مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

آتش‌سوزی مراتع استان همدان حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۱۰:۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۲۲۳۹۱۸
آتش‌سوزی مراتع استان همدان حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آتش‌سوزی مراتع این استان از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وسعت حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، اسفندیار خزائی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: میزان حریق در پنج ماهه نخست سال گذشته بیش از ۵۰ هکتار بود که این آمار در پنج ماه نخست امسال به پنج فقره به وسعت پنج و نیم هکتار تقلیل یافته است.

وی اضافه کرد: تا سال ۹۵ وسعت حریق در منابع طبیعی این استان به طور میانگین ۵۰۰ هکتار در سال بود حتی به ۷۹۰ هکتار نیز رسید اما  از سال ۹۶ با ورود جدی رسانه ها، کمک گرفتن از سایر نهادها از جمله ائمه جمعه، فرمانداری ها، مدیریت بحران، آتش نشانی، محیط زیست، هیات کوهنوردی و سمن ها روند نزولی حریق در مراتع استان همدان آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: ۷۷ هکتار از مراتع این استان در سال ۹۶ و حدود ۴۰ هکتار در سال ۹۷ طعمه حریق شد اما در سال ۹۸ به علت همزمانی آتش سوزی در ملایر و کبودراهنگ با وزش باد وسعت آتش سوزی به ۲۱۴ هکتار رسید که این آمار در سال ۹۹ به ۸۳ هکتار تقلیل یافت.

خزائی ادامه داد: بیشترین حریق در منطقه زاگرس نشین کشور رخ می دهد که استان همدان نیز در این منطقه قرار دارد البته در سال جاری با توجه به کاهش بارندگی، افزایش گون زارها و خاصیت بیولوژیکی این گیاه، هشدار وضعیت حرانی داده شده است.

وی گفت: ۲۰ منطقه آسیب پذیر در برابر حریق این استان شناسایی و بلوک بندی شده و مراقبت از هر بلوک نیز به یک تیم حفاظتی واگذار شده است و تیم های حفاظتی علاوه بر مهار آتش در مراتع، تخریب و تصرف های احتمالی را رصد کرده و با متخلفان برخورد می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه برای مهار حریق در مراتع از توان بسیج سازندگی در قالب دیده بان نیز استفاده می شود اضافه کرد: اداره ترویج منابع طبیعی اقدام به ثبت نمام از همیاران طبیعت تحت عنوان «محافظان همیار طبیعت» کرده است.

خزائی اظهار داشت: عوامل طبیعی شامل خشکسالی، سیل، رانش زمین و عوامل انسانی شامل چرای مفرط، شخم و شیار، تصرفات، بوته کنی و آتش سوزی در تخریب طبیعت تاثیر دارند و ۹۵ درصد تخریب ها منشاء انسانی دارد.

وی افزود: در صورت تصویر برداری هوایی از محدوده ای پس از مهار آتش، آن محل به صورت گودال در عکس نمایش داده می شود و به دنبال بروز حریق معالی موجود در خاک که پس از طی سالها تشکیل شده از بین می رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: به علت سوختن و از بین رفتن لایه ای از خاک با اولین بارش بقایای گیاهی و باکتری های مفید از خاک خارج می شود و دیگر نمی توان در آن محل بذری کاشت.

خزائی اظهار داشت: ۱۰ تیم در تمامی نقاط استان همدان آماده باش هستند و دستگاه های مورد نیاز از جمله دمنده و آتش کوب به میزان کافی در اختیار این تیم ها گذاشته شده است.

وی با تاکید بر همکاری مردم در پیشگیری از آتش سوزی در طبیعت هشدار داد: در صورت بروز حریق به علت خشک بودن گیاهان مهار آن دشوار است همچنین بروز حریق سبب از بین رفتن گیاهان چند ساله که پرستار دیگر گیاهان بوده و گیاهان جدید زیر سایه آنها رشد می کنند، می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: طبیعت آیینه تمام نمای رفتار انسان است و رفتار بد و ناشایست انسان با حیوانات، درختان و طبیعت خدادادی مدنیت انسان ها را زیر سوال می برد.

خزائی بیان کرد: دین مبین اسلام بیشترین تاکید و توصیه را بر حفظ منابع طبیعی داشته است به گونه ای که «شکستن شاخ درختان را به مثابه شکستن بال فرشتگان» دانسته و همچنین «کاشت درخت صدقه جاریه است» و در آیه ای از قرآن آمده که «جنگل و درخت خدا را سجده می کنند».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز