اطمینان می دهیم، آب همدان سالم و بهداشتی است

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۰۸:۲۱:۵۱
کد خبر: ۱۴۰۸۳۵۰
اطمینان می دهیم، آب همدان سالم و بهداشتی است
استاندار همدان گفت: هم اینک آب آشامیدنی و مصرفی شهروندان با تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهادهای متولی سالم و بهداشتی است و روزانه ۲ بار آزمایش های سلامت آب در تصفیه خانه ها انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، در آیین تجلیل از فعالان عرصه سلامت آب همدان در دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: کمبود آب مساله قابل پیش بینی بود به گونه ای که حتی آبان سال گذشته و پیش از انتصاب اینجانب به عنوان استاندار همدان، سهمیه بندی آب در شورای تامین مطرح و مصوب شده بود.

وی با بیان اینکه در اولین اقدام جلوی سهمیه بندی آب گرفته شد، افزود: برخی عنوان کردند در صورت اجرای سهمیه بندی ، همدان با بحران آب مواجه نمی شد در حالی که به گفته کارشناسان حوزه آب، سهمیه بندی کمتر از هشت ساعت تاثیری ندارد و همچنین پس از وصل شدن دوباره اب برخی از شبکه های فرسوده و فاقد استحکام ضربه و خسارت وارد می شد.

قاسمی فرزاد افزود: مسوولان اجرایی تمام همت خود را برای اجرای طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان به کار بستند حتی سفر خرداد سالجاری رییس جمهور به همدان به منظور تکمیل این طرح به مرداد تغییر یافت.

 

وی ادامه داد: با توجه به وجود تحریم ها ، برای خرید برخی از قطعات مورد نیاز خط انتقال آب همچون پمپ و الکتروموتور با مشکلاتی مواجه شدیم و در نهایت از کارخانه های داخلی این تجهیزات تامین شد.

وی یادآوری کرد: خط ۱۴۵ کیلومتری انتقال آب از سد تالوار به همدان مهر سالجاری پایان یافت و ۱۰ کیلومتر نخست این طرح به علت شیب تند مسیر و سنگلاخ بودن ، تکمیل این خط را دشوار و زمان بر کرد.

وی با بیان اینکه از ۲۵ مرداد سد اکباتان خالی از آب شد، اضافه کرد: میزان برداشت آب از این سد حدود ۹۰۰ لیتر در ثانیه بود که در فصل تابستان به علت گرمای هوا به یک هزار و ۳۰۰ لیتر رسید و بر خلاف پیش بینی های صورت گرفته آب سد زودتر از شهریور خالی شد.

 

وی ادامه داد: برای رفع بحران آب در همدان از ظرفیت های ملی بهره گرفته و در کمتر از یک ماه ۷۳ حلقه چاه واقع در شهرستان های بهار و کبودراهنگ و همچنین روستاهای حومه همدان وارد مدار شدند.

استاندار همدان تصریح کرد: هم اینک یک هزار و ۷۵۰ لیتر آب مورد نیاز تهیه شده و در صورت تکمیل تصفیه خانه تا دی ماه سال جاری به یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه می رسد.

وی یادآوری کرد : ۱۵۰ تانکر در روزهای اول بحران آب کار آبرسانی را عهده دار بودند که در صورت آلوده بودن یکی از این تانکرها بیماری در سطح وسیع پراکنده و مشکلی بزرگتر از بحران آب ایجاد می شد اما همکاری علوم پزشکی مانع از بروز بیماری شد.

او ادامه داد: برای انتقال آب از سد تالوار به همدان ۷۰ کیلومتر برق رسانی صورت گرفت و روزانه ۱۵ تا ۱۷ دکل نصب شد در حالی که پیشتر در بهترین حالت یک پیمانکار روزانه سه دکل نصب می کرد.

وی گفت: در زمینه بررسی وضعیت آرسنیک موجود در آب، دانشگاه علوم پزشکی هم تاکنون و با حساسیت بالایی نسبت به این موضوع اهتمام داشته اند.

وی افزود: هر چند میزان استاندارد آرسنیک موجود در آب متغیر و در بهترین حالت ۱۰ میتروگرم در هر لیتر است اما یک گروه علمی کیفیت، میزان آرسنیک و فرآیند تصفیه آب را بررسی کردند که میزان آرسنیک بین صفر تا سه رسید.

او تاکید کرد: تاکنون برای رساندن آب سالم به دست مردم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که انتظار می رود مردم و شهروندان با فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف متولیان امر را در زمینه تامین آب سالم و بهداشتی و مورد نیاز یاری دهند.

 

نظر شما