رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان همدان:

۲۲۰ هکتار کپه کاری، بوته کاری و بذرپاشی در مراتع همدان انجام می شود

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۹:۵۷:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۴۳۲۱
۲۲۰ هکتار کپه کاری، بوته کاری و بذرپاشی در مراتع همدان انجام می شود
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان همدان، گفت:220 هکتار کپه کاری، بوته کاری و بذرپاشی در مراتع همدان انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، شاهرخ شجاعی فر , گفت: امسال ۸۰ هکتار کپه کاری و ۴۰ هکتار بوته کاری در حوزه آبخیز مرتع بلاغ شهرستان همدان  را با ۸۰ میلبون تومان اعتبار انجام می دهیم.

وی  ابراز داشت: این اقدام در راستای تقویت پوشش گیاهی و مدیریت مراتع صورت گرفته است.

او با بیان اینکه اعتبار این طرح ها از صندوق توسعه ملی تامین شده است افزود: بذر پاشی در ۱۰۰ هکتار از مراتع روستای مولیجه هم با ۶ میلیون تومان در دست انجام است.

وی ضمن بیان اینکه تلاش شد تا در بذرپاشی و کپه کاری از گونه‌های سازگار با اقلیم همدان استفاده شود، افزود: کشت گونه‌های بومی حفاظت خاک در مقابل فرسایش را به دنبال دارد و ضمن آن منجر به احیای منابع طبیعی مناطق حساس همدان می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی همدان بابیان اینکه تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی در سطح مراتع به شمار می‌رود، تصریح کرد: با توجه به اینکه عرصه های مراتع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل‌توجهی از کشاورزان و دامداران به شمار می‌رود لذا تقویت پوشش گیاهی واجرای طرحهای احیا واصلاح مراتع بسیار حائز اهمیت است.

شجاعی بابیان اینکه تلاش شد تا از جوامع بومی محلی برای این اقدام استفاده شود، افزود: مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در درازمدت ازنظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می‌شود لذا کشت گونه‌های بومی می‌تواند باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره آبی خاک ونهایتاً حفظ مراتع شود.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات لازم واثر گذار ما در مارتع در راستای تقویت مشارکت بهره‌برداران مراتع توزیع 6دستگاه آبشخور فلزی به‌منظور تأمین شرایط بهداشتی آب شرب دام است که طی یک سال گذشته تهیه و در اختیار بهره‌برداران  در روستاهای آقداش وگمار قشلاق قرار گرفته است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان همدان اظهار داشت:شهرستان همدان ۱۲۸ هزار هکتار مرتع دارد که به  ۱۹ بلوک تقسیم بندی شده  و برای حفاظت از آنها  علاوه بر گشت ومراقبت توسط یگلت حفاظت از همیاران طبیعت و دهیاران نیز کمک گرفته ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز