وقتی منافع شخصی بر محیط زیست سایه می گستراند؛

جاده ای برای تندرستی یا علیه سلامتی/انکار مسولان آتشی بر دل کوهستان

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۶:۴۷:۱۵
کد خبر: ۱۰۰۹۶۱۴
جاده ای برای تندرستی یا علیه سلامتی/انکار مسولان آتشی بر دل کوهستان
تغییرات انسانی در محیط زیست و منابع طبیعی میتواند موجبات نابودی طبیعت را به دنبال داشته باشد و داستان پر قصه این تخریب ها در ایستگاه کوهستان الوند همدان توقفی طولانی مدت دارد.

به گزارش برنا، گروه استان ها-مدتی است که خبرهایی مبنی بر تخریب کوهستان الوند و عریض کردن جاده‌ای به نام سلامت به گوش می‌رسد جاده‌ای که قطعاً با تخریب آثار زیان‌بار زیست‌محیطی به بار می‌آورد که علاوه بر آثار کوتاه‌مدت آثار زیان باری در طولانی‌مدت گریبان نسل آینده خواهد بود چراکه کوه‌ها به‌عنوان یک اکوسیستم طبیعی هستند و با از بین بردن این اکوسیستم‌ها شاهد  آلودگی بیشتر محیطی خواهیم بود.

از طرفی دیگر کوه‌ها از دیرباز منبع آرامش بودند که با تخریب و دست‌کاری و ساختن جاده آرامش و سکون از کوه‌ها گرفته می‌شود و دیگر محیط کوه با شهرها فرقی نمی‌کند.

راه سازی در دل کوهستان الوند

کوه‌ها به‌عنوان حصارهای مطمئن در حفظ موجودیت، تمدن و فرهنگ کشور نقش اساسی داشته و امروزه چشم همگان برای حفظ آخرین بازمانده اجتماعات گیاهی و جانوری به کوه‌ها دوخته‌شده است و در بسیاری از کشورها نیز محور اصلی فعالیت‌های گذران اوقات فراغت و منبع درآمد ارزی از راه اکو توریسم به شمار می‌آیند.

متأسفانه باوجوداین همه نقش حیاتی و کارکردهای متفاوت و ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و زیست‌محیطی، کوه‌های کشور ما همچنان بی‌صدا،خاموش و غریب در حاشیه اذهان عمومی به‌شدت در معرض انواع دست‌اندازی‌ها و تخریب‌ها قرار دارند.

رئیس هیئت کوه نوری در این خصوص در گفتگو با خبرگزاری برنا، مطرح کرد: هیئت کوهنوردی استان به‌عنوان متولی ورزش کوهنوردی با هرگونه تخریب، ترمیم، ساخت‌وساز، تغییر شکل و ورود مصالح غیربومی به مناطق کوهستانی  مخالف می‌باشد.

علی‌رضا گوهریان افزود : هیچ  فردی صاحب طبیعت نبوده است و نباید برای منافع شخصی خود آسیب به طبیعت بزند.

وی با اشاره به اینکه جاده‌سازی و تعریض این مسیر باعث جدا کردن مسیر کوه‌نوردان خواهد شد مطرح کرد: به نظر می‌رسد با جاده‌سازی این مسیر مدیر مجموعه توریستی گنجنامه قصد جدا کردن مسیر عبور کوه‌نوردان خواهد شد که کار غیرقانونی خواهد بود.

راه سازی در دل کوهستان الوند

رئیس هیئت کوهنوری استان همدان، عنوان کرد: عریضی که روی جاده زیگزاگ انجام‌شده به‌طورقطع فرسایش حجم زیادی از خاک را به دنبال خواهد داشت و آسیب جدی به آن می‌زند همچنین با توجه به اینکه این منطقه درشیب قرار دارد پس از دو یا سه فصل دچار تغییراتی خواهد شد و بهتر بود که این جاده قدیمی به شکل قبل حفظ می‌شد.

در ادامه سجاد علی زاده یک فعال اجتماعی در این خصوص مطرح کرد: کوه الوند یکی از نمادهای طبیعی و بکر استان و جلوه قدرت الهی و مظهر زیبایی ذات اقدس باری‌تعالی است که با حضور در آن شکوه و عظمت در هر انسان صاحب‌فکر تداعی می‌گردد.

