«دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» در جشنواره تئاتر همدان انضباط را به کودکان می آموزد

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۰۷:۵۲:۰۹
کد خبر: ۱۳۴۴۰۳۳
«دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» در جشنواره تئاتر همدان انضباط را به کودکان می آموزد
کارگردان نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» با بیان اینکه این نمایش برای گروه سنی ۵ تا ۱۲ مناسب است، گفت: هدف اصلی ما در این نمایش آموزش نظم و انضباط به کودکان بود.

به گزارش برنا از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، «حامد ترابی» که با نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» در بخش جنبی جشنواره بیست و هفتم در شهرستان درگزین حضور داشت، افزود: این نمایش درباره پدر و پسری است که باهم زندگی می‌کنند اما کودک شلخته است و پدر با گفتن داستانی پسرش را راهنمایی می‌کند تا نظم و انضباط را یاد بگیرد.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین عنصر در نمایش کودک آموزش است، اضافه کرد: نمایش نباید فقط شامل رنگ، موسیقی و فضای شاد مفرح باشد بلکه در پایان باید یک آموزش عناصر پایه، یک اتفاق و حرف تاثیرگذار در خود داشته باشد.

ترابی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان یک رویداد بزرگ است، ادامه داد: این جشنواره با حضور گروه‌های مختلف نمایش از ایران و سایر کشورها، فرصت تبادل اخلاق و فرهنگ را فراهم می‌کند.

آموزش مفهوم پسماند شهری در نمایش «کاغذ زباله نیست»

کارگردان نمایش «کاغذ زباله نیست» با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پسماند شهری را کاغذها تشکیل می‌دهند، افزود: در این نمایش تلاش کردیم تا با زبانی ساده کودکان را با این مفهوم آشنا کنیم.

«وحید عبداللهی» که با نمایش «کاغذ زباله نیست» در بخش جنبی جشنواره بیست و هفتم در کبودرآهنگ حضور دارد گفت: مفهوم پسماند شهری باید در مدارس کار شود که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و هنوز کاغذ به شکل زباله دور ریخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمایش «کاغذ زباله نیست» به صورت عروسکی و بازیگر اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: گروه سنی مخاطب این نمایش خردسالان هستند.

این کارگردان درباره داستان نمایش «کاغذ زباله نیست» نیز گفت: داستان کودکی است که با هربار نقاشی کردن، کاغذها را مچاله و دور می‌ریزد اما یکی از همین مچاله‌ها بزرگ شده و به این کودک یاد می‌دهد که کاغذ زباله نیست.

عبداللهی با بیان اینکه در نمایش کودک و خردسال باید منظور خود را دقیق بیان کرد، افزود: کودک باید کاملا متوجه داستان شود تا بتواند مفاهیم مد نظر را دریافت کند.

«نی نی گلف» نمایشی برای کودکان و والدین است

کارگردان نمایش «نی نی گلف» با بیان اینکه این نمایش ۲ گروه مخاطب کودک و بزرگسال را شامل می‌شود، گفت: اینکه خانواده‌ها توجه عاطفی به کودکان داشته باشند، پیام اصلی این نمایش بود.

«نسا بخشی» که با نمایش «نی نی گلف» در بخش جنبی جشنواره بیست و هفتم در رزن حضور داشت، درباره داستان این نمایش گفت: روایتی است در قالب کمدی موزیکال از ۶ کودک که از بی توجهی والدینشان به شدت گله‌مند بوده و در صدد آگاه ساختن آن‌ها هستند.

وی با بیان اینکه رسالت هنر و تئاتر، آموزش است، اضافه کرد: برگزاری جشنواره تئاتر باعث می‌شود تا کودکان با مفاهیم و موضوعات مختلف آشنا شوند.

بخشی با توضیح اینکه در تولید نمایش برای کودکان باید نیاز و دغدغه‌های آن‌ها را شناخت، یادآور شد: اگر موضوعی به اشتباه برای کودکان گفته شود تاثیرات بدی بر روی آن‌ها خواهد گذاشت.

این کارگردان خاطرنشان کرد: توجه به رده‌بندی سنی در نمایش‌های تئاتر یکی از نکات مهم است که مسئولان برگزاری جشنواره و خانواده‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حسین بحیرایی

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز