همزمان با سالروز بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی صورت گرفت؛

همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ فرهنگ و بیداری اسلامی در اسدآباد

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۷:۵۳:۲۷
کد خبر: ۱۱۴۹۳۷۵
همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ فرهنگ و بیداری اسلامی در اسدآباد
همزمان با ۱۸ اسفندماه، سالروز بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی در همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ فرهنگ و بیداری اسلامی با رعایت پروتکل بهداشتی و حضور امام جمعه، فرماندار اسدآباد و اساتید دانشگاهی در دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، همزمان با ۱۸ اسفندماه، سالروز بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی در همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ فرهنگ و بیداری اسلامی با رعایت پروتکل بهداشتی و حضور امام جمعه، فرماندار اسدآباد و اساتید دانشگاهی در دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی برگزار شد.

در این همایش که به صورت مجازی هم در حال برگزاری بود، حجت‌الاسلام سیدموسی حسینی مجد، امام جمعه اسدآباد با اشاره به زندگانی سیدجمال از بدو تولد، اظهار کرد: سیدجمال به عنوان شخصیتی اندیشه ورز در جهان اسلام بود که گفتمان او امروز در دنیا سرآمد است.

وی بااشاره به فرمایش رهبر انقلاب، امام راحل و شهید مطهری در باب اندیشه‌های ناب سیدجمال‌الدین اسدآبادی ، گفت: او کسی بود که به دنبال رفع عقب ماندگی مسلمانان و بازگرداندن مردم به آموزهای دینی اصیل بود.

امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه اگر امروز کشورهایی از جمله یمن، لبنان، عراق و بسیاری از کشورهای مسلمان دم از استقلال می‌زنند و مقابل استکبار ایستاده اند، نشان از الگوبرداری از سیدجمال دارد.

وی با بیان اینکه راه امام و انقلاب راه پربرکتی است و همه این ایده‌ها از اسلام است که سیدجمال آغازگر آن است، افزود: بیداری اسلامی یعنی هر لحظه ما در مقابل فتنه ها بایستیم و با هوشیاری آن را خاموش کنیم.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاههای کشور، هم که در این همایش به صورت مجازی حضور داشت، سیدجمال الدین اسدآبادی، بزرگترین شخصیتهای علمی ، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام خواند و گفت: سیدجمال شخصیتی متفاوت با دیگر علمای دوران خود داشت، او درد را شناخته بود و در پی درمان آن بر خواست.

وی اذعان کرد: از جمله دردهایی که سیدجمال شناخته بود، گرفتاری و بیماری جهل و نادانی بود که جهان اسلام را دامن گیر خود کرده و البته امروز هم جامعه از آن آسیب‌ها رنج می‌برد.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاههای کشور گفت: از دیگر دردهای که سیدجمال آن را شناخته بود، استمداد و استعمار استبداد بود که او با اولویت بندی به آن پرداخت و ندای آزادیخواهی سر داد.

وی به سفرهای سیدجمال در راستای بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: خاست خود سیدجمال این بوده که تعلقات عمومی ندارد چراکه او مانع کارش و هدفش نشود

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه سیدجمال در مقابل بی دینی غیور و ایستاده و مبارزه با استبداد، اولویت سیدجمال در بین دیگر دردها از جمله استمداد و استعمار بود، خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه سیدجمال اول راه است و می‌بایست با پرداختن به شخصیت سیدجمال به صورت علمی در شناساندن او به جهانیان تلاش کند.

وی با تأکید بر احیا بنیاد سیدجمال که در سال ۹۶ مصوب شده بود، افزود: امروز سیدجمال به عنوان یک غرور ملی و هویت اسلامی مطرح است و باید از این ظرفیت بهره برد.

سعید کتابی، فرماندار شهرستان اسدآباد هم سیره و راه روش سیدجمال الدین اسدآبادی را بازگشت به حاکمیت اسلام دانست و گفت: او درد را شناخته و تلاش خود را برای درمان این درد به کار گرفت.

وی گفت: دانشگاه نقطه عطفی است که وجود آن در هر منطقه منشأ تحولات است و قطعا وجود دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در این شهر می تواند در شناخت بیشتر این شخصیت و هدف بزرگ او کمک کند.

پرفسور فرامرز میرزایی، دبیر علمی همایش ملی کاربردی تاریخ، فرهنگ و بیداری اسلامی هم با تأکید بر اینکه بیداری اسلامی به عنوان میراث سیدجمال آنگونه که باید به آن پرداخته نشده، گفت: یقینا دانشگاهیان در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده دارند.

وی خردورزی را مهمترین ویژگی تمدنی که سیدجمال بر آن تأکید کرد، دانست و گفت: امروز دانشگاه باید اندیشه های ناب سیدجمال که بر پایه خردورزی بود، را گفتمان سازی کند.

دبیر علمی همایش ملی کاربردی تاریخ، فرهنگ و بیداری اسلامی تصریح کرد: تمام تلاش سید جمال‌الدین اسدآبادی این بود که اسلام خواب آلود نیست و البته امروز هم تلاش دشمن این است که اسلام را دین خشن نشان دهد که نیاز است با کارهای علمی و اجتماعی عطوفت اسلام را به نمایش بگذاریم.

در این همایش علاوه بر افتتاح کتابخانه تخصصی سیدجمال و رونمایی از نرم افزار چندرسانه ای، چند تن از محققان مقالات خود را در قالب سخنرانی ارائه دادند.

در این همایش ۸۳ مقاله پذیرفته شده بود که ۲۷ مقاله از این همایش به صورت پوستر و مابقی سخنرانی بودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز