مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان خبر داد:

تامین «پلاکت آفرزیس» مورد نیاز بیماران خاص در همدان

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۳:۲۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۸۹۳۷۷
تامین «پلاکت آفرزیس» مورد نیاز بیماران خاص در همدان
مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان گفت: پلاکت آفرزیس مورد نیاز بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، زنان پس از زایمان و بیماران با مشکلات انعقادی تامین شد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، فاطمه یادگاری در جمع خبرنگاران، گفت: بخشی از مراجعان به مرکز انتقال خون در استان را اهدا کنندگان «پلاکت آفرزیس » تشکیل می دهند که به منظور تامین سریع نیاز بیمار این نوع اهدا با شیوه جداسازی پلاکت از خون صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در این شیوه به جای دریافت پلاکت از خون های اهدایی هشت تا فرد مختلف که اغلب مواقع هنگام استفاده به علت متفاوت بودن پلاکت ها با مشکل مواجه می شویم، از فرآورده پلاکت یک اهدا کننده استفاده می شود.

مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان افزود: در این شیوه خون وارد دستگاه شده سپس دستگاه پلاکت فرزیس را براساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول‌های خونی از هم تفکیک می‌کند و با برداشتن پلاکت خون، بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بر می‌گرداند.

یادگاری عنوان کرد: برای دریافت «پلاکت آفرزیس » ابتدا باید درخواست از سوی پزشک و بیمارستان به مرکز انتقال خون ارائه شود چرا که کیسه های آن بسیار گران قیمت و تاریخ انقضا پلاکت کم بوده بنابراین باید بعد از خونگیری بلافاصله به بیمارستان برای استفاده منتقل شود.

وی گفت: فرایند دریافت «پلاکت آفرزیس» حدود یک ساعت و نیم طول می کشد بنابراین در صورت دریافت درخواست نیاز بیماری به پلاکت از بیمارستان، با اهدا کنندگان خون برای دریافت پلاکت صحبت شده یا افراد داوطلب که لیست آن در مرکز انتقال خون موجود است فراخوان می شوند.

مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان اظهار داشت: در صورت نیاز فوری بیمار به پلاکت با گروه خونی مشخص و کمیاب، با خانواده بیمار برای اهدای پلاکت صحبت می‌شود.

یادگاری اظهار داشت: هر فرد در شرایط عادی می تواند سالانه ۲۴ بار پلاکت اهدا کند هر چند پلاکت بعد از گذشت ۴۸ ساعت از اهدا جایگزین شده و در شرایط اضطرار می توان از اهدا کننده بعد از گذشت ۴۸ ساعت دوباره پلاکت گرفت. 

وی ادامه داد: تعطیلات نیمه خرداد سالجاری ۴۴ واحد خونگیری و ۶ واحد اهدای «پلاکت آفرزیس» صورت گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز