خاطرات پیشکسوت دوومیدانی نهاوند را بخوانید؛

از دویدن در زمین های خاکی نهاوند تا قهرمانی در امجدیه و آزادی

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۰۹:۲۴:۵۶
کد خبر: ۱۱۶۷۷۳۷
از دویدن در زمین های خاکی نهاوند تا قهرمانی در امجدیه و آزادی
خاطرات تلاش خستگی ناپذیر پیشکسوت دوومیدانی نهاوند از دویدن در زمین های خاکی نهاوند تا قهرمانی در امجدیه و آزادی را بخوانید.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، محمدتقی سیف متولد ۱۳۳۹ نهاوند محله پای قلعه، فعالیت دو میدانی را از نوجوانی زیر نظر آقایان؛ مرحوم حسن صارمی مرحوم رسول شهبازی و استاد رضا ناظم فرار گرفت. و در رشته‌های دو و میدانی از جمله؛ دوی سرعت: 100 متر ، دوی امدادی: 4 در 100 متر ، پرش ارتفاع ، پرش طول و پرش سه گام حائز عناوین برتر شهرستانی ، استانی و کشوری شد.

محمد تقی سیف می گوید: دویدن در زمین های خاکی در محلات با کفش های بسیار معمولی آن دوران ، اوج علاقه ورزشکاران به این رشته ورزشی بود.

وی در ادامه بیان می کند: دو میدانی از چهار رشته تشکیل شده است، دوهای سرعت ، استقامت و نیمه استقامت، پرش ( طول ، نیزه و سه گام)، پرتاب ها و دوی ماراتن . در دهه پنجاه و اوایل دهه شصت دوومیدانی نهاوند بسیار خوب بود و در رده های جوانان و حتی بزرگسال قهرمانان متعددی در رشته های مختلف دو و میدانی به استان و کشور معرفی کرد.

در نهاوند دو و میدانی به سابقه ۵۰ سالگی خود نزدیک می شود، مرحوم حسن صارمی ، مرحوم رسول شهبازی و استاد رضا ناظم از پایه گذاران دومیدانی در شهرستان به شمار می روند. در اردوی مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی زیر نظر مربیانی چون ولی اله صالح نیا ، تیمور قیاسی و بیژن شادروان تمرین و فعالیت می کردیم.

محمد تقی سیف دونده پیشکسوت نهاوندی

در شهرستان نهاوند در این سالها استعدادهای خوبی در رشته دو ومیدانی وجود داشت که به دلیل نبود امکانات ورزشی خیلی از این افراد ناشناخته و گمنام می ماندند از چهره های فاخر دوومیدانی شهرستان می توان به خلیل مومنی ، محمد دلیجانی ، فتح اله بحیرایی ، رسول سیف، شجاع سیفی ، حجت شهبازی، شهید بهرام قیاسی ، علیرضا صالحی ، ابراهیم کاکاوند و محمد ابوالقاضی اشاره کرد که در سالهای ابتدای پیروزی انقلاب در مسابقات مختلف استانی ، کشوری و حتی بین المللی حائز عناوین برتر رشته های مختلف دو ومیدانی شدند. لازم به ذکر است در مسابقات مختلف استانی و کشور نام شهرستان نهاوند به خاطر قهرمانی و عناوین کسب شده توسط آقایان خلیل مومنی و محمد دلیجانی در مسابقات دوی صحرا نوردی و ماراتن همیشه مورد توجه و احترام بود و چندین بار میزبانی مسابقات استانی و کشوری در رشته استقامت و ماراتن به نهاوند داده شد.

سیف در ادامه می افزاید: دوومیدانی را در روزهای سخت آن زمان با عشق و علاقه ادامه دادم و در زمین های خاکی گاهی با پای زخمی و مصدوم همچنان تمرین می کردم.

این قهرمان رشته دو ومیدانی توضیح می دهد: از گذشته تا امروز درد اهالی این رشته ورزشی این بود که توجهی به دوومیدانی نمی‌شود. همیشه بین زمان استراحت مسابقات فوتبال، مسابقه دوومیدانی برگزار می‌شد تا از تماشاچیان بازی‌های فوتبال برای دوومیدانی استفاده شود. درحالی که برای همه ورزش‌ها و به‌خصوص ورزش‌های انفرادی مانند دوومیدانی که مادر همه ورزشها محسوب می شود باید بیش از اینها سرمایه‌گذاری کرد. باید از مربیان دلسوز و باتجربه استفاده کنیم و اجازه ندهیم پیشکسوتان ورزشی این رشته دلسرد شوند.

محمد تقی سیف دونده پیشکسوت نهاوندی

در مسابقات قهرمانی استان همدان در سال ۵۷ در رشته های پرش ارتفاع ، پرش طول و دوی ۱۰۰ متر کسب مقام اول را به دست آورد.

در مسابقات انتخابی آموزشگاه ها شهرستان در رشته پرش ارتفاع رکورد ۱/۸۵ مقام اول را بدست آورد در دو ۱۰۰ متر با رکورد یازده و نیم ثانیه مقام اول و همچنین در پرش طول مقام اول این مسابقات را در سال ۵۸ به دست آورد.

در مسابقات قهرمانی ایران_تهران در شهریور ۵۸ در ورزشگاه امجدیه محمدتقی سیف ، محمد دلیجانی و شجاع سیف هر سه از شهرستان نهاوند نماینده استان همدان در این مسابقات به تیم ملی دعوت شدند. که عنوان دومی این مسابقات را در پرش ارتفاع کسب کرد.

محمد تقی سیف دونده پیشکسوت نهاوندی

در سال ۵۷ ، ۵۸ و ۵۹ به عنوان تیم منتخب استان جهت شرکت در مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور به تهران اعزام شد.

در سال ۵۹ در مسابقات انتخابی جوانان تهران در ورزشگاه امجدیه در پرش ارتفاع نفر اول و پرش طول و ۱۰۰ متر مقام دوم را کسب کرد.

محمد تقی سیف دونده پیشکسوت نهاوندی

پس از ۲ سال دوری از تمرینات و استخدام در شهربانی در سال ۶۲ در مسابقات نیروهای مسلح کشور در ورزشگاه آزادی در پرش ارتفاع مقام دوم این مسابقات را کسب کردم همچنین در این مسابقات خلیل مومنی از شهرستان نهاوند در دوی ۳ هزار متر و ۵ هزار متر عنوان سومی این مسابقات را کسب کرد.

نظر شما