استاندار همدان:

۲۷ طرح بخش کشاورزی استان همدان به بهره برداری رسید/اشتغال ۳۲۸ نفر

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۹:۳۷:۳۵
کد خبر: ۱۱۳۳۷۳۵
۲۷ طرح بخش کشاورزی استان همدان به بهره برداری رسید/اشتغال ۳۲۸ نفر
استاندار همدان گفت: ۲۷ طرح بخش کشاورزی استان همدان با ۳۲۸ نفر اشتغال و سرمایه گذاری ۲۰۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، سیدسعید شاهرخی در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان همدان ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: استکبار و در راس آن آمریکا شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها را بر ما تحمیل کرده و هدف آنها به زانو درآوردن مردم از طریق کمبودها و مشکلات اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط تحریم تولید کنندگان و فعالان بخش خصوصی به ویژه بخش کشاورزی نقش عمده‌ای در مقابله با تهدیدها دارند، ادامه داد: تولید کنندگان و کشاورزان در صف مقدم مقابله با تحریم‌ها هستند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه تامین مواد غذایی و امنیت غذایی مردم با تلاش و کوشش و جدیت کشاورزان و زحمت کشان این عرصه میسر می‌شود، افزود: امروز بعد از سه سال با شدیدترین تحریم‌های بی‌سابقه در تاریخ اگرچه فشار سنگین قیمت‌ها افزایش پیدا کرده اما خوشبختانه وفور نعمت است.

وی با بیان اینکه استان همدان در تولید سه محصول سیب زمینی با ۹۲۰ هزار تن تولید، گردو با ۵۴ هزار تن تولید و سیر خشک با ۵۰ هزار تن رتبه نخست کشور را دارد، بیان کرد: استان همدان در تولید انگور با ۴۲۰ هزار تن رتبه دوم و در تولید یونجه با ۵۴۰ هزار تن رتبه سوم کشور را دارد.

شاهرخی با بیان اینکه استان همدان در تولید جو با ۳۴۰ هزار تن رتبه چهارم و در تولید گیاهان دارویی با ۱۸ هزار تن رتبه چهارم را دارد، اضافه کرد: استان همدان در تولید چغندر قند با ۴۲۵ هزار تن رتبه پنجم و در تولید گندم با ۷۱۰ هزار تن رتبه ششم کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان ۱.۲ دهم وسعت کشور را دارد اما تولیدات بخش کشاورزی نزدیک به پنج میلیون تن است، ادامه داد: برای افزایش تولید استان همدان در بخش کشاورزی دیگر زمین و آب بیشتری وجود ندارد و باید در همین زمین‌ها و با همین آب که روز به روز کم می‌شود تولید محصولات کشاورزی استان همدان را به بیش از پنج میلیون تن برسانیم.

استاندار همدان یاد آور شد: در تبیین سند راهبردی استان همدان بر مبنای چهارچوب‌های علمی و مطالعات جامع بررسی شده و با توجه به این سند نمی‌توان به اراضی زیر کشت و منابع آب بیشتر از این اضافه کرد، حتی براساس برنامه ششم توسعه باید اراضی زیر کشت ۱۰ درصد هم کاهش داده شود اما راندمان کار بالا برود.

وی با تاکید بر اینکه مبنای کار ما بهره‌وری بیشتر از وضعیت موجود است تا بتوان محصولات بیشتری برداشت کرد، افزود: امروز در کل کشور ۳۷۲ واحد گلخانه‌ای به بهره برداری رسید که از این تعداد ۲۷ طرح مربوط به استان همدان با ۳۲۸ نفر اشتغال و سرمایه گذاری ۲۰۶ میلیارد تومان است.

شاهرخی با اشاره به اینکه یکی از جهت گیری‌ها برای استفاده از منابع رویکرد به سمت کشت گلخانه‌ای در استان همدان بوده است، افزود: تا سال ۹۷ در استان همدان ۱۰۷ هکتار گلخانه وجود داشت اما در سال گذشته و امسال ۱۷۲ هکتار گلخانه جدید احداث شد.

وی با اشاره به اینکه بستر سازی و شهرک سازی برای ساخت گلخانه در استان همدان انجام شده است، ادامه داد: حدود ۵۵۰ هکتار زیر ساخت برای ساخت گلخانه آماده شده تا در ماه، سال و حتی دولت آینده به بهره برداری برسد ضمن اینکه ریل گذاری برای مسیر توسعه کشت گلخانه‌ای در استان همدان انجام شده است.

استاندار همدان به موضوع تولید گوشت و محصولات لبنی در استان همدان اشاره کرد و افزود:  با شرکت شرمایه گذاری «شستا» برای ساخت چهار واحد گاوداری ۶ هزار راسی در استان همدان تفاهمنامه امضا شده است.

وی با اشاره به اینکه دو سال پیش توان استان همدان ۳۵۱ هزار تن تولید شیر بوده است، بیان کرد: امسال شیر تولیدی در استان همدان به ۳۸۶ هزار تن رسیده است.

شاهرخی در ادامه به برند سازی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه برندهای جهانی را راحت به کشورها نمی‌دهند و این برندها در کشور نیز راحت به شهرستان‌ها داده نمی‌شود، بیان کرد: انگور شهرستان ملایر در رقابت با انگور تاکستان به عنوان پنجاه و سومین میراث کشاورزی به ثبت فائو رسیده و این برند جهانی شد.

وی با اشاره به اینکه برند جهانی انگور ملایر می‌تواند باعث رشد و توسعه آن منطقه شود، افزود: دانشگاه راهکارهای علمی و تحقیقاتی ارائه می‌دهد و براساس برنامه راهبردی استان همدان باید سالانه ۱۵۰ هکتار طرح «فراز» باغات انگور در استان اجرایی شود.

استاندار همدان با بیان اینکه طرح «فراز» در سطح ۸۴ هکتار از باغات انگور در استان همدان انجام شده است، افزود: اجرای این طرح در ۲۴۸ هکتار از باغات انگور در دست اقدام است. 

وی در ادامه به گردوی تویسرکان اشاره کرد و با بیان اینکه گردوی تویسرکان یک برند منطقه‌ای است، افزود: معضل هر ساله باغات گردو سرمازدگی بود و گردو از بین می‌رفت.

شاهرخی با اشاره به اینکه باغداران تویسرکان طرح «سرشاخه کاری» درختان گردو را انجام دادند، افزود: با اجرای این طرح هم درختان گردو از سرما زدگی نجات پیدا کردند و هم کیفیت و کمیت تولید بالا رفته و از طرفی درختان گردو تا زمان سرما برگ و گلی نمیدهند تا دچار سرمازدگی شوند.

وی با بیان اینکه ۲۸۲ هزار پیوندک در باغات گردوی استان همدان اجرایی شده است، ادامه داد: اجرای طرح سرشاخه کاری ریسک بزرگی بود اما باغداران با اعتماد به جهاد کشاورزی آن را انجام دادند.

استاندار همدان در ادامه به تولید سیر استان همدان پرداخت و با بیان اینکه حوزه سیر یک ظرفیت مهم و ناشناخته‌ است، تاکید کرد: براساس آنالیزهای انجام شده بر روی سیر همدان اعلامی از سوی مراجع رسمی داخلی و خارجی، سیر همدان از خواص و ویژگی‌های فوق العاده‌ای برخوردار بوده و خلوص آن بالای ۶۵ درصد اعلام شده است.

وی افزود: در جلسه گفت‌وگوی بخش دولتی و بخش خصوصی تصمیم گرفته شده که شهرک سیر در همدان راه اندازی شود تا اقدامات لازم برای فرآوری و برند سازی سیر در آنجا انجام شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امسال ۶۸ نفر بهره بردار بخش کشاورزی به عنوان نمونه استانی معرفی شده اند، گفت: در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی کشور ۱۲ نفر نمونه ملی از استان همدان برگزیده شده اند که سه نفر حائز رتبه اول ملی و ۹ نفر حائز رتبه دوم ملی شدند.

منصور رضوانی جلال در راستای معرفی این افراد مطرح کرد: بهروز قادری طاووسی تولید کننده نمونه محصول سیب زمینی، اسفندیار سعادت دامغانی بهره بردار نمونه سیستم آبیاری بارانی(کلاسیک و ویل موو)، محمدسعید خاکسار اتحادیه نمونه تعاونی تولید روستایی، سهراب زارعی تولید کننده نمونه محصول جو دیم، سجاد سلگی تولیدکننده نمونه محصول چغندر، حسین الوندی باغدار نمونه گردو، محمد سراقی تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی، مجید نظری گلخانه دار نمونه (پرورش دهنده نمونه گل و گیاه زینتی)، سعید درویشی پرورش دهنده نمونه زنبور عسل، میثم مولوی پرواربند نمونه بره، هدایت شجاعی واحد صنایع لبنی نمونه (پلاژه)، حسین عابدی مرتعدار نمونه برترین های ملی استان همدان هستند.

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری مراسم انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی، ارج نهادن به زحمات و تلاش روستاییان، تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی، استفاده از ظرفیت برترین ها به عنوان الگوهای مناسب برای انتقال تجربیات و دانش فنی به دیگر کشاورزان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز