۲۶ هزار کودک در استان همدان غربالگری بینایی شدند

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۹:۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۲۸۷۹۵۲
۲۶ هزار کودک در استان همدان غربالگری بینایی شدند
سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: با هدف پیشگیری از تنبلی چشم، طرح غربالگری بینایی با مشارکت ۲۶ هزار کودک سه تا ۶ ساله در این استان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، ابوالفضل باب الحوائجی با اشاره به اینکه طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله تاکنون برای ۵۷ درصد از جامعه هدف با فراوانی شهرهای رزن، بهار و همدان اجرا شده است، افزود: این طرح تا پوشش کامل ۴۶ هزار کودک جامعه هدف در پایگاه های دائمی و مراکز مثبت زندگی استان همدان ادامه دارد.

به گفته وی، ۴۶ مرکز مثبت زندگی تا پایان بهمن ماه و ۹ پایگاه دائمی در شهرستان ها تا پایان سالجاری با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی و بدون تماس فیزیکی با کودک آماده انجام غربالگری بینایی برای جامعه هدف هستند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان، بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم را قبل از پنج سالگی دانست و افزود: در صورتی‌که مشکل دید کودک تا قبل از پنج سالگی تشخیص داده شود با درمان به موقع مشکل رفع و بینایی کامل به دست خواهد آمد.

باب الحوائجی تصریح کرد: کودکانی که در طول طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش بینایی می شوند در صورت نیاز به کمک برای تامین هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه تمامی کودکان سه تا ۶ سال باید هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول، تکرار غربالگری در سال های بعد ضروری است زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: سازمان بهزیستی همه ساله برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا ۶ ساله را اجرا می کند که همین طرح منجر به شناسایی موارد مشکوک و اجرای درمان به هنگام شده است.

باب الحوائجی اظهار داشت: پایگاه غربالگری شهرستان همدان در بهزیستی همدان واقع در میدان بعثت، پل نیازمند بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای کودکان سه تا ۶ سال است و در ملایر مرکز خدمات پرستاری بهنام واقع در خیابان شهدا، نبش کوچه سالاری همه روزه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ آمادگی پذیرش کودکان را دارد و بقیه مراکز استان همدان نیز در ساعات اداری برای اجرای طرح فعال هستند.

انتهای پیام

نظر شما