مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر:

واحد بسته‌بندی زعفران در ملایر با هدف صادرات ایجاد می‌شود

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۱۱:۲۴:۰۴
کد خبر: ۱۲۶۱۸۷۶
واحد بسته‌بندی زعفران در ملایر با هدف صادرات ایجاد می‌شود
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: درصدد ایجاد واحدهای بسته‌بندی و برندینگ زعفران این شهرستان در راستای صادرات این محصول و جلوگیری از فروش فله‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، سیدمهدی میرباقری برندسازی را اولویت مهم در زمینه توسعه صادرات محصول زعفران عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صادرات زعفران انجام نمی‌شود و بیشتر بهره‌برداران تولیدات خود را به صورت رابطه‌ای و چمدانی به خارج از کشور صادر می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه محصول زعفران از سال سوم به بعد عملکرد بهتری دارد، امسال میزان برداشت افزایش یافته است.

میرباقری از پیش‌بینی برداشت حدود ۵۰۰ کیلوگرم زعفران از سطح مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به بارور شدن سطح زیر کشت بیشتری از مزارع، میزان برداشت زعفران در این شهرستان امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش می یابد.

وی به فعالیت ۱۳۵ بهره‌بردار در زمینه کشت محصول زعفران در این شهرستان اشاره کرد و افزود: از هر هکتار سطح زیر کشت زعفران، حدود سه تا پنج کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: برداشت زعفران از اوایل آبان آغاز شده و تا اواسط آذر ادامه دارد و به طور میانگین در زمان برداشت، در هر هکتار اشتغالی بالغ بر ۳۵۰ نفر ایجاد می‌شود.

میرباقری ملایر را بر اساس ارزیابی کارشناسان، خاستگاه اولیه زعفران دانست و افزود: با توجه به نوع آب و هوا و خاک این شهرستان، عیار، رنگ و کیفیت زعفران ملایر در مقایسه با استان‌های زعفران‌خیز کشور، از عیار بالایی برخوردار است و قابل رقابت با این تولیدکنندگان است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با تاکید بر اینکه محصول زعفران ملایر باید در سطح کشور به ویژه استان‌های غربی شناخته شود، افزود: در این راستا به دنبال برگزاری آیین‌ها و مراسم‌های ویژه در زمان برداشت محصول در سطح شهرستان هستیم تا با کمرنگ شدن شیوع ویروس کرونا بتوانیم این آیین را از سال‌های آینده برگزار کنیم.

میرباقری با اشاره به حمایت دولت در اعطای تسهیلات برای کشت محصولات کم آب‌بر ادامه داد: با اقدامات ترویجی که در دستور کار داریم، در صدد هستیم به منظور توسعه اقتصادی خانوارها سطح زیر کشت زعفران و گیاهان کم آب‌بر همچون گل محمدی و زعفران را در سطح شهرستان توسعه دهیم و برای هر خانوار سه تا پنج هزار متر زعفران کاری ایجاد شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تاکید کرد: با توجه به اینکه برداشت زعفران به صورت خانوادگی انجام می‌شود، توسعه کشت این محصول با استفاده از تسهیلات اعطایی دولت، بهترین راهکار برای توسعه و بهبود اقتصادی خانوارهای ملایری است.

میرباقری با بیان اینکه برای کشت زعفران در این شهرستان از پیازهای مرغوب استفاده می‌شود، یادآور شد: شهرستان ملایر از نظر سطح زیر کشت و میزان برداشت، رتبه برتر استان همدان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تشکیل شرکت تعاونی زعفران‌کاران شهرستان ملایر در دستور کار است تا بتوانیم از این طریق به اهداف توسعه‌ای این محصول به‌ویژه در حوزه صادرات دست پیدا کنیم.

 

نظر شما