سرپرست فرمانداری نهاوند: ۱۱۵ کیلومتر کیلومتر از نهر شعبان و انهار فرعی آن بتنی شده است

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۱۴:۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۹۰۰۵۴
سرپرست فرمانداری نهاوند:  ۱۱۵ کیلومتر کیلومتر از نهر شعبان و انهار فرعی آن بتنی شده است
سرپرست فرمانداری نهاوند، گفت: ۱۱۵ کیلومتر از نهر شعبان و انهار فرعی آن بتنی شده است.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، جعفر سلگی در جلسه بررسی مشکلات نهر شعبان که با حضور محمد ضروری سرپرست آب منطقه‌ای استان همدان برگزار شد، گفت: انتظار ما از مدیران شهرستان این است که با جدیت اجرای طرح‌ها و جذب اعتبارات برابر موافقت‌نامه‌ها را پیگیری کنند و برای تخصیص اعتبارات به‌ویژه از منابع ملی با تعامل و ارتباط مستمر با مدیران تلاش نمایند.

وی نهر شعبان را مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع آب برای باغات و بخش زراعت عنوان کرد و گفت: از مجموع زمین‌های زراعی و باغ‌های شهرستان یک هزار و ۸۰۰ هکتار زیرپوشش این نهر قرار دارند که ۹۵ درصد این اراضی را باغات تشکیل می‌دهد.

سرپرست فرمانداری نهاوند در ادامه گفت: نهر اصلی شعبان دارای ۱۴ کیلومتر طول با ۴۶۰ دریچه آبگیری است که تاکنون ۱۱۵ کیلومتر در آن با احتساب انهار فرعی بتنی شده و حدود ۵۰ کیلومتر دیگر نیاز به بتونی شدن دارد.

وی اظهار داشت: در دو سال گذشته وضعیت رودخانه به‌خاطر کاهش بارندگی و آب‌گرفتگی با مشکلاتی روبرو بود.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی در سال گذشته افزود: خوشبختانه با وجود کم‌آبی، با همکاری دستگاه‌های مربوطه و مردم توانستیم آب را به مزارع و باغات برسانیم و مانع از بروز مشکل جدی در شهرستان شویم.

سرپرست فرمانداری نهاوند عنوان کرد: باتوجه‌به ظرفیت‌های تولید در بخش کشاورزی و باغات شهرستان نهاوند انتظار می‌رود با تلاش و همت جهاد کشاورزی، بخشداران، دهیاران و اهالی منطقه شاهد الگوی مصرف مناسب آب و رونق تولیدات کشاورزی باشیم.

سلگی با اشاره به افزایش نرخ حقابه کشاورزان گفت: امسال باتوجه‌به افزایش قیمت‌ها و همچنین بالارفتن دستمزد میراب‌ها حقابه نیز افزایش داشته که البته این رقم قابل مورد قبول بهره‌برداران نیست، ولی تعیین حقابه بر اساس شرایط هرسال تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: تخصیص اعتبارات ملی در حوزه کشاورزی برای انجام بتنی کردن نهرهای خاکی و سنتی و همچنین اجرای طرح‌های فنی و زیربنایی می‌تواند در کاهش مصرف آب راه‌گشا بوده و ضمن کاهش هزینه‌ها، موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و اطمینان خاطر بهره‌برداران شود.

به گزارش برنا از همدان، باتوجه‌به وضعیت کاهش بارش‌های شهرستان نهاوند و محدودیت بودجه لازم است که مسئولان استان توجه ویژه‌ای به حل مشکلات کشاورزان استفاده‌کننده از نهر شعبان داشته باشند.

باتوجه‌به سفر احتمالی رئیس‌جمهور در آینده‌ای نزدیک به استان همدان می‌توان از برکات این سفر در راستای اخذ اعتبارات برای تکمیل و ساماندهی نهر شعبان استفاده کرد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز