جزئیات کامل میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استانهای کشور

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۱۲:۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۲۶۰۲۷۷
جزئیات کامل میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استانهای کشور
آخرین وضعیت اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت منتشر شد.

به گزارش برنا؛ گزارش آخرین وضعیت اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در مقابله با ویروس کرونا در هفته گذشته از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت منتشر شد.

میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور به هیچ عنوان مناسب  شرایط برای مدیریت بیماری کووید ۱۹ نیست و اگر وضعیت به همین منوال باشد، باتوجه به کاهش سرعت واکسیناسیون نسبت به هفته های قبل می‌تواند موجب خیز بیماری و وقوع پیک ششم شود.

مدیریت بیماری کووید ۱۹ به عوامل مختلفی شامل  واکسیناسیون گسترده و سریع، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به میزان بالای 80 درصد و سیاستگذاری درست و به موقع است و اگر هر کدام از پایه های اصلی مقابله با کرونا دچار تزلزل شود، می تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد.

از ابتدای پاندمی کووید ۱۹  همیشه به رابطه عکس میان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و روند بیماری کرونا تاکید شده است، بر این اساس به گفته متخصصان هرچه میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه بیشتر باشد،  میزان ابتلا و به دنبال آن، بستری و فوت کاهش پیدا خواهد کرد و هر چه میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه کمتر باشد،  میزان ابتلا و به دنبال آن، بستری و فوت افزایش پیدا خواهد کرد.

باید توجه داشت که ویروس کرونا از نظر اجتماعی هوشمند است و تابع رفتار انسان‌ها عمل می‌کند و هر لحه به دنبال راه فراری برای جهش، تغییر و افزایش موارد ابتلاست و این گونه به حیات خود ادامه می‌دهد.

سه میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی تحت پوشش هستند که ۲۴۳ هزار و ۹۴ مرکز بازرسی شدند.

آخرین وضعیت کشوری نتایج اقدامات ناشی از تشدید بازرسی ها

آخرین وضعیت کشوری نتایج اقدامات ناشی از تشدید بازرسی ها

۳۲ هزار و ۶۴۱ مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی و یک هزار و ۲۹۴ مرکز پلمب شدند.

روند درصد رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور

روند درصد رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور

دستورالعمل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه مناسب بوده و اکنون میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۴۷ درصد رسیده است.

مقایسه روند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با روند تعداد موارد ابتلا به بیماری کرونا

مقایسه روند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با روند تعداد موارد ابتلا به بیماری کرونا

وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور

میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در همه استانها  مطلوب نیست و همدان و لرستان رکورددار میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی استان های کشور

رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی استان های کشور

 دستورالعمل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب است و میانگین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی استان های کشور ۴۷ درصد بوده و کمترین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی مربوط به استان های کرمان و چهارمحال و بختیاری و بیشترین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی مربوط به همدان و لرستان است.

رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان های کشور

رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان های کشور

بهداشت فردی شامل جلوگیری از ورود و حضور مراجعین و کارکنان دارای علایم بیماری،ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت، اخذ و نصب QR CODE ، امکانات شستشو یا ضدعفونی دست و استفاده از کارتخوان یا روش های الکترونیکی دیگر پرداخت وجه است. 

میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان های کشور ۵۱.۸۸ درصد است و کمترین رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان های کشور مربوط به استان های کرمان و چهارمحال و بختیاری و بیشترین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان های کشور مربوط به همدان و لرستان است.

رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان های کشور 

میزان رعایت تهویه

تهویه مناسب شامل تهویه طبیعی، تهویه مکانیکی و تهویه مطبوع است. میانگین میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان های کشور ۴۹.۶۶ درصد است و کمترین میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان های کشور مربوط به استان های البرز و کرمان و بیشترین میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان های کشور مربوط به همدان و لرستان است. 

درصد موارد استفاده از ماسک (خدمت گیرنده و خدمت دهنده) در اماکن عمومی استان های کشور-------------

درصد موارد رعایت دستورالعمل فاصله گذاری در اماکن عمومی استان های کشور

فاصله گذاری شامل خط کشی،حفاظ و نظایر آن، رعایت فاصله حداقل یک متر بین: کارکنان  و خدمت گیرندگان و عدم ارائه خدمت توسط خدمت دهنده به ناقضین رعایت فاصله گذاری است. میانگین میزان رعایت دستورالعمل فاصله گذاری در اماکن عمومی استان های کشور  ۴۹.۳ درصد است و کمترین میزان رعایت دستورالعمل فاصله گذاری در اماکن عمومی استان های کشور مربوط به استان های چهارمحال و بختیاری و کرمان و بیشترین میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان های کشور مربوط به هرمزگان و لرستان است. 

 

آخرین وضعیت اخطار و معرفی به مراجع قضایی در اماکن عمومی

بیشترین میزان اخطار بهداشتی ناشی از عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

 

آخرین وضعیت اخطار و معرفی به مراجع قضایی در صنایع کشور

۷ هزار و ۷۲۱ کارگاه و صنایع کوچک اخطار بهداشتی دریافت کرده اند و به مراجع قضایی معرفی شدند.

-------------

 

 

نظر شما