رئیس اداره صمت نهاوند خبر داد:

فعالیت بیش از ۲۵۰۰ قالیباف دارای شناسامه در شهرستان نهاوند

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۰۹:۰۳:۵۱
کد خبر: ۱۱۰۳۲۸۵
فعالیت بیش از ۲۵۰۰ قالیباف دارای شناسامه در شهرستان نهاوند
رئیس اداره صمت نهاوند فعالیت بیش از 2500 قالیباف دارای شناسامه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، نقی کاکاوند در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد قالی بافان نهاوند دارای بیمه هستند اظهار کرد: تعداد کل قالیبافان شهرستان نهاوند که تا پایان شهریورماه سال جاری در سامانه این اداره به ثبت رسیده‌اند ۲ هزار و ۵۳۸ نفر هستند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد جزو بیمه‌شدگان ثبت شده‌اند.

وی افزود: به منظور حمایت مالی از شاغلین این بخش در ابتدای سال ۲۰ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که تمام آنها مورد تایید قرار گرفته و مجموعا ۱۵۰ میلیون تومان وام به آنها پرداخت شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند به اهمیت صنعت فرش بافی به عنوان یکی از صنایع دستی اشتغالزا اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر قالی‌بافی به‌عنوان یک صنعت و هنر توانسته به یکی از منابع مهم اشتغال‌زایی و ارزآوری تبدیل شود که در این زمینه بیش از ۵ هزار نفر که اغلب آنها خانم هستند زیر نظر اتحادیه قالی‌بافان در ۲۴ کارگاه فرش بافی در سطح شهرستان مشغول فعالیت شده‌اند.

وی با اشاره به ایجاد ۲۵ شغل جانبی از طریق فرش دستباف گفت: از جمله این مشاغل می‌توان به پشم‌چینی، حلاجی، نخ‌ریسی، نخ‌تابی، خامه‌فروشی، بازرگانی و مانند اینها اشاره کرد که می‌تواند افراد زیادی را به خود مشغول کند زیرا در شرایط کنونی که بحث اشتغال و جهش تولید مطرح است حمایت از این صنعت می‌تواند آثار مثبتی را برای اقتصاد خانوار به همراه داشته باشد.

کاکاوند ادامه داد: قطعا برگزاری چنین کلاس‌هایی سبب آشنایی بافندگان با فنون بازاریابی می‌شود و مشتری و بازار فروش محصولشان را پیدا کنند و بعد شروع به بافت فرش و قالی کنند که این رویه میزان ارزآوری تولید فرش را هم برای بافندگان و هم شهرستان افزایش می‌دهد.

وی گفت: شهرستان نهاوند یکی از قطب‌های مهم تولید فرش است و نباید با داشتن چنین ظرفیتی مورد غفلت واقع شود که امیدواریم با راه‌اندازی کلاس‌های آموزش بازاریابی بتوانیم صنعت فرش و فرش بافی را بیش از گذشته فعال کنیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند از فرشبافی به عنوان یک صنعت ارز آور یاد کرد و گفت: قالی و فرش‌های نهاوند به‌ دلیل اصیل بودن نقشه به کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی نقاط کشور صادر می‌شوند که البته با توجه به وجود واسطه سود کمتری عاید بافندگان فرش می شود که در صورت برگزاری دوره های آموزش بازاریابی برای تولید کنندگان بومی سود بیشتر و در نتیجه اشتغال پایدارتری در این زمینه به عمل خواهد آمد.

وی در رابطه با نشان تجاری فرش دستباف نهاوند نیز گفت: فرش نهاوند با برندهای جهانی عشوندی، گل حیدری یا سالاری و لچک سفید یکی از حوزه‌های مستعد برای فعالیت اقتصادی است که می‌تواند کانون ایجاد اشتغال و تولید در شهرستان باشد.

نظر شما