کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان:

خشکسالی، استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع همدان را افزایش داد

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۸:۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۵۹۴۲
خشکسالی، استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع همدان را افزایش داد
کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت: خشکسالی، پایین آمدن و خشک شدن آب چاه ها استفاده از فاضلاب و آب‌های غیرمتعارف برای آبیاری مزارع کشاورزی در شهر همدان را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، مهدی خدابخشی در جمع اصحاب رسانع، اظهار کرد: بخشی از فاضلاب سطح شهر با توجه به ترکیبات خاص فاضلاب و ظرفیت محدود تصفیه خانه، وارد تصفیه خانه نمی شود بنابراین در گذشته با توجه به شیب مناسب موجود در رودخانه های سطح شهر، بخشی از فاضلاب به داخل آن هدایت شد.

وی اضافه کرد: این در حالیست که کشاورزان دارای سهم یا حق آبه از این رودخانه ها بودند بنابراین جریان یافتن فاضلاب در آن و استفاده از این فاضلاب برای آبیاری مزارع به چالش جدی تبدیل شد.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان بیان کرد: تاثیر منفی مصرف محصولات به دست آمده از آبیاری مزارع با آب های غیرمتعارف و فاضلاب بر روی سلامت انسان سبب پیگیری این موضوع و کسب توفیقاتی نیز شد به گونه ای که میزان آبیاری باغچه های سبزی از ۱۵۰ به سه هکتار کاهش یافت.

خدابخشی افزود: اما خشکسالی، کاهش بارندگی و پایین آمدن سطح منابع آبی زیرزمینی مجدد استقبال کشاورزان برای آبیاری مزارع توسط فاضلاب را افزایش داد به گونه ای که هم اینک میزان فاضلاب موجود در رودخانه به شکل کامل مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: برخی کشاورزان برای پیشگیری از بین رفتن محصول، کسب درآمد و پرداخت اجاره بهای زمین مجبور به استفاده از فاضلاب برای آبیاری شدند و در این راستا با قرار دادن موتورچاه در سطح رودخانه، فاضلاب را به استخر موجود در مزارع هدایت کرده سپس از این آب برای آبیاری مزارع استفاده می کنند.

کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: در گذشته بخش زیادی از فاضلاب موجود در رودخانه به علت همراه شدن با آب های سطحی در پایین دست رقیق می شد اما به علت کاهش بارندگی و جریان نداشتن آب در سطح رودخانه، بخش اعظمی از رودخانه را هم اینک فاضلاب تشکیل می دهد.

خدابخشی بیان کرد: برای آبیاری بیش از ۳۰۰ هکتار از مزارع سیب زمینی، سیر، پیاز و یونجه در شهر همدان از فاضلاب استفاده می شود همچنین اراضی که در مجاور مسیر انتقال فاضلاب هستند بیشتر از دیگر اراضی از فاضلاب استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: آبیاری محصولات راهبردی با فاضلاب سبب بروز آلودگی و در ادامه بروز تبعات منفی در حوزه خرید، عرضه و صادرات این محصول می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز