اهالی رسانه همدان از خانه مطبوعات آینده چه انتظاراتی دارند؟؟

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۷:۴۸:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۹۴۶۸
اهالی رسانه همدان از خانه مطبوعات آینده چه انتظاراتی دارند؟؟
این‌ روزها بحث انتخابات خانه مطبوعات در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه همدان داغ داغ است و هر یک از کاندیدا وعده تحول و حل مشکلات اهالی رسانه را مطرح می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، تشکل صنفی خانه مطبوعات رسمی‌ترین تشکل برای اصحاب رسانه در کشور محسوب می‌شود که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در استان‌ها نیز زیرنظر ادارات کل این وزارت مدیریت می‌شود.

هرچند اعضای این تشکل صنفی با برگزاری انتخابات میان اصحاب رسانه و از میان اهالی مطبوعات و رسانه‌های استانی انتخاب می‌شوند، اما برخی مواقع عملکرد و نگاه نادرست برخی افراد اعضای هیات مدیره این تشکل در سالیان اخیر باعث شده خانه مطبوعات نتواند انتظارات اهالی رسانه را جامع عمل بپوشاند.

 این‌ روزها بحث انتخابات خانه مطبوعات در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه همدان داغ داغ است و هر یک از کاندیدا وعده تحول و حل مشکلات اهالی رسانه را مطرح می کند، انتخابات این این دوره روز چهارشنبه 28 آبان ماه ساعت 10 الی 12 صبح برگزار می شود  اما در این بین خبرنگاران و اهالی رسانه از کاندیدا و خانه مطبوعات آتی انتظاراتی دارند:

ایجاد وحدت و همدلی بین فعالان رسانه ای

مدیر خبرگزاری برنا در همدان گفت: خانه مطبوعات نقش اساسی در رشد و پیشرفت رسانه‌ها دارد و خانه مطبوعات آینده باید عاملی برای ایجاد وحدت و همدلی بین فعالان این عرصه باشد.

وی گفت: خانه مطبوعات یک بازوی قوی و مکمل برای اهالی رسانه محسوب می شود و اهالی رسانه انتظار دارند بخشی از مشکلات این قشر همچون بیمه، مسکن و معیشتحل شود.

حمدالله چاروسایی درباره لزوم آموزش خبرنگاران تاکید کرد: موضوع آموزش خبرنگاران هم باید مد نظر قرار گیرد چراکه بیشتر افراد، خبرنگاران تازه که وارد عرصه خبر می‌شوند، بدون هیچگونه آموزشی وارد این عرصه شده و گاهی همین موضوع سبب بروز مسائلی و زیر سئوال رفتن جامعه رسانه‌ای می‌شود.

فرصت به نسل جوان

بهرام رستمی پیشکسوت عرصه رسانه در این خصوص می گوید: فرق نمی کند کدام یک از دوستان انتخاب شوند و امیدوارم این دوره اهالی رسانه واقعا با شناخت واقعی دست به انتخاب بزنند.

وی افزود: قطعا آزموده را آزمودن خطاست و از طرفی باید فرصت را به دوستان جوان داد و من به عنوان یک فرد با سابقه در عرصه رسانه آمادگی دارم تجارب خود را برای پیشبرد اهداف اصلی رسانه در اختیار اعضای جدید قرار دهم.

توجه به بیمه خبرنگاران

خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز با بیان که خانه مطبوعات باید پیگیر مشکلات اصحاب رسانه و خبرنگاران باشد گفت: متاسفانه مشکلات خبرنگاران از قبیل نداشتن بیمه و امنیت شغلی کمتر مورد توجه خانه مطبوعات بوده است.

محمد حسامی افزود: از خانه مطبوعات انتظار می‌رود رسانه‌هایی را که خبرنگار فعال بیمه نشده دارند بازخواست کند و این رسانه‌ها را برای بیمه کردن خبرنگار خود تحت فشار بگذارد.

وی با بیان این که متاسفانه پالایش خبرنگاران به درستی صورت نگرفته است گفت: افرادی عضو خانه مطبوعات هستند که مدت‌ها کار خبر نمی‌کنند، اما در مراسم‌های مختلف در صف نخست نشسته و به عنوان خبرنگار از آنها تجلیل می‌شود.

خبرنگار تسنیم با اشاره به این که قدرت قلم، فراتر از هر قدرت دیگری است تاکید کرد: قلم زدن در مقام خبرنگار نیاز به وجدان بیدار دارد و هر گزارش و خبری باید در راه منافع مردم نوشته شود، اما متاسفانه بودند و هستند افرادی که در لباس خبرنگار که انتقاد و یا تعریفشان از یک مسئول یا نهاد در راه منافع شخصی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از خانه مطبوعات انتظار داریم با تشکیل کارگروهی به رصد رفتار خبرنگاران و رسانه‌ها بپردازد و آنانی که قلم و رسانه را مستمسکی برای گرفتن امتیاز از مدیران قرار داده‌اند و یا از تخلف آشکار برخی نهادهای دولتی یا خصوصی به صرف گرفتن رپرتاژ چشم‌پوشی کرده و حتی از آنها حمایت می‌کنند مواخذه شوند.

حسامی تاکید کرد: خانه مطبوعات محلی برای خودنمایی اعضا و پلی برای نزدیک شدن به مدیران، مطرح شدن، و یا کاندید شدن برای مجلس و شورای شهر نیست بلکه محل خدمت به خبرنگاران و فعالان عرصه خبر است و کسی که توانایی خدمت به همکار خود را ندارد لطفا پا به عرصه انتخابات نگذارد.

توجه به مقوله آموزش

فاطمه کاظمی خبرنگار روزنامه همهشهری در خصوص انتظارات خود از خانه مطبوعات آتی می گوید: از آن‌جایی که افراد معمولا به صورت تجربی و بر اساس علاقه وارد خبرنگاری می‌شوند، توجه به مقوله آموزش خبرنگاران باید دغدغه اساسی خانه مطبوعات آینده باشد و این اتفاق صرفا با برگزاری چند کارگاه آموزشی آن هم به مناسبت هفته خبرنگار محقق نمی‌شود.

وی افزود: هر ساله افراد زیادی بدون اطلاع از دشواری‌ها و البته ملزومات خبرنگاری وارد این حرفه می‌شوند و پایان سال تعداد زیادی از آن‌ها، این حرفه را ترک می‌کنند و صرفا مصرف‌کننده وقت و انرژی مسئولان رسانه بدون حصول نتیجه می‌شوند و در بهترین شرایط به بک خبرنویس تبدیل می‌شوند. اگر این افراد آموزش‌های دوره‌ای دریافت کنند، قلم آن‌ها قوی‌تر و مطالبی که می‌نویسند، تاثیرگذار می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: خبرنگاری علم است و مانند سایر علوم نیاز به بروز سانی دارد و خبرنگار ناچار است خود را با شرایط جدید این علم مطابقت دهد و این صرفا با آموزش امکان‌پذیر است اما در طول سال‌های اخیر فعالیت خانه مطبوعات به پیگیری مشکلات صنفی و برگزاری چند مراسم محدود شده و توجه چندانی به آموزش خبرنگاران نمی‌شود.

تبعیض بین خبرنگاران شهرستانی و مرکز استان

اما در این بین رسانه های شهرستانی نیز انتطارتی از اعضای خانه مطبوعات آینده دارند، مدیر مسئول نشریه نشاط شهر بهار در این خصوص می گوید: در مدت 9 سالی که به عنوان خبرنگار رسمی در شهرستان بهار فعالیت دارم هیچگاه انتظاری از خانه مطبوعات نداشتم چرا که فعالیت چشمگیری در آن نبود که انتظاری هم ایجاد شود، اما در دو سه سال اخیر که تحرکات خاصی در این مجموعه صورت گرفت، انتظار ما نیز از این مجموعه به عنوان خبرنگار بالا رفت.