وی گفت:متأسفانه در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد ساخت‌وساز‌هایی در دل کوه و در میدان میشان در پایین کوهپایه در دل گنجنامه شکل گرفت که ساخت‌وساز‌های و ضربات متعدد بر دل دامنه الوند باعث اثرات زیان‌بار زیست‌محیطی شده است.

این فعال اجتماعی با اشاره به اثر مخرب این تخریب و تعریض مطرح کرد:علی رقم توجیهات مسئولین مربوطه دال برافزایش گردشگر و توریست وعدم تخریب طبیعت ساخت‌های این منطقه باعث به وجود آمدن مشکلانی و تغییرات در زیست‌بوم و تخریب و آلوده سازی کوهستان و از بین رفتن چشم‌انداز و زیبایی الوند شده است .

راه سازی در دل کوهستان الوند

وی خاطرنشان کرد : نگران این هستیم که با حضور لودرها در دل کوه و راه کشی‌ها منجر از بین رفتن این اقلیم گردد .

علی زاده گفت :در این ساخت‌وسازها فقط افراد اندکی سود خواهند برد افرادی که منافع شخصی خود را به منافع استانی ترجیح داده و باعث آزرده‌خاطر شدن دوستداران طبیعت می‌شوند .

وی در خاتمه گفت: انتظار ما ا دادستان استان این است که هر چه سریع به این موضوع رسیدگی و جلوی این ساخت‌وساز و تعریض را بگیرند .

فعال محیط زیستی در این زمینه گفت:کوهستان الوند از قدیم برای اهالی همدان ارزش زیاده داشته است و بسیاری از مراسمات خود را این کوهستان می‌گرفتند که با تخریب این مجموعه علاوه بر اینکه ظرفیت‌های گردشگری خود را از می‌دهیم شاهد اثارزیان بار  تخریب محیط‌زیست خواهیم بود

وی با اشاره به اینکه با عریض کردن این جاده شاهد ورود آفرود سواران و برهم خوردن آرامش این منطقه خواهیم بود مطرح کرد :با جاده‌سازی این مجموعه و ورود افرود سواران آرامش را از این منطقه از خواهیم برد و علاوه براین باعث آلودگی بیشتر محیطی  شهری خواهیم بود .

بهنام نادری در این خصوص مطرح کرد: متأسفانه مدیر این مجموعه هیچ‌گونه مجوزی از سازمان مدریت منابع طبیعی برای کاشت درخت و آبیاری آن دریافت نکرده است.

خبرنگار حوزه محیط‌زیست با اشاره به اینکه طبیعت و محیط‌زیست حق انحصاری برای هیچ فردی نیست بیان کرد: کوه‌ها با توجه به خاصیت اکوسیستمی که ندارند نباید بزرگ‌راه ساخته شود و با دست‌کاری در طبیعت زندگی را برای آیندگان سخت خواهیم کرد.

راه سازی در دل کوهستان الوند

وی در ادامه گفت : همان‌طور که در الوند شمالی دیده می‌شود با دست‌کاری در طبیعت شاهد از بین رفتن حیات‌وحش هم خواهیم بود که زنگ خطری برای انسان‌ها خواهد بود .

 مدیر مجموعه منابع انسانی دهکده گنجنامه مطرح کرد : هیچ‌گونه ساخت‌وساز و یا تعریض در این جاده صورت نگرفته است و برای جلوگیری از سیل مجبوریم که هرسال مقداری از جاده را تعریض کنیم .

 وی ادامه داد :اگر قرار بر عدم ساخت‌وساز است هیچ ارگانی اجازه ساخت‌وساز و یا نصب و احداث نمی‌باشد !!

متأسفانه علی‌رغم تماس‌های پی‌درپی با مدیرکل راه و شهرسازی این مسئول حاضر به مصاحبه  نشدند و داشتن جلسه را بهانه‌ای برای عدم مصاحبه دانستند!!!!

گزارش از عطیه صفی زاده

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز