کارشناس تغذیه:

رژیم غذایی مناسب راهکار پیشگیری از ابتلا به دیابت است

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۰۹:۴۲:۴۸
کد خبر: ۱۲۱۱۱۰۷
رژیم غذایی مناسب راهکار پیشگیری از ابتلا به دیابت است
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: داشتن رژیم غذایی مناسب از جمله کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش مصرف میوه، سبزی و حبوبات سبب افزایش سلامتی و کاهش ابتلا به دیابت می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، آرزو کاوه ئی اظهار کرد: مصرف فیبر در رژیم غذایی بسیار مورد تاکید است بنابراین باید دریافت فیبر از طریق مصرف یکسری مواد غذایی شامل میوه ها، سبزی ها، حبوبات و نان های سبوس دار را افزایش داد.

وی افزود: فیبرها به شکل محلول در میوه هایی نظیر سیب، انگور، آلو، مرکبات، غلاتی مثل جو، جو ۲ سر و انواع حبوبات شامل عدس، لوبیا و نخود وجود دارد که در کاهش کلسترول خون و به میزان زیادی در کاهش وزن تاثیر دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: بزرگسالان و جوانان دست کم روزانه نیازمند ۲۵ گرم «فیبر» هستند و به طور حتم باید با مصرف روزانه پنج واحد سبزی و میوه بخشی از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کنند.

کاوه ئی ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به دیابت مصرف بیش از حد چربی را نیز باید کاهش داد چراکه مصرف بیش از حد چربی روغن علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای سیستم قلبی و عروقی موجب افزایش دریافت کالری و در نهایت بروز اضافه وزن و چاقی شده که زمینه ساز ابتلا به دیابت است.

وی اظهار داشت: مبتلایان به دیابت در صورت مصرف چربی بیماریشان تشدید می شود بنابراین باید از اسیدهای چرب که در دمای اتاق به حالت مایع هستند نظیر روغن های گیاهی، روغن کنجد و روغن زیتون و روغن آفتابگردان استفاده کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: هنگام خرید روغن باید به میزان اسید چرب ترانس موجود در آن توجه کرد چراکه این اسید برای سلامتی بدن بسیار خطرناک و مضر بوده و بیشتر در فست فودها، غذاهای سرخ شده و روغن های جامد شامل روغن حیوانی، نباتی، کره، پی و دمبه وجود دارد.

کاوه ئی گفت: افزایش میزان فعالیت فیزیکی و ورزش سبب کاهش میزان قند خون و حساسیت بدن به انسولین می شود؛ فعالیت های ورزشی هوازی دست کم باید پنج روز در هفته هر بار به مدت ۳۰ دقیقه صورت گیرد البته در صورت فعالیت بدنی با شدت بیشتر، ورزش سه روز در هفته و در هر نوبت ۲۰ دقیقه توصیه می شود.

وی اظهار داشت: دیابت یا بالا رفتن قند خون یکی از بیماری های شایع در کشور و جهان است و این بیماری درمانی ندارد بلکه تنها می توان با بهره گیری از برخی شیوه ها و راه ها روند آن را کند تر و عوارض آن را کنترل کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با عنوان اینکه تغذیه مناسب بهترین و مهمترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به دیابت است افزود: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در درجه نخست باید اضافه وزن را جدی گرفت چراکه اضافه وزن یکی از مهمترین علل ابتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ است.

 کاوه ئی اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت نوع ۲ چاق هستند که با کاهش حتی پنج درصدی وزن می توانند قند خون را کنترل کنند.

وی گفت: یکی از آثار منفی چاقی و اضافه وزن، افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین است یعنی سبب کاهش تاثیر داروهای مربوط به دیابت می شود بنابراین توصیه همیشگی کارشناسان تغذیه جلوگیری از اضافه وزن و چاقی با هدف پیشگیری از ابتلا به دیابت است.

نظر شما