استاندار همدان:

معضل بیکاری در همدان بسیار دامنه‎دار است

۱۳۹۳/۱۲/۲۵ - ۰۷:۳۵:۴۳
کد خبر: ۲۷۲۷۹۷
معضل بیکاری در همدان بسیار دامنه‎دار است
نیکبخت گفت: متاسفانه مشکل بیکاری در استان همدان بسیار دامنه‎دار بوده و با ایجاد این تعداد اشتغال مردم احساس رفع مشکلات را ندارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، استاندار همدان در آخرین شورای اداری استان همدان در سال 93 اظهار داشت: در ابتدای ورود خود به استان همدان به عنوان استاندار شعال "همت همگانی برای توسعه" را مطرح کرده و از تمامی مدیران و مسئولان استان خواستم تا در این امر همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مقوله سرمایه‎گذاری در گذشته در همدان مورد اقبال نبوده است، افزود: امروز سرمایه‎گذاری در همدان اصل قرار گرفته شده و هیچ راهی برای توسعه استان همدان جز تقویت سرمایه‎گذاری بخش خصوصی نداریم.

نیک بخت تصریح کرد: با خزانه‌ای که دولت در اختیار دارد توانی برای سرمایه‎گذاری وجود نداشته و از سوی دیگر نیز قانون اجازه سرمایه‎گذاری به دولت را نمی‏دهد و باید براساس اصل 44 قانون اساسی تصدی‌گری‎ها به بخش خصوصی واگذار کند.

وی بااشاره به اینکه در بدو ورود به استان همدان 600 واحد تولیدی و صنعتی در همدان تعطیل یا نیمه تعطیل بودند، عنوان کرد: با پیگیری‎های صورت گرفته تعدادی از این واحدهای سرمایه‌درگردش دریافت کرده و دوباره فعال شده‎اند.

استاندار همدان با بیان اینکه دولت با لایحه خروج از رکود به دنبال رفع مشکلات واحدهای تولیدی است، افزود: براساس این لایحه دولت قسمتی از سود تسهیلات سرمایه‎ در گردش را از محل هدفمندی یارانه‎ها پرداخت می‏کند تا واحدهای تولیدی با توان بیشتری به روند تولید ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه زمینه مناسبی برای کار و سرمایه‌گذاری به دور از حاشیه در همدان فراهم شده است، تصریح کرد: اگر به حواشی دامن زده می‏شد و حاشیه را بین مردم می‎کشاندیم، توان کار در استان گرفته شده و نمی‎توانستیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

نیک بخت با تاکید بر اینکه زمینه امن برای سرمایه‎گذاری در استان همدان فراهم شده است، بیان کرد: پس از همایش سرمایه‎گذاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی در همدان 6 کشور از جمله عراق، روسیه، آلمان، کره جنوبی و ژاپن با استان همدان قراردادهای تجاری و اقتصادی منعقد کردند.

استاندار همدان تاکید کرد: پس از احیا واحدهای راکد و فعال شدن واحدهای نیمه تعطیل در همدان شاهد افزایش تولید و ایجاد اشتغال‌های جدید در استان همدان بودیم که حفظ اشتغال موجود در همدان از اهمیت بالایی برخوردار است.

نیک بخت بیان کرد: براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی همدان، پس از احیا واحدهای راکد و نیمه تعطیل نزدیک به 9 هزار و 349 نفر تا پایان بهمن ماه مشغول به کار شده‌اند که این رقم تا پایان سال به بیش از 10 هزار نفر اشتغال جدید افزایش می‏یابد.

وی با بیان اینکه آمار این افراد برای راستی‌آزمایی در سایت استانداری و تامین اجتماعی همدان قرار دارد، اظهار داشت: علاوه بر این تعداد اشتغال جدید بیمه بیکاری 675 نفر به سبب بازگشت به کار قطع شده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه اشتغال‌های ایجاد شده در همدان هنوز برای مردم محسوس نیست، بیان کرد: متاسفانه مشکل بیکاری در استان همدان بسیار دامنه‎دار بوده و با ایجاد این تعداد اشتغال مردم احساس رفع مشکلات را ندارند.

وی با تصریح بر اینکه سال آینده از نظر ایجاد اشتغال وضعیت بهتری داریم، گفت: با توجه به اینکه در در دهه فجر امسال 4 هزار میلیارد تومان پروژه متعلق به بخش خصوصی در استان همدان کلنگ‎زنی شده امیدواریم نتایج این پروژه‌ها از سال آینده سبب ایجاد اشتغال برای جوانان استان همدان شود.

نیک بخت با اعلام اینکه یک میلیارد از این پروژه‎ها مربوط به دولت نیست، اظهار داشت: خوشبختانه بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کرده و همین امر سبب می‎شود که پروژه‎ها با سرعت اجرایی شود.

وی بیان کرد: در پاییز امسال نرخ بیکاری همدان از 6.7 درصد به 6.4 درصد کاهش یافته و نرخ مشارکت اقتصادی مردم از 37.4 درصد به 39.2 درصد افزایش یافته است که روند بسیار مطلوبی برای همدان بوده و همدان در حال حاضر رتبه دوم ایجاد اشتغال را در کشور دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت در ایام بی‎پولی دولت کار بزرگ و قابل ستایش است، عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون 120 میلیارد تومان یارانه سلامت به همدان تخصیص داده شده که 105 میلیارد تومان آن بابت کاهش هزینه پرداختی بیماران و مابقی برای ارتقا تجهیزات و هتلینگ بیمارستان‎ها بوده است.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر "اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی" گفت: در زمینه فرهنگ یا اقتصاد کار استان به یک سال ختم نمی‎شود و نباید انتظار داشت که این دو مقوله در پروسه یک یا دو ساله اجرایی شود.

نیک بخت با اعلام اینکه فرهنگ هوای تنفسی روحانی انسان است، اظهار داشت: همیشه باید در اعتلا و تقویت فرهنگ کوشا باشیم ، در عین حال اقتصاد نیز باید همیشه رو به تکامل و پویایی باشد و به یک مقطع محدود نمی‏شود.

وی با اعلام اینکه نام‎گذاری سال توسط مقام معظم رهبری شروعی برای اجرای برنامه‎هاست، افزود: در زمینه فرهنگی سند راهبردی فرهنگی استان تدوین شده و برای تاثیرگذاری این سند از مدیران استان برای اجرا بهره‎گرفته شده است.

استاندار همدان توجه به نشاط اجتماعی را یکی از مهمترین اولویت‌های استان همدان در سال 93 دانست و گفت: نشاط اجتماعی با عنایت به نگاه اجتماعی و نه امنیتی در استان همدان ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه سال 93 در استان همدان تعامل مناسبی با احزاب داشتیم، گفت: تعامل و هماهنگی خوبی با تمامی احزاب قانونی در استان داشته و جلساتی که با حضور آنها برگزار شد.

نیک بخت با بیان اینکه شورای، هیجان و نشاط در کنار برادری و دوری از نفاق در استان همدان ضرورت دارد، اظهار داشت: ارتباط با احزاب سبب امیدواری و ایجاد بستر مناسب در استان همدان می‏شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه سال آینده از دو شخصیت همدانی تقدیر و تجلیل به عمل می‎آید، بیان کرد: به دنبال این هستیم تا شخصیت‌های گذشته و معاصر استان همدان همچون رحماندوست شاعر معاصر همدان را مورد تقدیر و تجلیل قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه سال آینده برای استان همدان با عنوان میرسیدعلی همدانی نامگذاری شده است، افزود: مراسم گسترده‎ای برای بزرگداشت این عارف بزرگ همدان در سال 94 پیش‎بینی شده که وزیر ارشاد و رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در آن مراسم اعلام آمادگی کرده‎اند.

نیک بخت از تدوین دانش‌نامه 110 جلدی استان همدان خبر داد و گفت: این دانش‎نامه به همت استانداری همدان با اعتبار یک میلیارد تومانی توسط حوزه هنری استان همدان در حال تدوین است که حاوی مطالب مربوط به قبل از اسلام، بعد از اسلام و دوره معاصر همدان مربوط می‌‏شود.

نظر شما