مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبرداد:

راه اندازی ۶ باب کتابخانه روستایی در استان همدان

۱۳۹۴/۰۸/۲۰ - ۰۹:۳۶:۵۶
کد خبر: ۳۳۸۵۲۶
راه اندازی ۶ باب کتابخانه روستایی در استان همدان
عاطفه زارعی با اشاره به اینکه ۶ باب کتابخانه روستایی در استان همدان با همکاری بانک پاسارگاد راه‌اندازی می شود، بیان داشت: از این تعداد ۳ باب در شهرستان بهار و ۳ باب نیز در شهرستان کبودرآهنگ است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان بیان اینکه ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه هفته کتاب، کتاب‌خوانی و تکریم کتابداران نام‌گذاری شده است، افزود: ۲۴ آبان ماه سالروز وفات مرحوم علامه طباطبایی یکی از کتاب‌خوانان و نویسندگان برجسته است که در این روز ثبت‌نام در کتابخانه‌های عمومی به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کتابداران در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نقش بسزایی دارند، اظهار داشت: هرچه دسترسی و جست‌وجوی منابع آسان‌تر باشد افراد بیشتری برای مطالعه به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند که در این راستا پورتال کتابخانه‌های عمومی به‌منظور دسترسی و جستجوی منابع به‌صورت پیوسته ایجادشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه از ایجاد یک باب کتابخانه سیار به‌صورت پایلوت دریکی از مناطق شهر که به کتابخانه دسترسی ندارند خبر داد.

زارعی با اشاره به اینکه ۶ باب کتابخانه روستایی در استان همدان با همکاری بانک پاسارگاد راه‌اندازی می شود، بیان داشت: از این تعداد ۳ باب در شهرستان بهار و ۳ باب نیز در شهرستان کبودرآهنگ است.

وی همچنین از اجرای طرح اهدای کتاب در بخش کودک و نوجوان به‌منظور گرد‌آوری منابع و ارائه به مناطق محروم استان خبر داد و گفت: برگزاری مسابقه شعر سه عنوانی ویژه کودکان در هفته کتاب از دیگر برنامه‌های این هفته است.

زارعی با بیان اینکه مسابقه شعر سه عنوانی برای نخستین بار در همدان برگزار می‌شود، افزود: هدف از برگزاری این طرح اینست که کودکان در قفسه‌های کتاب بگردند و با منابع آشنا شوند و سپس شعری با سه عنوان بسرایند.

 وی در ادامه به راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی اشاره کرد و بابیان اینکه در این حوزه آسیب‌شناسی‌های لازم انجام‌شده است، اظهار داشت: در برخی روستاها مکان‌هایی همچون حمام‌ها را برای کتابخانه اهدا می‌کنند که مناسب نیست چراکه این مکان‌ ها دارای رطوبت است و همین امر برای کتاب خوب نیست.

زارعی بابیان اینکه فضای کتابخانه‌ها به دلیل بخش‌های مختلفی که باید برای آن در نظر گرفت نباید زیر ۱۲۰ مترمربع باشد، عنوان کرد: در این زمینه باید از ظرفیت خیران استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود امکانات فرهنگی در روستاها، روستاییان از کتابخانه‌ها استقبال خوبی ندارند، بیان داشت: خانه‌های عالم بهترین مکان برای راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی هستند.

این مسئول یادآور شد: درزمینهٔ ایجاد کتابخانه کیفیت بر کمیت اولویت دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه بابیان اینکه برای هر کتابخانه حدود ۲۵ میلیون تومان تجهیزات خریداری می‌شود، گفت: برای ایجاد کتابخانه‌ها باید از عواملی چون «نذر فرهنگی» نیز بهره گرفت.

وی افزود: فلسفه وجودی کتابخانه‌ها ارائه خدمات مختلف فرهنگی است که در این زمینه باید همه دستگاه همکاری لازم را با کتابخانه‌ها داشته باشند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان نیز در این جلسه به بیان برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی پرداخت و گفت: تجلیل از اعضای نمونه کتابخانه‌ها، تحلیل از اهداکنندگان و خیران عرصه کتاب، تجلیل از قاریان و حافظان قرآن، نواختن زنگ کتاب‌خوانی در مدارس، شادابیسازی فضاهای کتابخانه‌ها و برگزاری مسابقات آنلاین در شبکه‌های کتاب‌خوانی و غیره ازجمله این برنامه‌ها است.

سعید محبیان در ادامه از بررسی و نقد کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در شهرستان قهاوند به‌صورت کشوری و بررسی نقد کتاب «نامیرا» و «شما غریبه نیستند» در هفته کتاب خبر داد.

وی در پایان برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کتاب، مسابقات خلاصه‌نویسی، کارگاه آموزش خانواده با سبک زندگی ایرانی اسلامی، چاپ نقشه پراکندگی کتابخانه‌های همدان، برگزاری برنامه یک روز در کتابخانه مرکزی، برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب، ارائه مشاوره به کاربران و غیره را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز