مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان:

۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیازمند بهسازی و نوسازی هستند

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۲۱:۴۹:۳۳
کد خبر: ۱۱۱۲۰۴۶
۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیازمند بهسازی و نوسازی هستند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان، گفت: 40 هزار واحد مسکونی روستایی نیازمند بهسازی و نوسازی هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، حسن ظفری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در راستای طرح اقدام ملی مسکن مقرر شده است در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر جمعیت زیر نظر بنیاد مسکن ساخته می‌شود، اظهار داشت: در این شهرها بیش از سه هزار و 500 متقاضی واجد شرایط ثبت‌نام کردند که از این تعداد تنها 564 متقاضی، اقدام به واریز وجه اولیه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 550 متقاضی در این مبلغ 40 میلیون تومان را واریز کرده‌اند گفت: آورده اولیه این طرح 40 میلیون تومان است ودر این مدت 14 متقاضی کمتر از 40 میلیون و 550 متقاضی مبلغ 40 میلیون تومان را واریز کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در ادامه گفت: 30متقاضی در نهاوند به دلیل کمبود زمین منتظر اجرای طرح مسکن ملی هستند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح اقدام ملی و تولید مسکن در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند، افزود: در طرح نخست، زمین مشاعی در اختیار سه تن از متقاضیان قرار داده می‌شود و آن‌ها با دریافت تسهیلات واحدهای خود را زیر نظر بنیاد احداث می‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تصریح کرد: دسته دوم طرح های "بنیادساخت" است که همه مراحل عملیات ساخت و نظارت ساخت آن بر عهده بنیاد مسکن است که تا به امروز یک طرح 120 واحدی در شهر همدان و یک طرح 365 واحدی در شهر نهاوند برای آن تعریف شده و عملیات اجرایی آن در قالب تهیه و اجرای نقشه، تجهیز کارگاه پی‌کَنی و پی‌سازی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: دسته سوم طرحهایی است که توسط انبوه سازان اجرا می‌شود و با انجام فراخوان و برگزاری مناقصه پس از انجام امور قانونی برای ساخت و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید کنندگان مسکن به جامعه هدف در ماه‌های آینده انجام می‌شود.

ظفری با بیان اشاره به منابع مالی اختصاص یافته به طرح ملی مسکن عنوان کرد: طرح‌های مسکن ملی بر اساس واگذاری 100 میلیون تومان تسهیلات بانکی و مابقی آورده متقاضی ساخته می‌شود در غیر این صورت اجرای این طرح به مشکل می‌خورد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در سطح‌ها شهر با کمبود زمین برای ساخت مسکن مواجه هستیم گفت:استان همدان بالای 100 هزار نفر جمعیت دارد اما با این وجود بنیاد مسکن، عملیات ساخت 120 واحد مسکن ملی در این شهر را بر عهده گرفت.

ظفری در ادامه با اشاره به استقبال کم مردم از این طرح عنوان کرد: شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه هدف این طرح و تامین آورده برای طرح و هم چنین به دلیل سخت گیری در مصاحبه‌ها متعدد برای شرکت در این طرح دچار تردید شدند.

وی با بیان اینکه از سال 85طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی کلید خورد عنوان کرد: از سال 85عملیات اجرایی 125 هزار فقره بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی این استان در دستور کار قرار گرفت.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در ادامه گفت: بر اساس سرشماری سال 1395 نزدیک به 165 هزار واحد روستایی با جمعیت 199 هزار خانوار در روستاهای استان همدان موجود است.

ظفری با بیان اینکه شاخص بهسازی در استان همدان 64 در صد می‌باشد عنوان کرد: در نظر دارین تا سال 1404 شاهد رشد 6 درصد در امر بهسازی باشیم.

وی اشاره به اقدامات و برنامه ریزی صورت گرفته در این حوزه عنوان کرد: با توجه به عملکرد 14 سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 به این شاخص برسیم.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان خاطر نشان کرد:در حال حاضر شاخص بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی در کشور 51 درصد است.

ظفری با بیان اینکه 40 هزار واحد روستایی دیگر در استان همدان نیاز به پرداخت تسهیلات برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی دارند عنوان کرد: واگذاری 10 هزار فقره تسهیلات در سال جاری به واحدهای مسکونی روستایی تخصیص یافته است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به 75 هزار تن سیمان هدیه مقام معظم رهبری برای سیل زدگان نوروز 1398گفت:این مقدار سیمان در بین هشت هزار و 743 متقاضی واجد شرایط استان همدان توزیع شد.

وی اظهار داشت: در چند سال گذشته بیش از 15 میلیارد تومان از حساب 100 امام خمینی(ره) در اختیار افراد واجد شرایط طرح بهسازی واحدهای مسکونی روستایی توزیع شده است.

ظفری عنوان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه صورت گرفته در سفر آقای نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، 2 هزار فقره سهمیه تسهیلات به مسکن محرومین به استان همدان اختصاص یافته‌است.

وی افزود: برای اجرای این طرح 2 هزار و 159 متقاضی شناسایی و بیش از هزار و 183 متقاضی در روستاها موفق به عقد قرارداد با بانک‌های عامل شده‌اند.

ظفری گفت: بیش از 10 میلیارد و 70 میلیون تومان کمک بلاعوض نیز در اختیار مالکان واجد شرایط این طرح قرار داده شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان اظهار داشت: متقاضیان 495 روستا در سطح استان تا به امروز توانستند از این طرح بهره مند شده اند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد سال 1400 طرح‌های مسکن محرومین به بهره برداری برسد، خاطرنشان کرد: افراد بدون مسکن در روستاها به خصوص زوج‌های جوان در اولویت واگذاری تسهیلات این طرح قرار دارند.

وی ادامه داد: از 921 روستای بالای 20 خانوار در 752 روستا طرح هادی به منظور توسعه عمرانی روستا، اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان، افزود: با اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه عمرانی روستاها شاهد مهاجرت معکوس در برخی از شهرستان‌های استان همچون فامنین و رزن هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز