بیانیه‌ی هیئت داوران ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

۱۳۹۴/۰۷/۰۶ - ۰۷:۵۵:۵۰
کد خبر: ۳۲۳۷۳۰
بیانیه‌ی هیئت داوران ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
هیئت انتخاب ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از میان ۱۵۳ طرح و فیلمنامه-ی ارسالی به این مسابقه، ۱۶ طرح و فیلمنامه‌ی برگزیده‌ی خود را برای داوری نهایی در اختیار هیئت داوران قرار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، هیئت داوران ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، متشکّل از آقایان مهدی ارگانی، محمّدرضا گوهری و وحید نیکخواه آزاد ، پس از بررسی طرح‌ها و فیلمنامه‌های برگزیده، هیچ‌یک از آثار را دارای ویژگی های مطلوب یک اثر سینمایی جذّاب، غنی و مناسب برای تولید، و شایسته‌ی دریافت پروانه‌ی زرّین بهترین طرح و فیلمنامه و درخور حمایت برای ساخت ندانست؛ امّا سه فیلمنامه‌ی زیر را شایسته‌ی تقدیر دانست.

۱ـ لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به فیلمنامه‌ی «گیس‌مرواری و کاکل زری»، نوشته‌ی خانم‌ها نازنین اسماعیل پور و نیاز اسماعیل پور، به خاطر توجه به فرهنگ و افسانه های بومی و محلی

۲ـ لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به فیلمنامه‌ی «با همه‌ی کودکی‌اش»، نوشته‌ی آقای مجید شهبازی، به خاطر واقع گرایی و توجه به درک و هوش کودکان و نوجوانان   

۳ـ لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به فیلمنامه‌ی «گول‌زن‌ها»، نوشته‌ی آقای علی مینایی، به خاطر ایده ای بکر و جذاب

هیئت داوران ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی ضمن سپاس از همه‌ی فیلمنامه‌نویسانی که با ارائه‌ی آثار خود به غنای آن کمک کرده‌اند، توجّه آنان را به نکات زیر جلب می‌کند و امیدوار است در دوره‌ی آینده‌ی این مسابقه شاهد طرح ها و فیلمنامه‌های ارزنده‌تری باشد.

۱ـ اگرچه ادبیّات داستانی غیرایرانی منبع خوبی برای اقتباس به شمار می‌آید، بومی کردن داستان و شخصیـّت‌ها در روند اقتباس از اهمّیّت بالایی برخوردار است و بازگویی صرف داستان در فضای ایرانی برای دستیابی به فیلمنامه‌ای مطلوب کافی نیست.

۲ـ کودکان و نوجوانان امروزی هم از هوش و اطّلاعات سرشاری برخوردارند و هم آثار جذّاب سینمایی غیرایرانی به راحتی در دسترسشان قرار دارد. دست کم گرفتن مخاطبان و خلق آثاری که از نظر مضمون و جذابیّت داستانی از غنای لازم و کافی برخوردار نیست، باعث عدم برقراری ارتباط میان اثر و مخاطب خواهد شد.

۳ـ توجّه به گونه‌های مختلف داستانی برای خلق آثار شایسته از اهمّیّت زیادی برخوردار است. کودکان و نوجوانان در کنار قصّه‌های واقع‌گرا که با نگاهی موشکافانه به مسائل و مشکلات آنان می‌پردازد، به آثار مفرّح و  توام با خیال و فانتزی نیازمندند و گرایش بیش از حد به تولید آثار واقعگرایانه، نباید به فراموش  شدن سینمای خیال‌انگیز و جذّاب منجر شود.

۴ـ پرهیز از تکرار، چه در مضمون و چه در  ساختار نمایشی، از دیگر نکاتی است که نویسندگان فیلمنامه باید به آن توجّه کنند. گسترش میدان پیام‌ها و موقعیّت‌های داستانی و توجّه به ایده‌های جدید و روزآمد همواره باید در نگارش فیلمنامه برای فیلم‌های کودک و نوجوان مطمح نظر قرار گیرد.

۵ـ فیلمنامه‌های مطلوب کودکان و نو جوانان در کنار خلق قهرمان و ماجراهای جذّاب، باید در انتقال مفاهیم مورد نیاز کودکان و نوجوانان و ارزش‌های دینی و ملّی توفیق داشته باشد. فقدان قصّه‌های جذّاب در فیلمنامه‌هایی که از غنای مضمونی برخوردارند، و فقر محتوایی در فیلمنامه‌های پرماجرا،  به یک اندازه نامطلوب است و مانع از تولید آثار شایسته برای آینده‌سازان کشورمان می‌شود.

۶– به نظر هیات داوران آنچه که در تمام گونه های سینمای و بالطبع فیلمنامه های مربوطه می بایست حضور و وجود داشته باشد هنر ناب و خلاقیت است.

هیئت داوران ضمن سپاس از دبیر محترم ششمین مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جناب آقای مجتبا اقدامی، و اعضای هیئت انتخاب این دوره‌ی مسابقه، امیدوار است در دوره‌ی آینده‌ی شاهد ارتقای کیفی و کمّی فیلمنامه‌های مناسب تولید در حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز