مدیرکل هواشناسی استان همدان خبر داد:

اختصاص سه میلیارد تومان برای توسعه رادار رصد هواشناسی استان همدان

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۱۷:۱۸:۲۲
کد خبر: ۱۲۶۴۷۴۰
اختصاص سه میلیارد تومان برای توسعه رادار رصد هواشناسی استان همدان
مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه مسئولان استان سه میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت رادار رصد هواشناسی در اختیار این اداره کل قرار دادند ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت با کمک مدیران زیرساخت این رادار فراهم شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، حسین عابد در جمع خبرنگاران افزود: رادار رصد هواشناسی با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان خریداری و در بارابند ملایر جانمایی شده است که در سال‌های آینده راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای سایت رادار رصد هواشناسی شامل برق، آب، راه، مخابرات و خطوط ارتباطی توسط استان فراهم شده است گفت: با نصب و راه اندازی این سامانه نوین و پیشرفته مدت زمان پیش بینی تحولات هواشناسی و حوادث احتمالی سیل، تگرگ و بارش ها کاهش می یابد.

به گفته وی بهره‌برداری از این رادار سبب بهره مندی همدان از امکانات روز هواشناسی، فناوری دریافت داده‌ها و پیش‌بینی هوا می شود و موقعیت مکانی سامانه های بارشی و مسیر حرکت و میزان بارش و سرعت بارش تشخیص داده می شود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان ماهیت کار اداره کل هواشناسی را پایش جو و دریا، ارائه خدمات به تمامی اقشار جامعه و انجام تعهدات داخلی و بین المللی عنوان کرد و افزود: خدمات این اداره کل در راستای حفظ جان و مال مردم در مقابل مخاطرات هواشناسی است که با صدور هشدارها در مقابل تهدیدات و ۳۲ مخاطره آب و هوایی از جان و مال مردم حفاظت می‌کند.

عابد خاطرنشان کرد: در راستای اطلاع رسانی مخاطرات به مردم و مسئولان از ابتدای سالجاری ۱۶ مورد هشدار در استان صادر شده که ۱۴ مورد هشدار زرد (آگاهی) و ۲ مورد نارنجی(آمادگی) بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان افزود: از ابتدای آبان تاکنون با صدور چهار هشدار از صدمات احتمالی جلوگیری شد و این هشدارها به مسئولان در پلیس راه، حمل و نقل و اداره آب در برنامه ریزی ها کمک می‌کند.

عابد اظهار داشت: در بخش پایش و فنی، کل سیستم برق اضطراری در یکسال گذشته با ۶۰ میلیون تومان بازسازی و باتری های فرسوده تعویض شد.

وی ادامه داد: بادنماهای استان و سه ایستگاه جاده ای زاغه، گرمک و اسدآباد در سطح استان هر سه بازسازی و کالیبره و سنسورها بررسی شده و دقت آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و ایرادهای احتمالی رفع شده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: در طی سال گذشته تغییرات ساختمانی قهاوند، تویسرکان و اسدآباد انجام شده است و در رایزنی با سازمان هواشناسی کشور حدود یک میلیارد تومان تجهیزات از بودجه ملی برای استان دریافت شد که قسمتی از آن به بازسازی اداره هواشناسی ملایر اختصاص داده شد.

عابد خاطرنشان کرد: همچنین در رایزنی های صورت گرفته با سازمان هواشناسی کشور یک پکیج کالیبراسیون به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان برای استان دریافت شد.

به گفته وی از ۱۰۳ ایستگاه هواشناسی در سطح استان همدان، ۸۳ ایستگاه بارانسنجی، سه ایستگاه جاده ای، یک ایستگاه کوهستانی، پنج ایستگاه اقلیم شناسی، ۹ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و ۲ ایستگاه تابش سنجی وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان همدان اظهار داشت: در راستای خدمت دهی صحیح به مردم و دقت در داده های سازمان، نیازمند پایش و بازدیدهای مستمر از ایستگاه های هواشناسی هستیم که این بازدیدها در یکسال اخیر به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. 

عابد گفت: پنل های خورشیدی در ایستگاه های استان با هزینه داخلی و تامین بخشی از برق مورد نیاز این اداره کل تعمیر و بازسازی شده و نیز در بحث امنیتی تمامی دوربین های مدار بسته، کپسول های اطفای حریق و دزدگیر ها به روز رسانی و آماده به کار شده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی همدان ۳۰ درصد از اشتغال استان را بر عهده دارد، توصیه و اطلاع رسانی به کشاورزان را یکی دیگر از خدمات این اداره کل دانست که همکاری با اداره جهاد کشاورزی از سال گذشته ارتقا داده شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: اداره کل هواشناسی استان در راستای خدمات به کشاورزان و اطلاع  وضعیت جوی به آنها با خرید یک پنل پیامکی در سال گذشته هر هفته ۲ هزار و ۵۰۰ پیامک با هزینه این اداره کل به کشاورزان استان ارسال کرد.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: در ۶ ماه گذشته سه دستگاه خودرو جدید خریداری شده و مجوز استخدام پنج نفر در استان گرفته شده است.

عابد خاطرنشان کرد: نحوه اطلاع رسانی خدمات هواشناسی استان همدان از طریق ۲۶۲ مرکز در شبکه دولتی، صدا و سیما در پنج نوبت زنده یا ضبط شده در شبانه روز، سایت هواشناسی استان به نشانی www.sinamet.ir، سامانه پیامکی ۱۳۴، رسانه ها و تماس تلفنی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز