رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان عنوان کرد:

افزایش چاقی دانش آموزان همدان در دوران کرونا

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۰۸:۳۷:۳۸
کد خبر: ۱۱۱۲۱۲۱
افزایش چاقی دانش آموزان همدان در دوران کرونا
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته امسال به دنبال شیوع ویروس کرونا و کاهش تحرک دانش‌آموزان میزان چاقی و اضافه وزن گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال یک درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، آرزو کاوه‌ئی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۷ درصد دانش‌آموزان این استان چاقی و اضافه وزن داشتند که این رقم در سالجاری پس از شیوع کرونا و تاکید بر ضرورت حضور در منزل و قرنطینه خانگی، به ۱۸ درصد رسید.

وی اضافه کرد: تغییر سبک زندگی، مصرف روز افزون تنقلات ناسالم و بی ارزش، مصرف فست فودها، افزایش گرایش به بازی‌های رایانه‌ای و تماشای زیاد فیلم های تلویزیونی در افزایش چاقی و اضافه وزن تاثیر داشته است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: فعالیت بدنی دانش آموزان کاهش یافته و والدین به دروس فرزندان بیش از تحرک بدنی آنها اهمیت می دهند همچنین ساعات ورزش در مدارس نیز کمرنگ است.

کاوه ئی افزود: حیاط مدارس که محل جنب و جوش و تحرک دانش آموزان روز به روز کوچکتر شده همچنین دانش آموزان در دهه های گذشته مسیر خانه تا مدرسه را پیاده می پیمودند اما هم اینک از سرویس مدرسه برای رفت و آمد استفاده می‌شود.

وی گفت: مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان یک مشکل همگانی در جهان بوده که به سرعت رو به افزایش است و این معضل از یک سو ناشی از تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پرانرژی با ظاهر جذاب ولی با ارزش غذایی کم، مصرف میان وعده های حاوی مقدار زیادی قند، نمک و چربی، مصرف ناکافی مواد غذایی دارای فیبر و از سوی دیگر، کاهش فعالیت جسمانی روزانه و تنش های عصبی ناشی از زندگی ماشینی حاکم در بیشتر جوامع است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، افزایش خطر دیابت نوع ۲، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پُرفشاری خون، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی- عروقی را از پیامدهای نامطلوب چاقی در دوران کودکی و نوجوانی برشمرد.

کاوه ای اظهار داشت: نتیجه مطالعات کاسپین بیانگر این است که حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان کشور در سنین مدرسه مبتلا به  اضافه وزن و چاقی می شوند بنابراین اجرای اقداماتی برای پیشگیری و کنترل  هرچه سریعتر اضافه و وزن و چاقی در دانش آموزان ضرورت است.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ طرح کنترل وزن و چاقی در دانش آموزان (کوچ ) با ترویج سبک زندگی سالم در دستور کار خود قرار داده است که در این طرح سعی شده با افزایش سطح آگاهی عوامل سهیم و موثر در نظام تعلیم و تربیت شامل دانش آموزان، مدیران، معلمان و والدین از عوارض و پیامدهای منفی چاقی و اضافه وزن کاسته و زمینه تحقق شعار "دانش آموز سالم، مدرسه سالم، جامعه سالم" را فراهم کرد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: طرح کوچ با هدف ترویج سبک زندگی سالم اجرایی شده و غربالگری و تعیین شاخص توده بدنی همه دانش آموزان در ۲ مرحله صورت می گیرد.

کاوه ئی، جلب حمایت ذی‌نفعان برنامه به ویژه دانش آموزان، والدین مدیران و معلمان، جلب حمایت سازمانهای سهیم و موثر در اجرای هرچه بهتر برنامه، ایجاد تغییر در رفتار و سبک زندگی دانش آموزان، کمک به کاهش وزن در دانش آموزان مبتلا به چاقی و اضافه وزن و نیز حفظ وزن در محدوده مناسب را از دیگر اهداف طرح «کوچ» دانست. 

وی یادآوری کرد: در مرحله نخست این طرح همه والدین با استفاده از کلیپ آموزشی بارگذاری شده در شبکه شاد قد و وزن دانش آموزان را اندازه گیری کرده و پس از ارسال این مشخصات به مدرسه، کارشناس مربوطه توده بدنی را محاسبه می کند که در صورت ابتلای دانش‌آموز به چاقی یا اضافه وزن، فرد به مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: در این مراکز دانش آموزن پس از دریافت مراقبت بهداشتی اولیه و ثبت مراقبت‌ها در سامانه سیب توسط مراقب سلامت به کارشناس تغذیه ارجاع می‌شود تا توصیه‌های تغذیه‌ای و مشاوره رژیم درمانی ارائه شود سپس بر اساس دستورالعمل، برنامه زمان‌های پیگیری و مراجعه بعدی تعیین می‌شود.

کاوه ئی ادامه داد: به منظور پیشگیری از تجمع و شیوع کرونا همچنین حفظ سلامتی دانش آموزان، آدرس و تلفن همه مراکز خدمات جامع سلامت و تلفن تماس و روزهای حضور کارشناس تغذیه به همه مدارس ارسال شده است تا دانش آموزان مبتلا به اضافه وزن و چاقی و نیازمند مشاوره تغذیه با تعیین وقت قبلی به این مراکز مراجعه کنند.

وی افزود: در مرحله نخست پس از ارائه مشاوره های تغذیه ای به دانش آموزان که آبان ماه صورت گرفت در مرحله دوم سنجش توده بدنی و درصد موفقیت مشاوره و رژیم درمانی صورت گرفته در اسفند ماه امسال بررسی می شود.

نظر شما