وی افزود: یکی از مسائلی که همیشه در بین خبرنگاران از عملکرد خانه مطبوعات مطرح بوده و هست، تبعیض بین خبرنگاران شهرستانی و مرکز استان است و این تبعیض در هفته خبرنگار بیش از پیش خود را نشان داده چرا در برنامه های ویژه اهالی رسانه، خبرنگاران شهرستانی کمتر دیده می شوند.

مرضیه کریمی رادپور تصریح کرد: یکی از دیگر انتقادات به خانه مطبوعات استان بی اطلاعی از وضعیت رسانه ای هر شهرستان است، به طور مثال در شهرستان بهار بیش از یک سال است که برای اولین بار یک رسانه مکتوب به صورت ماهنامه و آن هم در این شرایط رکود اقتصادی بدون حمایت دولتی شروع به کار کرده و در این راستا خبرنگارانی را به خانه مطبوعات معرفی کرده ایم که در کمال تعجب خانه مطبوعات استان از وجود چنین رسانه و انتشار ماهانه آن اظهار بی اطلاعی کرده و در عضویت خبرنگاران اما و اگرهای بسیار آورده و شرط و شروط بسیار می گذارد.

وی افزود: انتظار ما این است که خانه مطبوعات خانه امن خبرنگاران باشد و با اطلاع رسانی به موقع و صریح به خبرنگاران شهرستانی پاسخگو بوده و آنها را از امور مربوط به خبرنگاران مطلع سازد.

مدیر مسئول نشریه نشاط شهر بهار تصریح کرد: برنامه های سالیانه در طول یک سال همچون تور رسانه ای گردشگری از اماکن تفریحی و مراکز تولیدی هر شهرستان، تور رسانه ای ویژه خبرنگاران شهرستان جهت بازدید از مراکز خبری مهم استان، تور بازدید و آموزش خبرنگاران استان از مراکز خبری تهران جهت ارتقاء کیفیت کاری خبرنگاران و رسانه های استان باید در برنامه کار این خانه قرار گیرد.

وی افزود: تسهیلاتی همچون حق مسکن و حل مشکل بیمه خبرنگاران از مهمترین تقاضای خبرنگاران استان است که باید مورد توجه قرار گیرد، بهره مندی رسانه های مجازی و مکتوب استان همدان از حمایت های دولتی بسیار کم و ناچیز است، این در صورتی است که شاهدیم برخی از رسانه های پایتخت از چندین برابر این حمایت ها برخوردارند.

کریمی رادپور تاکید کرد: ارائه گزارش سالیانه از عملکرد خانه مطبوعات استان به اعضا و مقایسه میزان حمایت های مالی از رسانه های استان همدان و دیگر استان ها و تلاش برای رایزنی و بالا بردن آن از جمله انتظارات ما از خانه مطبوعات استان همدان است.

توجه به امنیت شغلی و معیشت خبرنگاران

سجاد سیف خبرنگار و فعال رسانه شهرستان نهاوند در رابطه با مشکلات خبرنگاران و انتظار از متولیان امر به ویژه خانه مطبوعات می گوید: دغدغه‌ خبرنگاران همیشه بازگو می‌شود و از طرف مسئولین و متولیان وعده پیگیری و حل مشکلات داده می شود ولی هیچ وقت محقق نمی شوند

وی در ادامه می افزاید: خانه مطبوعات در دوره های قبل نتوانست حق خبرنگاران به ویژه خبرنگاران شهرستانی را احیا کند، ما خانه مطبوعات را به‌عنوان یک جایگاه صنفی مطبوعات می‌دانیم و انتظار داریم که خانه مطبوعات انتظارات معنوی، خدمات رفاهی و مادی خبرنگاران را به‌صورت جدی پیگیری کند.

سیف می گوید: البته مشکلاتی که خبرنگاران دارند عمدتاً مشکلاتی نیست که خانه مطبوعات به‌ تنهایی آنها را بتواند حل کند، مشکلاتی از قبیل امنیت شغلی، میزان درآمد، عدم استانداردسازی پرداختی خبرنگارها، عدم استخدام خبرنگاران و وضعیت معیشتی خبرنگاران باید به‌طورجدی موردتوجه قرار بگیرد، خانه مطبوعات نهایتاً می‌تواند ابلاغیه داشته باشد ولی می تواند پیگیر این امور از طریق مراجع ذیصلاح باشد.

این فعال رسانه ای تاکید می کند: به غیر از مشکلات معیشتی و بیمه بخش عمده ای از مشکلاتی که ما داریم درهای بسته اطلاع‌رسانی و عدم نقدپذیری مدیران است به‌طوری‌که اگر نقد جدی باشد با سانسور خبرنگار و رسانه مساوی است، چرا که کسی در شهرستان خود را ملزم به پاسخگویی به اصحاب رسانه نمی‌داند.

"تحول" نیازمند اساسی خانه مطبوعات همدان

امیرغلامی پارسا دیگر فعال رسانه ای نیز درباره انتظارات خبرنگاران از هیئت رئیسه  بعدی خانه مطبوعات تصریح کرد: انتخاباتی خانه مطبوعات همواره باعث دلخوری هایی شده که متاسفانه در سالیان اخیرشاهد تحول خاصی در این حوزه نبوده ایم.

وی با اشاره به مشکلات و انتظارات خبرنگاران گفت: پیگیری بیمه خبرنگاران و رسانه‌ای‌ها به ویژه فعالین این حوزه و در نهایت ایجاد امنیت و تثبیت شغلی برای این قشر است.

خبرنگار آوای الوند با اشاره به لزوم توجه هیئت رییسه بعدی خانه مطبوعات به اموری مانند مسکن و خدمات رفاهی برای خبرنگاران عنوان کرد: از کاندیدای خانه مطبوعات آینده انتظار دارم قسمی که به قلم رسانه ای بودن خورده اند را در نظر بگیرند و با برنامه و دغدغه مند حضور پیداکنند. چرا که تحول در خانه مطبوعات و رسانه های همدان تحول در اطلاع رسانی در جامعه را در پی خواهد داشت و خروجی آن تحول در اجتماع می باشد.

خانه مطبوعات سیاسی نیست

علیرضا صفی زاده خبرنگار برنا و فعال رسانه ای استان گفت: خانه مطبوعات با نگاه‌های نو و سلیقه روزآمد و ارتباطات گسترده، نیازمند تحول است و باید در کنار بحث آموزش، پالایش خبرنگاران را در نظر داشته باشد.

 وی اظهار کرد: خانه مطبوعات، نه تنها باید پیگیر مطالبات صنفی کسانی که رأی دادند باشد، بلکه باید مطالبات صنفی تمام رسانه‌های استان را پیگیری کند. خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است، از همین‌رو اعضای آن باید به دنبال حل مشکلات و نیازهای اولیه اهالی رسانه باشد.

صفی زاده تاکید کرد: باید کسانی عهده دار خانه مطبوعات باشند که از اقبال عمومی خبرنگاران برخوردار و سابقه خوبی در فعالیت های صنفی داشته باشند.

وی با اشاره به آنکه جای دعوای سیاسی در خانه مطبوعات نیست،ادامه داد: به هیچ وجه نباید منافع فردی، انگیزه های فردی و شخصی در تصمیمات و کار هیات مدیره تاثیرگذار باشد؛ اولین گام هیات مدیره با توجه به مسؤولیتی که بر عهده دارد به دنبال ایجاد تغییر و تحول و رشد و توسعه فضای مطبوعاتی استان باشد.

گفتنی است در این مجمع علاوه بر انتخاب ۷ عضو اصلی هیات مدیره، ۲ بازرس خانه مطبوعات برای مدت یک سال نیز انتخاب خواهند شد.

بر اساس اساسنامه از بین اعضایی که عضو سامانه خانه مطبوعات شده‌اند، یک نفر از سرپرستان خبرگزاری‌ها، یک نفر از سرپرستان روزنامه‌های سراسری، ۲ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های محلی و ۳ نفر از بین خبرنگاران برای عضویت در هیات مدیره انتخاب خواهند شد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز