رئیس پلیس فتای همدان:

مراقب افراد سودجو در شبکه های اجتماعی موبایل بنیان باشید

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۷:۵۶:۲۳
کد خبر: ۳۱۸۷۲۴
مراقب افراد سودجو در شبکه های اجتماعی موبایل بنیان باشید
سرهنگ امینی در خصوص شبکه های اجتماعی موبایل بنیان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در خصوص میزان نفوذ شبکه های اجتماعی در کشور گفت: با فراگیرشدن گوشی‌های هوشمند در میان مشترکان موبایل، فناوری تلفن همراه از برقراری مکالمه صوتی و ارسال متن از طریق پیامک فراتر رفته و هم اکنون این امکان برای کاربران این گوشی‌ها فراهم شده که از طریق گوشی خود یک کامپیوتر قابل حمل با تمامی‌ برنامه‌های موردنیاز و حتی بسیار کاربردی تر از رایانه را همراه داشته و در هر مکان و زمانی با سایر کاربران ارتباط تصویری، صوتی و شبکه‌ای برقرار کنند.

این مقام انتظامی آمار حضور ایرانی ها در شبکه های اجتماعی موبایل را قابل تامل دانست و افزود: طبق آخرین آمار 13 میلیون کاربر در شبکه اجتماعی تلگرام عضو می باشند.

وی در خصوص اینکه افراد سود جو چگونه در این شبکه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری از کاربران می کنند بیان داشت: امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران یکی از بهترین راه‌های ورود به حریم خصوصی و کلاهبرداری سایبری به دام انداختن کاربران در این شبکه‌هاست ، زیرا با دسترسی به اطلاعات حساب کاربران در شبکه‌های اجتماعی نه تنها می‌توان به اطلاعات حساب آن‌ها دست پیدا کرد بلکه به‌ راحتی می‌توان خصوصی‌ترین اطلاعات افراد را نیز در اختیار داشت.

 کلاهبرداران اغلب به وسیله حملات فیشینگ در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های مخرب دست به این کار می‌زنند. همانطور که اشاره شد با توجه به نفوذ شبکه اجتماعی تلگرام در بین کاربران ایرانی اخیرا حمله هکری ‌ بین کاربران ای پیام رسان شایع شده، این فرصت را در اختیار هکرها می‌گذارد تا با استفاده از جعل نام و تصویر تلگرام ، طعمه را به دام انداخته و داخل حساب کاربری تلگرام فرد شوند.افراد کلاهبردار با ارسال پیامی مبنی بر استفاده نادرست از پیام رسان و احتمال خذف شدن حساب کاربری از شما درخواست شماره تلفن کرده است. بعد از این مرحله، هکر با وارد کردن شماره تلفن در سایت یا اپلیکلیشن تلگرام ، خود را به عنوان کاربری جدید (با شماره اخذ شده) به سایت معرفی کرده و کد تأیید از سوی تلگرام، از طریق پیامک یا پیام در داخل اپلیکیشن تلگرام برای شما ارسال می‌شود و اگر کد واقعی در اختیار هکر قرار بگیرد، او می‌تواند به حساب دسترسی پیدا کند.

سرهنگ امینی به منظور مصون ماندن از اینگونه حملات اذعان داشت: جلوگیری از ورود کلاهبرداران به حریم‌خصوصی افراد و ثبت اطلاعات شخصی کا‌ر دشواری نیست بلکه با داشتن اطلاعات در زمینه فضای مجازی و رعایت موارد امنیتی به ‌راحتی می‌توان از دام کلاهبرداران در امان ماند. اما باید مراقب باشید چون آن‌ها با ترفندهای مختلف سعی می‌کنند تا شما را با ارسال یک پیام جعلی وسوسه کرده و به دام اندازند.

به منظور مصون ماندن از این حملات اول از همه استفاده از عقل سلیم است. کاربران خونسرد باشند و قربانی اقدامات تحریک آمیز که زمینه ای برای کلاه برداری فیشینگ می شود نشوند، اغلب پیام رسان ها دارای سیستم احراز هویت خاصی هستند و هیچ برنامه پیام رسانی شماره تلفن همراه کاربر را از طریق پیام در خود برنامه دریافت نمی کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت از عضویت در گروه های بی مورد خودداری شود چرا که در بعضی گروه های ناشناس برای کاربر بدافزار و ویروس منتشر می شود که می تواند برای کاربران  ناآگاه دردسر ساز باشد.

پلیس فتا استان همدان در خاتمه از هموطنان خواست: در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما  و یا با شماره تلفن 2182674 گزارش کنند و هشدار‌های پلیس را جدی بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز