می‌کنند، 61 هزار تومان خواهد بود و سایر سطوح مزدی نیز  15 درصد افزایش یافته و علاوه بر آن کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار و کمک هزینه مسکن نیز پرداخت می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در تقویم رسمی کشور 5 تا11 اردیبهشت به نام هفته کارگر نامگذاری شده، گفت: این هفته فرصت مغتنمی برای تکریم خدمات کارگران شریف جامعه است که با اراده ای قوی و روحیه ای خستگی ناپذیر، در راه خوداتکایی و پیشرفت کشور گام بر می دارند و این اداره کل با همراهی بنگاههای اقتصادی استان برنامه های متنوعی در این هفته برگزار می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز