مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان خبر داد:

کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در همدان

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۰۹:۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۱۴۴۳۶۱
کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در همدان
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از کاهش 60 درصدی مرگ و میر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، ارتین کمالی با اشاره به اینکه در 9 ماهه امسال 5 نفر بر به خاطر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان خود را از دست داد اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته 8 نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن فوت کردند.

وی با اعلام کاهش 60 درصدی مرگ و میر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن گفت: اما متاسفانه در ماه گذشته برخی همشهریان نکات ایمنی ر ارعایت نکرده و شاهد فوت تعدادی از افراد در سطح استان بوده ایم.

دکتر کمالی در ادامه مسمومیت با مونواکسیدکربن به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود که اغلب در زمستان شاهد این اتفاق هستیم گفت: مرگ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌نامند.

کمالی با بیان اینکه علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم است تأکید کرد: مونو اکسید کربن در مقادیر کمتر از ۵۰ppm خطری ندارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ ppm می‌تواند سبب ایجاد عوارض نورولوژیک شود.

وی افزود: این گاز در مقادیر بیشتر از ۱۰۰ppm خطر مرگ داشته و در مقادیر بالاتر از ۲۰۰۰ppm نیز سبب مرگ فوری یعنی در کمتر از دو دقیقه می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با تأکید بر لزوم استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت اظهار کرد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

وی ادامه داد: از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری شود.

کمالی گفت: در صورت کوچک بودن سایز مجرای خروجی و لوله‌کشی مشترک شومینه برای چند واحد، باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌گردد.

وی افزود: انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچگونه منفذ یا نشتی درسرتاسر آن باشد تأکید کرد: شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن بوده و قطر لوله دودکش مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

 

نظر شما