مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد:

افزایش ۶۴ درصدی شمار کتابخانه‌های عمومی استان همدان طی هشت سال گذشته

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۱۵:۲۳:۲۸
کد خبر: ۱۲۰۲۵۷۴
افزایش ۶۴ درصدی شمار کتابخانه‌های عمومی استان همدان طی هشت سال گذشته
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: شمار کتابخانه‌های عمومی و فضاهای کتابخوانی استان در هشت سال گذشته(دولت‌ یازدهم و دوازدهم) ۶۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، عاطفه زارعی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه تعداد کتابخانه‌های عمومی استان از ۷۵ باب در هشت سال گذشته به ۱۱۶ باب رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ شهری در استان همدان بدون کتابخانه نیست و تعداد کتابخانه‌های عمومی روستایی استان نیز دار ا ین مدت از ۱۸ باب با ۱۵۵ درصد رشد به ۴۶ مجموعه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سرانه زیربنای کتابخانه های استان به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت نیز در هشت سال گذشته از حدود ۳۴ متر مربع به بیش از ۴۵ متر مربع افزایشه یافته است، تصریح کرد: همچنین تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه های استان نیز از ۸۱۱ هزار و ۹۹۳ جلد به یک میلیون و ۳۴۳ هزار  و ۲۹۳ جلد رسیده به طوری که سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر از ۴۳ نسخه به ۷۷ نسخه ارتقا یافته و رشدی ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: همچنین دراین مدت برگزاری همایش ها و رویدادهای ملی ، کسب عناوین برتر در سطح کتابخانه های کشور، جذب و اشتغال آفرینی برای بیش از ۹۵ نفر از دیگر فعالیت های موثر کتابخانه های استان همدان است.

زارعی ادامه داد: افتتاح اولین کتابخانه سیار شهری کشور در استان همدان،  اشتراک ۲۲ کتابخانه در پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از ۷۲۵ هزار عنوان مقاله، اشتراک در پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر در تمامی شهرستانهای استان، تجهیز ۵۰ درصد کتابخانه های استان به خدمات اینترنت وای فای (Wi Fi) رایگان و انجام بیش از ۱۶ هزار برنامه فرهنگی در ایام کرونا  از دیگر اقدامات موثر اداره کل کتابخانه های استان همدان است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت الله بهاری(ره) با زیربنا ۷۹۰ متر مربع  در شهرستان بهار، توسعه کتابخانه عمومی شهید مطهری با زیربنا ۲۴۹ متر مربع در شهرستان فامنین درحال انجام است و کتابخانه ماماهان با ۲۶۰ متر مربع و کتابخانه عمومی شهید مظاهری شهر مریانج با زیر بنا ۱۴۰۸ نیز تکمیل و آماده بهره برداری شده است.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، احداث کتابخانه با مشارکت خیرین در روستای نگار خاتون شهرستان فامنین و روستای عبدالرحیم شهرستان همدان نیز در حال انجام است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: در مجموع ۷ هزار و ۷۰۹ متر مربع پروژه عمرانی در استان تعریف شده که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال جاری  چهار هزار و ۳۸۸ متر مربع آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

زارعی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تا کنون ۵۴۸ هزار و ۸۱۲ نسخه کتاب توسط مردم، شخصیت‌های عملی، فرهنگی، سیاسی و دستگاه‌های اجرایی به کتابخانه‌های عمومی استان همدان اهدا شده است.

وی یادآور شد: درهمین ارتباط آیین اختتامیه جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب نیز ۱۹ تیرماه جاری در سالن شهدای استانداری همدان برگزار می‌شود.

حمایت از توسعه کتابخانه‌ها نیاز اساسی پیشرفت کشور است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی استان بسیار مطلوب است، گفت: با توجه به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در توسعه کشور به عنوان نهادی زیرساختی باید از ارتقای خدمات و تجهیزات در این مجموعه حمایت جدی شود.

«مصطفی آزادبخت» نقش کتابخانه های عمومی را در روشنگری و سعادت جامعه مهم ارزیابی کرد و افزود: کتابداران در کتابخانه‌های عمومی با عملکرد خود می توانند زمینه ساز  رشد و تعالی جامعه باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه استانداری بخشی از جوایز جشنواره رضوی را تامین می کند، گفت: برای افتتاح کتابخانه ماماهان، توسعه کتابخانه شهید مطهری و تعمیر و توسعه کتابخانه آیت الله بهاری، ۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانداری تامین و پرداخت می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز