عضو شورای شهر همدان:

باید به موضوع آسفالت در همدان به صورت علمی و تخصصی نگاه شود

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۹:۰۹:۳۲
کد خبر: ۳۳۲۹۲۹
باید به موضوع آسفالت در همدان به صورت علمی و تخصصی نگاه شود
الیاسی با اعلام اینکه مدیران شهرداری باید بپذیرند که به موضوع آسفالت به صورت علمی و تخصصی نگاه کنند، افزود: همچون پروژه‌ای که علم محاسبات و راهکارهای علمی پشت آن است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه آسفالت، بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: با این وجود متاسفانه آسفالت را به عنوان یک پروژه‌ای‌ که زیاد فنی نیست، نگاه می‌کنند.

وی با اعلام اینکه از سال‌های قبل به سبب اینکه آسفالت قیمت ارزانی داشته کمتر مورد اهمیت شهرداری‌ها قرار می‌گرفت، افزود: آسفالت یک ماده ترکیبی با عنوان بتن آسفالتی است که دقیقا همچون بتن سیمانی است با این تفاوت که ماده چسبانده آن به جای سیمان قیر است، در حال که قیمت قیر بیشتر از قیمت سیمان شده، آسفالت اهمیت خود را پیدا کرده و بسیاری از شهرداری‌ها به دنبال این هستند تا کیفیت آسفالت خود را افزایش دهند.

الیاسی با بیان اینکه کیفیت آسفالت به تولید، اجرا و نگهداری آن مربوط می‌شود، تصریح کرد: از زمان تولید تا پخش آسفالت که اجازه تردد روی آن داده می‌شود، بازه زمانی دارد که باید کاملا کنترل شده و براساس اصول فنی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه کنترل دما، حمل، نحوه پخش، شیب‌بندی و متراکم کردن آسفالت باید براساس اصول فنی اجرایی شود، عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در شهر همدان به طور کامل ابتر مانده و به آن توجهی نمی‌شود بحث نگهداری بوده و این در حالی است که خیلی راه جدیدی در همدان ساخته نشده و توسعه بزرگی در راه‌های شهری رخ نداده است.

عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه بیش از 90 درصد آسفالت تولید شده در همدان، برای نگهداری راه‌هایی بوده که در گذشته ایجاد شده است، اظهار داشت: متاسفانه هیچ برنامه مشخصی برای چگونگی نگهداری آسفالت‌های اجرا شده در گذشته را نداریم.

وی با اعلام اینکه نگهداری از آسفالت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی است، بیان کرد: مدام روی آسفالت‌هایی که ترک و آسیب دارد آسفالت ریخته شده و متاسفانه به صورت ترک‌های انعکاسی منتقل می‌شود.

الیاسی با بیان اینکه خرابی آسفالت به دو قسمت خرابی‌های سازه‌ای و عملکردی تقسیم می‌شود، گفت: خرابی‌های سازه‌ای خرابی هایی هستند که در اثر بار بیشتر از میزان طراحی، ایجاد شده یا زیرسازی مناسب اجرا نشده که همین بار معمولی را نمی‌تواند تحمل کند، اگر اصلاح سازه‌ای برای رفع این نوع خرابی‌ها انجام نشود با آسفالت مجدد نیز خرابی برطرف نمی‌شود.

عضو شورای شهر همدان درباره خرابی‌های عملکردی نیز گفت: این نوع خرابی‌ها باید با روسازی اصلاح شود و با مصالح مناسب مدیریت شود.

وی با اعلام اینکه در حوزه مدیریت روسازی راه، کشورهای پیشرفته سامانه‌ای دارند که راه‌های آنها را از نظر وضعیت نگهداری اولویت‌بندی می‌کند، عنوان کرد: مدیریت شهری در این کشورها نیز برای تعمیرات به سمت راه‌هایی می‌رود که خرابی در اولویت بالایی قرار دارد.

الیاسی با اعلام اینکه در برخی از معابر شهر همدان شاهد اجرای آسفالت با کیفیت مناسب نبودیم، گفت: تا زمانی که سه موضوع تولید، اجرا و نگهداری به صورت سیستمی و براساس استانداردها کنترل نشود نمی‌توان آسفالت با کیفیتی در سطح معابر شهر همدان اجرایی کرد.

وی با اشاره به اینکه معمولا نسخه واحدی برای خرابی آسفالت در شهر همدان پیچیده می‌شود، تاکید کرد: اگر بودجه‌ای برای آسفالت تخصیص داده می‌شود باید با کیفیت بالا حتی در صورت کم بودن کمیت اجرا شود تا در پنج تا 10 سال آینده نیازی به اجرای آسفالت دیده نشود و بیشتر توان برای امور نگهداری صرف شود.

عضو شورای شهر همدان تاکید کرد: باید در پروژه‌های آسفالت موضوع خودکنترلی را افزایش دهیم، به اینگونه که اجرا و نگهداری پروژه آسفالت را به پیمانکاری داده شود که همین امر سبب می‌شود پیمانکاران در زمان اجرا، کیفیت آسفالت را ارتقا دهند تا هزینه‌های نگهداری کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه روزانه به طور متوسط 100 میلیون تومان هزینه آسفالت پرداخت می‌شود، گفت: می‌توان بخشی از این هزینه را برای پروژه‌های تحقیقاتی و مشاوره‌ای تخصیص داد تا شهرداری بتواند از این تحقیقات برای ارتقا کیفیت آسفالت بهره‌برداری لازم را داشته باشد.

الیاسی با اعلام اینکه مدیران شهرداری باید بپذیرند که به موضوع آسفالت به صورت علمی و تخصصی نگاه کنند، افزود: همچون پروژه‌ای که علم محاسبات و راهکارهای علمی پشت آن است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه قیمت‌گذاری آسفالت مشکلی که داریم این است که قیمت را فیکس و ثابت مصوب می‌کنند، تصریح کرد: آسفالت باید به مناقصه گذاشته شده و زمان‌دار به پیمانکار واگذار شود، این اقدام در ابتدا و به ظاهر هزینه‌های اولیه را افزایش می‌دهد ولی اگر به مدت ده سال پیمانکار هزینه‌‎های نگهداری آسفالت را در تعهد داشته باشد بسیار به فایده است.

عضو شورای شهر همدان عمر مفید آسفالت را در مناطق مختلف شهر همدان به صورت متوسط بین دو تا سه سال دانست و گفت: عمر آسفالت در همدان بیشتر از دو سه سال نبوده و این رقم بسیار پایین است که باید به دنبال ارتقا آن باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز