فرماندار ملایر: ۱۲ رشته قنات شهرستان با اعتبارات ملی لایروبی می‌شود

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۱۸:۲۴:۱۶
کد خبر: ۱۳۴۶۲۱۳
فرماندار ملایر: ۱۲ رشته قنات شهرستان با اعتبارات ملی لایروبی می‌شود
فرماندار ویژه ملایر گفت: ۱۲ رشته قنات در این شهرستان با استفاده از اعتبارات ملی، لایروبی و مرمت می‌شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، سلمان اسماعیلی در جلسه بررسی و رفع مشکلات و جذب اعتبارات قنوات شهرستان ملایر اظهار داشت: در این راستا مصوب شد در ۲ روستای ازناو و جوزان نیز طرح الگویی و شاخص وزارت جهاد کشاورزی در حوزه قنوات اجرا شود.

وی تاکید کرد: یک لیست واحدی از قنواتی که در سطح این شهرستان قرار است اقدامات لایروبی انجام شود، تهیه و سهم و وظیفه هر دستگاه و همچنین محل تخصیص اعتبارات مشخص شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در حوزه آبیاری با تمرکز بر قنوات، آب شرب و کشاورزی باید به یک نقشه راه واحد برسیم، افزود: لازم است در حفظ حریم قنوات و چاه‌های غیرمجاز برخوردهای جدی انجام شود.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه در اقدامات پسینی و پیشینی به شدت مشکل داریم، ادامه داد: کانال‌های کشاورزی عمدتا خاکی است و لوله‌گذاری و جدولگذاری نشده که نیاز به ساماندهی دارد.

اسماعیلی تاکید کرد: در کنار اقدامات لازم برای لایروبی قنوات، باید از ظرفیت نمایندگان مجلس و اعتبار در اختیار آنها، گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی و مردم استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه هر سندی که در کشور منعقد شده باید در ملایر آن را بومی‌سازی کرده و به الگو و سند بومی برسیم، افزود: در این مسیر باید از اعتبارات ملی استفاده کنیم.

فرماندار ملایر وضعیت آب در این شهرستان را به عنوان شهر جنوبی استان نسبت به سایر نقاط، بحرانی‌تر دانست و افزود: در تخصیص آب، صنایع و معادن نیز مشکلات جدی داریم.

اسماعیلی گفت: ملایر جزء معدود شهرها در کشور است که در حوزه کشاورزی، انگور آن ثبت جهانی شده و در این حوزه تعهد ملی و جهانی داریم و حفظ این میراث جهانی مشروط به تامین آب است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان تابستان به ۶۰ روستا برسد.

فرماندار ویژه ملایر اظهار داشت: از سوی دیگر سهم و معدل این شهرستان نسبت به سایر نقاط استان همدان در آبیاری نوین ضعیف است و باید مورد توجه قرار گیرد.

169780332

برای احیا و مرمت قنوات از ظرفیت افراد محلی استفاده شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه برای احیا و بازسازی قنوات از ظرفیت افراد محلی استفاده شود، گفت: برای اجرای این طرح می‌توانیم از ظرفیت بسیج سازندگی استفاده کرده و به سمت طرح‌های پروژه محور ببریم.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" اظهار داشت: یک چهارم قنوات استان مربوط به شهرستان ملایر با ۶۲۲ رشته قنات ثبت شده است و انتظار داریم برای این شهرستان ردیف ملی در نظر گرفته شود.

وی بر لزوم جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر و تحقق سهم ملایر در اجرای آبیاری نوین تاکید کرد و افزود: احیا و لایروبی قنات ۱۲ روستا برای ما در اولویت است و نمایندگان این شهرستان از اعتبار در اختیار خود برای احیای این قنوات مبالغی اختصاص داده‌اند.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز قنات را یکی از نیازهای اصلی روستاها دانست و اظهار داشت: طبق تفاهم سال گذشته، مقرر شد کار احیا و لایروبی قنوات در روستاها با کمک بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی و استفاده از مقنی‌های محلی انجام شود.

"هادی بیگی‌نژاد" با اشاره به به اعتبار در اختیار نمایندگان مجلس، افزود: نمایندگان ملایر از اعتبار موجود خود مبلغی را برای این کار اختصاص داده‌اند و توقع ما از وزارت جهاد کشاورزی نیز این است که لایروبی و مرمت ۱۲ قنات انجام شود.

169780333

اختصاص هفت میلیارد تومان برای لایروبی قنوات ملایر

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: از مجموع ۳۴ هزار هکتار اراضی زراعی ملایر، ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار مستعد اجرای سامانه آبیاری نوین است که تاکنون ۳۱ درصد آن انجام شده است.

"امیر لاهوتیان" استان همدان را یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور طبق گزارش سازمان هواشناسی دانست و اظهار داشت: ۶۲۲ رشته قنات از مجموع ۲ هزار و ۴۷۷ رشته قنات استان همدان، مربوط به شهرستان ملایر است که ۲۵ درصد سهم قنات‌های استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه قنوات برای شهرستان ملایر مصوب شد، افزود: برای این منظور ۲۷ میلیون تومان از محل بنیاد برکت، ۷۵۲ میلیون تومان از محل تسهیلات خشکسالی، ۶ میلیارد تومان از محل تسهیلات بلاعوض خشکسالی، پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل ملی مصوب شد.

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: تاکنون هفت میلیارد تومان از این میزان اعتبار مصوب تخصیص یافته است.

لاهوتیان گفت: از مجموع ۳۴ هزار هکتار اراضی زراعی ملایر، ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار مستعد اجرای سامانه نوین آبیاری است که ۱۱ هزار هکتار آن سال گذشته انجام شده است.

حسین بحیرایی

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز