نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان:

حذف ارز ترجیحی نباید موجب گرانی قیمت کالاها شود

۱۴۰۰/۰۸/۲۱ - ۱۳:۱۲:۳۴
کد خبر: ۱۲۵۹۹۸۶
حذف ارز ترجیحی نباید موجب گرانی قیمت کالاها شود
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: هرچند بیشتر کارشناسان اقتصادی حذف ارز ترجیحی را به نفع مردم و اقتصاد کشور می دانند اما باید مراقب جو روانی جامعه و جلوگیری از گرانی افسار گسیخته ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشیم.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در خطبه های نماز جمعه این هفته همدان با بیان اینکه به تازگی لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تقدیم مجلس شده است، افزود: دولت قبلی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی از جمله دارو، مرغ، روغن و گندم برنامه ای تحت عنوان ارز ترجیحی را تدوین کرد که این ارز به وارد کنندگان پرداخت می شد.

وی اظهار داشت: هدف از پرداخت ارز ترجیحی به وارد کنندگان جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی بود و در این راستا نیمه نخست سال جاری هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به وارد کنندگان پرداخت شد و در نیمه دوم سال نیز باید ۱۷ میلیارد دلار به وارد کنندگان پرداخت شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: برنامه دولت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی و پیشگیری از افزایش بی رویه قیمت با پرداخت ارز ترجیحی به عللی از جمله تساهل دولت، برنامه های غیر قابل پیش بینی از جمله تحریم های دشمن و شیوع کرونا به خوبی اجرا نشد و اینک شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

آیت الله شعبانی موثقی متاسفانه با برخی اشتباهاتج یارانه دولتی به جیب برخی رانت خوارها رفت، افزود: کارشناسان اقتصادی یکی از علل رانت در جامعه را ارز ترجیحی می دانند بنابراین دولت سیزدهم درصدد حذف این یارانه برآمد.

وی تصریح کرد: ارز ترجیحی موجب امضای طلایی فساد در کشور شده چرا که با وجود پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به وارد کنندگان مردم ثمره این پرداخت یارانه ای را ندیدند، یعنی با وجود واریز شدن این پول به جیب دیگران مردم همچنان برای خرید کالاهای اساسی در سختی و مشقت هستند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان ادامه داد: با وجود اینکه نهادهای دامی با ارز ترجیحی وارد کشور می شود چرا باید شاهد افزایش قیمت مرغ باشیم و علت این همه گرانی چیست. 

آیت الله شعبانی موثقی تاکید کرد: دولت برای تعدیل و حذف یارانه ترجیحی ابتدا باید به تبعات اقتصادی آن توجه داشته باشد و قوه مجریه و مقننه مراقب باشند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد تاثیر رورانی آن در جامعه و تورم شدید نباشیم.

وی با بیان اینکه باید مراقب شوک های تورمی بود، اظهار داشت: دولت باید با طراحی یک برنامه قوی در این زمینه باعث شود که مردم با حذف ارز ترجیحی، دچار سختی و مشقت نشوند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان ادامه داد: حذف ارز ترجیحی به مثابه جراحی اقتصادی است اما باید این جراحی با در نظر گرفتن یکسری شرایط از جمله همراهی مردم به عنوان سرمایه های اجتماعی، حذف تدریجی به جای یکباره و فراهم کردن زیر ساخت ها انجام شود.

آیت الله شعبانی موثقی همچنین در ادامه به بحث کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: آمارهای رسمی بیانگر پایین بودن میزان مطالعه و ارتباط مردم با کتاب است که این زیبنده جامعه اسلامی و ملت متدین، فرهنگی و ریشه دار ایران نیست.

وی با تاکید بر ضرورت تبدیل مطالعه به فرهنگ عمومی، اظهار داشت: ارتقای اندیشه و تفکر در جامعه و بهبود کیفیت زندگی محصول مطالعه است و گاهی خواندن یک کتاب موجب تغییر مسیر زندگی یک جوان می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان خواستار ترویج فرهنگ اهدای هدیه کتاب، معرفی کتاب های مفید به یکدیگر، یاد دادن آموخته ها به دیگران و در واقع تبدیل مطالعه به یک فرهنگ عمومی در جامعه شد.

آیت الله شعبانی موثقی گفت: دولت با کاهش قیمت کتاب از نویسندگان، ناشران و علاقمندان به مطالعه به صورت جدی حمایت کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان همچنین با اشاره به ضرورت معرفی هرچه سریعتر وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: باید با تعیین وزیر مشکلات دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت کشور از جمله کمبود معلم و همچنین مسایل سخت افزاری رفع شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز