مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان تاکید کرد:

ضرورت تسریع در تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی تپه «هگمتانه» به یونسکو

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۱۲:۰۵:۴۱
کد خبر: ۱۱۰۸۴۱۸
ضرورت تسریع در تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی تپه «هگمتانه» به یونسکو
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بر ضرورت تسریع در تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی تپه «هگمتانه» به یونسکو تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، علی مالمیر بابیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه استانداری همدان با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی تپه هگمتانه پس از آماده‌سازی‌های مقدماتی در استان و ارسال به تهران، اوایل سال آینده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود، گفت: تسریع در تملک بخش باقی‌مانده از عرصه طبیعی هگمتانه و اختصاص اعتبارات لازم به این محوطه مدنظر قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تکمیل پرونده در پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری هگمتانه با همکاری اساتید دانشگاه و نظارت معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال اجرا است، گفت: شورای راهبردی برای آماده‌سازی و رفع موانع موجود شکل‌گرفته است.

مالمیر اضافه کرد:  این شورا با محوریت استانداری و حضور دستگاه‌های ذی‌ربط شکل‌گرفته و موضوع حذف سواره از عرصه و تملک باقیمانده عرصه و انجام اقدامات عمرانی و مرمتی در عرصه اصلی بافت مدنظر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان بابیان اینکه بخشی از بافت واجد ارزش تاریخی شهر شامل عرصه هگمتانه می‌شود، گفت: بازار تاریخی همدان، میدان امام خمینی(ره)،  آرامگاه بوعلی و آرامگاه باباطاهر ازجمله این بافت‌های واجد ارزش است که باید اقدامات لازم برای آن‌ها انجام شود.

گفتنی است؛ هگمتانه در طول سالیان اخیر بارها مورد حفاری باستان شناسان داخلی و خارجی قرارگرفته و در طول حفاری‌های انجام‌شده آثار ارزشمند و بی‌نظیری همچون لوح زرین، کوزه شکسته، بشقاب نقره‌ای و پایه ستون سنگی یافت شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آن‌ها است.

همچنین ازجمله ویژگی‌های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر است که در بین آثار باستانی به‌دست‌آمده کم‌سابقه بوده و مجموعه بی‌نظیر و جذابی را در دل شهر همدان به وجود آورده و همین ویژگی‌ها سبب شده کاندیدای ثبت جهانی اثر در استان همدان باشد.

نظر شما