مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان:

آیین شاهزاده علی اصغر همدان(ع) ثبت ملی شد

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۰:۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۳۳۳۱۷
آیین شاهزاده علی اصغر همدان(ع) ثبت ملی شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان، گفت: آیین شاهزاده علی اصغر همدان(ع) ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، علی مالمیر با اشاره به ثبت اثار ملموس همدان در فهرست آثار ملی اظهار کرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث‌ فرهنگی ناملموس در وزارت میراث فرهنگی آثار ناملموس چند استان ثبت ملی شد.

وی ادامه داد: در استان همدان مهارت منبت چوب ملایر و تویسرکان، مهارت پخت کباب سرداشی در شهرستان همدان، مهارت پخت نان مغزی در شهرستان تویسرکان، مهارت بافت قالی تویسرکان، مهارت تهیه قووت از استان همدان در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: همچنین مراسم آیینی شاهزاده علی‌اصغر در محرم همدان که یکی از مراسم‌های عزاداری در محرم است در فهرست آثار ملی به ثبت رسید‌.

وی به ثبت نان کلوای نهاوند در فهرست آثار ملی نیز اشاره کرد و یادآور شد: این نان شیرین که کلوا نام دارد، از خانواده نان‌های فطیر است و بسیار خوشمزه و خوش عطر است.

مالمیر با بیان اینکه در گذشته این نان را در خانه و در تنور می‌پختند اما بعد از آن ساج که یک وسیله تهیه نان است مورد استفاده قرار می‌گرفت افزود: امروزه کد بانوهای نهاوندی این نان را داخل فر می‌پزند و در بازار نیز در تنورهای نانوایی صنعتی پخته می‌شود.

وی تصریح کرد: نان کلوا از ترکیبات آرد، شکر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود که در قدیم رسم بر این بوده که در شب‌های عید مانند عید فطر و قربان و غدیر یا عید نوروز این نان را می‌پختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز