مدیر عامل انجمن اهدای عضو همدان تاکید کرد:

اهدا عضو در استان همدان نهادینه شود/۷۰همدانی در انتظار پیوند عضو

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۸:۴۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۰۵۱۹۷
اهدا عضو در استان همدان نهادینه شود/۷۰همدانی در انتظار پیوند عضو
مدیر عامل انجمن اهدای عضو همدان با تاکید بر اینکه اهدا عضو در استان همدان نهادینه شود، گفت: 70 بیمار همدانی در انتظار پیوند اعضا هستند.

مجید حمیدی در گفتگو با خبرنگار برنا از همدان، اظهار کرد: مرگ مغزی فرصتی استج که خدا به بنده ی خودش می دهد که با نجات بیمار نیازمند به عضو حیاتی که فرد می تواند امید وزندگی را به چند خانواده برگرداند .

وی افزود: شش متخصص و فوق تخصص باید تایید کنند  که فرد دچار مرگ مغزی شده و اگر یک نفر از این شش متخصص تشخیص دهد که فرد دچار مرگ مغزی نشده اجماع سایر متخصصان بر این تشخیص می باشد .

مدیر عامل انجمن اهدای عضو همدان، خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه و تجربه ایی که دراین  زمینه دارم فردی که دچار مرگ مغزی شده است زنده نمی ماند پس با اهدای عضو این عزیز می توان زندگی را به دیگران هدیه کرد .

وی مطرح کرد: افرادی که مایل به دریافت کارت اهدای عضو هستند میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.ehda.canter و وارد کردن کد ملی خود عضو سامانه شوند و اگر حادثه ایی برای آنان به وجود آید  مراحل اهدا عضو سریع تر انجام شود .

حمیدی افزود: فردی که خودش مایل به اهدا عضو بوده به منزله وصیتش وی بوده است.

وی با اشاره به رضایت 45 تا 50 درصدی خانواده های دچار مرگ مغزی عنوان داشت :45 تا 50 درصد از از خانواده هایی که فرد دچار مرگ مغزی می شوند راضی به اهدا عضو هستند  که این رقم باید فرهنگ سازی وآموزش و اطلاع رسانی صحیح بیشتر شود.

مدیر عامل انجمن اهدا عضو استان با اشاره به اینکه در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد مطرح کرد : هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد و فرآیند اهدای عضو تیم پزشکی فقط عضوهایی را برمی‌دارند که خانواده اهداکننده رضایت به برداشتن آن‌ها داشته باشند

وی با اشاره به تفاوت مرگ مغزی و کما، مطرح کرد : در حالت کما شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است، کما یک نوع اختلال در کارکرد مغز بوده که در آن شخص ـ مشابه مرگ مغزی به دلیل کمبود خون و اکسیژن رسانی به مغز ـ دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌شود و به هیچ‌یک از تحریکات پیرامونش پاسخ نمی‌دهد. در حالت کما شخص ممکن است برای مدت طولانی زنده بماند، یا هشیاری اش را بازیافته و یا از فاز کما به فاز زندگی نباتی وارد شود و حتی افرادی که به کما رفته‌اند در صورت سالم بودن ساقه مغز، در اغلب موارد به تنفس غیرارادی خود ادامه داده و یا تحت شرایط خاصی تلاش تنفسی انجام می‌دهند. هوشیاری بیماران در حالت کما بسته به میزان پاسخ آن‌ها به محرک‌های گوناگون درجه‌بندی می‌شود. در جریان مرگ مغزی اعضای دیگر بدن مانند قلب، کلیه‌ها یا کبد تا مدتی زنده و قابل پیوند هستند و این ارگان‌ها درصورت اقدام بموقع می‌توانند در بدن شخص دیگری به وسیله پیوند اعضا استفاده شوند.

حمیدی افزود : فردی که دچار مرگ مغزی می شود می تواند هشت عضو حیاتی قلب ،ریه ،کلیه ، کبد ، پانکراس ،کیسه صفرای حود را به افراد نیاز مند به این اعضا اهدا کند .

وی ادمه داد :با پیوند  نسوجی همانند پوست ،قرینه ،استخوان ،غضروف می تواند معلومیت فرد بیمار  را برطرف کند .

مدیر عامل انجمن اهدای عضو همدان، گفت:  فرایند برداشت عضو هیچ تغییری در ظاهر پیکر اهداکننده به وجود نخواهد آورد. پس از عمل برداشت، محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط به صورت یک خط تمیز عمل جراحی دیده خواهد شد.

وی تصریح کرد: تأمین کلیه هزینه‌های مربوط به امر اهدای عضو شامل بستری، برداشت و پیوند بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و هیچ هزینه‌ای توسط خانواده اهداکننده پرداخت نمی شود.

حمیدی گفت:درسال گذشته 14خانواده همدانی رضایت دادند که اهدا عضو انجام شود که از این 14نفر سه نفر از آنان به علت مشکلاتی نتوانستند عضو خود را اهدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: از یازده فرد اهدا کننده توانستیم سی وسه عضو را به بیماران نیازمند به اهدا اعضا پیوند بزنیم

مدیر عامل انجمن اهدای عضو همدان در پایان اظهار کرد : 25 هزار بیمار در کشور در انتظار پیوند عضو هستند که سهم استان همدان 70نفر می باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز