وزیر ارشاد: بنیاد ملی و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی احیا می‌شود

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۰۷۹۶۸
وزیر ارشاد: بنیاد ملی و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی احیا می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای بنیاد و مرکز اسناد «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» با هدف اشتراک ایده ها و نظریات این عالم برجسته و شخصیت بزرگ در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، محمدمهدی اسماعیلی روز پنج‌شنبه در کنگره بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی که با عنوان «مصلح شرق» در اسدآباد برگزار شد، اظهار داشت: این کنگره به نام یک شخصیت و اندیشمند بزرگ جهان اسلام در شهرستان اسدآباد به عنوان مهد علم و دانش برگزار شده است.

وی با بیان اینکه جهان اسلام از ابتدای قرن نوزدهم با پدیده جدید غرب مواجه شد، خاطرنشان کرد: غرب در شکل تمدن یافته خود، پس از کناره گیری از وحدانیت به مرحله خشن و غیرقابل مهاری رسید به گونه ای که در امپراتوری عثمانی و شبه قاره هند شاهد حضور غرب وحشی بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ایده بازگشت به جهان اسلام و دوره طلایی به عنوان راه عبور از انحطاط توسط سیدجمال الدین معرفی شد، گفت: زمانی که غرب به دنبال تقسیم جهان اسلام بود سیدجمال الدین اسدآبادی مسئله وحدت اسلامی را مطرح کرد که با این ایده تحولات جدیدی شکل گرفت و ۱۸ کشور جدید از مجموعه امپراتوری عثمانی ایجاد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه سیدجمال الدین اسدآبادی دست استکبار را خوانده بود، افزود: برخی حاکمان به علت رخوت، توان همراهی با ایده وحدت اسلامی را نداشتند بنابراین به خاطر بی توجهی آنها بحران‌های بزرگی در آن زمان ایجاد شد و مناطق ملوک‌الطوائفی شکل گرفت.

وی اظهار داشت: حرکت اصلاحی جهان بزرگ اسلام با پندگیری و تجربه‌اندوزی از سیدجمال در ایران ایجاد شد و امام راحل نیز به بررسی دقیق تحولات و مطالعه این ایده ها پرداخت، ایده‌های که طراحی دقیق آن مانع از رخنه استکبار شده و به عنوان شالوده نهضت مردم قرار گرفت که در حال حاضر پس از سال ها همچنان شاهد ایستادگی با اقتدار این نهضت هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرزندان نهضت امام خمینی(ره) از جمله مقام معظم رهبری و سپهبد شهید سلیمانی مقابل انحرافات جدید ایستادند و اجازه ندادند منطقه دچار انحطاط شود.

اسماعیلی گفت: در گذشته حاکمان از آموزه های سیدجمال الدین پند نگرفتند اما پس از سال ها امام راحل از این پندها استفاده کرد و جلوی استبکار ایستاد به نحوی که امروز صهیونیست‌های غاصب و اشغالگر قدس احساس امنیت را در مرزهای خود از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: سخن گفتن از سیدجمال الدین اسدآبادی به معنای دنبال کردن مسئله قومی و منطقه‌ای نیست بلکه از تجربه‌ای بزرگ و سترگ در جهان اسلام سخن می‌گوییم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز