رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند خبر داد:

اتمام عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی گلشن نهاوند

۱۳۹۹/۰۴/۱۹ - ۱۴:۲۷:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۶۹۷۷
اتمام عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی گلشن نهاوند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند از اتمام عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی گلشن این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان محسن جانجان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند در آئین افتتاح این حمام که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان و فرماندار  نهاوند، گفت: حمام تاریخی گلشن از بناهای قدیمی با ستون‌های سنگی و سقف قوسی شکل است که مربوط به دوره قاجاریه است.

وی با بیان اینکه این حمام مدت‌ها بدون فعالیت بود و در حال تخریب افزود: با توجه به اینکه این حمام به علت عدم فعالیت در چند سال اخیر در حال تخریب بود اداره میراث فرهنگی نهاوند به منظور حفظ این اثر تاریخی که به ثبت آثار ملی رسیده ۱۵۰ میلیون تومان صرف مرمت کلی آن کرد.

جانجان افزود: با توجه به اینکه این مکان دارای مالک خصوصی است موافقت مالک برای واگذاری آن به بخش خصوصی برای فعالیت گردشگری جلب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند از مشارکت بخش خصوصی به منظور استفاده از فضای موجود به عنوان یک مکان گردشگری خبر داد و افزود: این مکان برای تبدیل به سفره‌خانه سنتی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون تومان به بخش خصوصی واگذار شد که مراحل آماده‌سازی آن زیر نظر میراث فرهنگی انجام گرفت.

وی گفت: با واگذاری این مکان به بخش خصوصی علاوه بر اینکه برای حداقل هشت نفر اشتغالزایی شده است، حفظ و نگهداری بنا هم بر عهده سرمایه‌گذار نهاده شده و هزینه‌ای از روی دوش بخش دولتی برداشته شده است.

حمام گلشن از بناهای تاریخی نهاوند است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، زیربنای این حمام در دوره صفویه ساخته شده که پس از تخریب ساختمان آن مجددا بنای جدید در دوران قاجاریه احداث شده و در یکی از محلات قدیمی نهاوند به نام خیابان گلشن قرار دارد.

نظر شما