گردهمایی اصحاب رسانه استان همدان با محوریت جوانی جمعیت و خانواده

۱۴۰۱/۰۴/۳۱ - ۱۱:۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۳۵۵۷۳۶
گردهمایی اصحاب رسانه استان همدان با محوریت جوانی جمعیت و خانواده
رویداد بزرگ نبض زندگی و گردهمایی اصحاب رسانه استان همدان با محوریت جوانی جمعیت، خانواده و فضای مجازی و تقدیر از رسانه‌های برگزیده در مرکز همایش‌های بین المللی غدیر دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه همدان در این آیین با تشکر از اهالی رسانه دغدغه‌مند در حوزه جمعیت اظهار کرد: بالغ بر ۶۰ سال شعار فرزند کمتر زندگی بهتر در کشور مطرح شد بنابراین امروز برای قانع شدن اذهان برای افزایش جمعیت باید بسیار تلاش شود.
آیت الله شعبانی استخراج شبهات در اذهان و پاسخ‌دهی متناسب به آن را ضروری دانست و گفت: باید فارغ از بسیاری از مسائل در مورد جمعیت در فضای منطقی گفتگو شود.
 
وی با بیان اینکه برای ایجاد نشاط در خانواده به فرهنگ افزایش جمعیت نیاز داریم، افزود: طبق مشاهدات افراد با اوضاع اقتصادی بهتر فرزند کمتری دارند بنابراین مسئله کاهش جمعیت اقتصادی نیست بنابراین مطالعه میدانی در مورد موفقیت و شادابی در خانواده‌های کم‌جمعیت و پرجمعیت ضرورت دارد اگرچه تجربه نشان می‌دهد ارتباط اجتماعی فرزندان در خانواده‌های پرجمعیت بیشتر است.
 
نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه همدان امام جمعه همدان تبیین خطرات تهدید‌کننده خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند را خواستار شد و گفت: تک فرزندی آسیب‌های بسیاری در جامعه ایجاد کرده است و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از مخاطرات بیشتر لازم است.
 
وی با اشاره به تصویب و ابلاغ شدن قانون حمایت از جمعیت ابراز امیدواری کرد که قانون حمایت از جمعیت به معنای واقعی و آسان اجرا شود.
 
آیت الله شعبانی تامل در موضوع ازدواج را ضروری دانست و گفت: ازدواج‌های امروز درگیر سنت‌های ساختگی شده است و باید ازدواج‌های آسان افزایش یابد.
 
*‌ ترویج قانون جوانی جمعیت توسط رسانه‌ها
 
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز از قانون جوانی جمعیت به عنوان اقدام بی‌سابقه مجلس یازدهم یاد کرد و گفت: آیین‌نامه‌ها توسط وزارت خانه‌ها ابلاغ شده و منابع مالی توسط دولت تامین شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین فلاحی افزود: سیاست‌های تشویقی مانند کمک مالی به خانواده در قانون دیده شده و لازم است ابعاد مختلف قانون تبیین شود.
 
وی تاکید کرد که رسانه‌ها باید در موضوع کاهش جمعیت کار رسانه‌ای انجام دهند تا مردم آگاه شوند که افزایش جمعیت هزینه‌ها را بالا نمی‌برد.
 
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون تشویق به ازدواج در کنار فرزندآوری دیده شده به مواردی از تسهیلات در نظر گرفته شده در حوزه ازدواج اشاره کرد.
 
* اهمیت تربیت رسانه‌ای در خانواده اسلامی
 
مدرس سازمان فضای مجازی سراج نیز نگاه علمی به موضوعات جوانی جمعیت، خانواده و فضای مجازی را مهم خواند و در خصوص ماهیت‌شناسی فضای مجازی و مخاطرات فضای مجازی و اقدامات مورد نیاز مطالبی بیان داشت.
 
دکتر محمد فروهر با ارائه توضیحاتی در خصوص راهکارها و راهبردهای فضای مجازی به تشریح تحقیقات انجام شده در چشم‌انداز ۵۰ سال آینده و چالش‌های پیش روی دنیا از نگاه ریچارد واتسون پرداخت.
 
وی افزود: از نگاه واتسون ابرمشکلات بشریت در ۵۰ سال آینده ۱۳ مورد است که ازجمله این موارد شامل پایان قدرت، افسردگی، حاشیه‌نشینی و بدهی‌های ساختار جهانی بوده و طبق پیش‌بینی‌ها مدل اقتصاد اسلامی از بحران جهانی جلوگیری می‌کند.
 
مدرس سازمان فضای مجازی سراج، یکی از عوامل کاهش جمعیت را فردگرایی و رنگ باختن اجتماعات دانست و دیجیتالی شدن زندگی مردم جهان را به عنوان تهدید قلمداد کرد و هنر اصحاب رسانه را پرداختن به موضوعات با صبر و شکیبایی عنوان کرد.
 
وی با بیان اینکه در حوزه خانواده با چالش فضای مجازی و تکنولوژی در ارتباطات بین فردی بین همسران مواجه هستیم، گفت: امروزه شیطان با تمام وجود در گوشی های موبایل سست شدن کانون خانواده را هدف قرار داده است.
 
دکتر فروهر در حوزه تربیت کودکان ‌به موضوع دسترسی به محتوای نامناسب پرداخت و از کودکان رهاشده در معرض اطلاعات فضای مجازی به عنوان کودکان آنلاین بی‌سرپرست یاد کرد.
 
وی در ارتباط با اعتیاد مجازی و ضرورت توجه به تربیت رسانه ای در خانواادهگفت: در شرایط فعلی امکان کنار گذاشتن فضای مجازی نیست و چاره ای جز مدیریت فضای مجازی وجود ندارد و چاره اندیشی در این خصوص به ارتباط بین فردی و نگاه ویژه به حوزه کودکان باز می‌گردد.
 
* بهره‌گیری از ظرفیت اهالی هنر و رسانه در تبیین سیاست‌های جمعیتی
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به پیش روبودن روز خبرنگار از حضور و تعامل اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در آگاهی بخشی قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که این همایش با موضوع تخصصی جمعیت و خانواده مدیریت فضای کرونا اثرگذار بوده و به طور شایسته ای در در راستای تبیین‌گری اقوام شود.
 
مهندس علیرضا توقیری سلسله نشست‌های تبیین موضوع جوانی جمعیت را سه روزه و شامل برگزاری کارگاههای توجیهی کنشگران جمعیت، همایش آموزشی کادر بهداشت و درمان، گردهمایی اصحاب رسانه و همایش آموزشی مبلغین دانست و گردهمایی اصحاب رسانه با حضور اساتید رسانه و روابط عمومی را نگین ارزشمند این رویداد خواند.
 
وی خاطر‌نشان کرد که روابط عمومی دانشگاه همزمان با تکالیف خود در قالب کمیته رسانه قرارگاه جمعیت و جوانی به موضوع جوانی جمعیت می‌پردازد و تاکنون ۱۰ برنامه با حضور اساتید در حوزه‌های تخصصی و کارگاهی با هدف ترویج فرزند آوری برگزار شد است.
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه ابراز امیدواری کرد که با بهره‌گیری از ظرفیت اهالی هنر و رسانه بیش از پیش در راستای تبیین مفاهیم ضرورت افزایش جمعیت گام برداریم و خانواده‌هایی شادات و جوان داشته باشیم.
 
در پایان مراسم از تعدادی از خبرنگاران فعال در حوزه سلامت استان به نمایندگی از همه تلاشگران این حوزه تجلیل شد./ع
 

 

نظر شما