رییس کل دادگستری استان همدان خبر داد:

راه اندازی سامانه ملاقات مجازی زندانیان در همدان

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۲۱:۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۹۰۸۵
راه اندازی سامانه ملاقات مجازی زندانیان در همدان
رییس کل دادگستری استان همدان، گفت: سامانه ای به منظور ملاقات زندانیان در بند، راه اندازی شده که خانواده ها می توانند از طریق فضای مجازی به صورت اینترنتی با زندانی ملاقات کنند.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، محمدرضا عدالتخواه در جمع خبرنگاران بیان کرد: خانواده برخی از زندانیان در خارج از استان ساکن بوده و برای حضور در همدان و دیدار و ملاقات با زندانی دچار مشقت هایی می شوند بنابراین تدبیری برای ملاقات زندانیان از راه دور اندیشیده شد.

وی با بیان اینکه این سامانه روز گذشته در زندان همدان راه اندازی شد اضافه کرد: بر این اساس خانواده زندانی با حضور در دفاتر خدمات قضایی و طی فرایندی می توانند به صورت مجازی با زندانی صحبت کنند و زندانی هم در جریان وضعیت خانواده قرار می گیرد.

رییس کل دادگستری استان همدان گفت: یکساله گذشته دادگاه و دادسراهای استان ۲۷۱ هزار و ۱۶۷ فقره پرونده را مختومه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ هزار ۸۶۷ فقره افزایش داشته است.

عدالتخواه اضافه کرد: همچنین بر اساس آمار نقطه ای مجموع عملکرد یک ساله دادگاه ها، دادگاه های بدوی و تجدید نظر و شورای حل اختلاف، مختومه کردن ۷۴۹ هزار و ۴۲۶ پرونده بوده که ۲ هزار و ۷۰۱  فقره نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی افزود: تنها در شورای حل اختلاف ۲۱۲ هزار ۵۳۹ فقره پرونده مختومه شده است که در این باره همدان رتبه اول صلح و سازش پرونده ها را در کشور به خود اختصاص داد.

رییس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: نزدیک به ۴۷ درصد پرونده های وارده به شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است در حالیکه نرم کشوری آن حدود ۳۲ درصد است.

عدالتخواه با بیان اینکه ۴۲ هزار پرونده هم در دادگاه ها و دادسراها منجر به صلح و سازش شده افزود: استان همدان خیلی زودتر از تیرماه ۱۴۰۰ به اهداف یکساله و کوتاه مدت سند تحول قضایی رسیده است و امید می رود تا پایان ۱۴۰۲ تمامی اهداف این سند را عملیاتی کند.

وی گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و مبتلا شدن ۷۰ قاضی و ۱۶۰ کارمند به این ویروس اما این وضعیت سبب تعطیلی شعب و تاثیر منفی بر روی عملکرد مجموعه قضایی استان نشد.

رییس کل دادگستری استان همدان اضافه کرد: استان همدان رتبه اول عفو را در کشور کسب کرد به گونه ای که ۲۱ ماه گذشته یک هزار و ۵۲۶ نفر مشمول عفو شدند.

عدالتخواه ادامه داد: تنها محکومانی مشمول عفو می شوند که علاوه بر اصلاح رفتار و  متنبه شدن، حضور آنها در اجتماع آثار منفی به دنبال نداشته باشد و آنها باز اجتماعی شده باشند.

وی کسب رتبه اول آزادی مشروط و اتقان آرا را از دیگر توفیقات مجموعه قضایی استان همدان برشمرد و افزود: صدور احکام مستدل و نقض نشدن آن در دایره تجدید نظر نشان از محکم بودن مبانی آرا است.

رییس کل دادگستری استان همدان اضافه کرد: اتقان آرا یکی از اهداف سند تحول دستگاه قضایی است و در این راستا به طور میانگین ۲۰ درصد آرا در دادگاه های تجدید نظر کشور نقض می شود که این آمار در استان همدان ۱۲ درصد گزارش شده است.

 

عدالتخواه، علت بالا بودن اتقان آرا در استان همدان را راه اندازی سامانه ارزشیابی آرای بدوی و ارائه امتیاز به آرای قضات توسط قاضی تجدید نظر دانست که این امر رقابت سازنده بین قضات بدوی ایجاد کرده است.

 

وی اظهار داشت: با توجه به رهنمود و تاکید رهبری فرزانه انقلاب به استفاده از توان جوانان «صالح، انقلابی و فاضل در مسئولیت های قوه قضائیه» میانگین سنی روسای دادگستری استان همدان چهار سال و دادستانی پنج سال کاهش داشته است و آنها به همراه خانواده ملزم به اقامت در محل خدمت شدند.

 

رییس کل دادگستری استان همدان گفت: همچنین در راستای رفع موانع تولید از بنگاه های اقتصادی، ۲۰۷ جلسه با فعالان اقتصادی تشکیل و ۲۷۷ مکاتبه برای تسهیل امور تولید و سرمایه گذاری صورت گرفت که نتیجه آن فعال شدن مجدد ۵۷ کارگاه، مرکز تولید و کارخانه و جلوگیری از بیکار شدن ۴۲۲ کارگر بوده است.

عدالتخواه با بیان اینکه رویکرد اصلی قوه قضائیه فساد ستیزی است گفت: برای پیشگیری از فساد اداری کارگروهی با مسوولیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم با عنوان «شناسایی و پیشگیری از عوامل فساد زا در ادارات»تشکیل شده که نهادهای اطلاعاتی نیز با این معاونت همکاری دارند.

وی اضافه کرد: این کارگروه اقدام به دعوت از مدیران و سوال درباره کارمندان زیر مجموعه آنها به منظور پی بردن به تسلط آنان به وضعیت کارمندان و راه های و ورودی ها و منافذ فساد می کنند و در صورت آشنا نبودن مدیران با منافذ فساد، این موارد به آنها اطلاع داده می شود.

رییس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: با توجه به اطلاع رسانی منافذ فساد در صورت کوتاهی و بی توجهی مدیر، با این مسئول به علت «ترک فعل»  برخورد قضایی صورت می گیرد چرا که نتیجه غیرمستقیم وجود فساد در سیستم اداری بدبینی به کلیت نظام است.

نظر شما