​مدیرکل استاندار همدان خبر داد:

۵ محصول بومی همدان صاحب استاندارد ملی می‌شود

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۳:۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۰۵۷۲۷۷
۵ محصول بومی همدان صاحب استاندارد ملی می‌شود
مدیرکل استاندارد همدان از تدوین استاندارد ملی برای پنج محصول بومی این منطقه خبر داد و گفت: گشنیز، رازیانه، نازک‌کاری چوب، نقاشی سفال لعاب برجسته و ترشی بادمجان تحت پوشش استاندارد قرار می‌گیرند.

به‌گزارش خبرگزاری برنا از همدان ؛ محمد مددی مطرح کرد:همدان در تولید گشنیز و رازیانه به ترتیب رتبه نخست و دوم کشور را دارد و بر همین اساس تدوین استاندارد و شناسنامه دار شدن این محصولات در اولویت قرار گرفته است.  

وی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی استان متولی تولید و تامین امنیت غذایی است گفت: انتظار داریم کارشناسان صاحب نظر و نخبه‌های این بخش با مشارکت در کمیسیون‌های اولیه، فنی و نهایی تدوین استاندارد ضمن کمک به هویت بخشی به تولیدات محلی، حافظ منافع تولیدکنندگان باشند.  

مدیرکل استاندارد همدان خاطرنشان کرد: استانداردهای یاد شده به صورت پژوهش محور انجام می‌شود و در فرایند تدوین، برخی از شرکتهای تدوینگر و دارندگان پروانه کارشناسی با ما همکاری می‌کنند. 

مددی افزود: نازک کاری چوب و نقاشی سفال لعاب برجسته نیز از هنرصنعت‌های مشهور این دیار محسوب می‌شود که تدوین استاندارد برای آن‌ها ضروری بود.  

مدیرکل استاندارد همدان یادآوری کرد: صنایع دستی استان گستردگی و فرآوانی قابل توجهی دارد و متولیان این بخش مشارکت خوبی در روند تدوین استاندارد فرآورده‌ها و تولیدات بومی دارند که ستودنی است.  

به گفته وی ترشی بادمجان محصول کدبانوهای همدانی و از فرآوردهای خوراکی این منطقه است که مهارت ویژه‌ای در تهیه آن دارند و به همین دلیل با کمک جهادکشاورزی، استاندارد مورد نیاز برای آن تدوین می‌شود.  

مددی با تاکید بر حمایت استاندارد از کالاهای صادرات محور بیان کرد: پیش از این استاندارد سفال و سرامیک لالجین در سال ۱۳۹۴ با هدف پشتیبانی از تولیدکنندگان این دسته از صنایع دستی تدوین شد. 

امسال ۱۷ محصول به سبد کالاهای استاندارد همدان اضافه شد و شمار محصولات دارای پروانه کاربرد نشان استاندارد به ۶۷۰ مورد رسید.

نظر شما