رئیس مطالعات شورای شهر همدان پیشنهاد داد:

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای مشکلات شهری

۱۳۹۴/۱۱/۱۴ - ۱۰:۰۴:۲۰
کد خبر: ۳۶۹۱۰۳
حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای مشکلات شهری
نرگس نورالله زاده حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی را یکی از راهکارهای کم کردن این فاصله دانست و گفت: کاربردی شدن و استفاده از پایان‌نامه‌ها در مدیریت شهری یکی از مشکلاتی است که کمتر به آن پرداخته شده و به دنبال این بودیم تا در سطح استان رشته‌ها را به درستی استفاده کرده و بخشی از کارهای علمی را در صحنه اجرا وارد کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان الگوبرداری شده از شورای شهر مشهد بوده است، اظهار داشت: هیئت امنای مرکز مطالعات یکی از ارکان اساسی در محسوب می‌شود که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در کنار مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آن را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در مرکز مطالعات به دنبال این بودیم تا فضاهای اجرایی را با فضاهای علمی همراه کنیم، افزود: یکی از نقیصه‌هایی که به نظام اجرایی و علمی ما برمی‌گردد این است که بعضا فضای دانشگاهی از فضای اجرایی فاصله دارد و به دنبال این بودیم تا در مرکز فضاهای علمی را کاربردی کرده و به فضاهای اجرایی نزدیک‌تر کنیم.

نورالله زاده حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی را یکی از راهکارهای کم کردن این فاصله دانست و گفت: کاربردی شدن و استفاده از پایان‌نامه‌ها در مدیریت شهری یکی از مشکلاتی است که کمتر به آن پرداخته شده و به دنبال این بودیم تا در سطح استان رشته‌ها را به درستی استفاده کرده و بخشی از کارهای علمی را در صحنه اجرا وارد کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از پایان‌نامه‌ها سبب هدفمند شدن فعالیت دانشجویان شده و با فضای واقعی اجرایی آشنا می‌شوند، تصریح کرد: از سوی دیگر برخی عناوین موردنیاز مدیریت شهری استخراج و اولویت‌بندی شده و در اختیار دانشگاه‌ها برای تحقیق و پژوهش قرار گرفت.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان بیان کرد: مرکز مطالعات شورای شهر به دنبال نزدیک کردن فضای اجرا و دانشگاهی بوده تا بتوانیم از بحث‌های علمی در فضای اجرا به شکل کاربردی استفاده کنیم تا بخشی از مشکلات شهری را پوشش دهد.

وی با اعلام اینکه 6 تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌های همدان و مرکز مطالعات منعقد شده است، تصریح کرد: مرکز مطالعات به دنبال این بوده تا مشکلات موجود در قوانین شهرداری را احصا کرده و پیشنهاداتی برای اصلاح این قوانین ارائه دهد.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات مدیریت شهری همدان به سبب قدیمی بودن قوانین است، تصریح کرد: پنج مورد از قوانین شهرداری‌ها را برای اصلاح به شورای عالی استان‌ها پیشنهاد داده‌ایم که می‌تواند در قالب طرح به مجلس و لایحه به دولت پیشنهاد ارائه کند.

نورالله زاده با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در مدیریت شهری یکی از طرح‌های مورد مطالعه مرکز مطالعات بوده است، عنوان کرد: بهره‌وری در سیستم‌های دولتی و بخش خصوصی در حال حاضر مورد توجه بوده و افزایش بهره‌وری سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی است که امیدواریم با طرح‌های پژوهشی که در حال انجام است بتوانیم افزایش بهره‌وری را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: هزینه‌های اجرای پروژه‌های آسفالت شهری در همدان بسیار زیاد است ولی در زمان بهره‌برداری از آسفالت، کیفیت مطلوب نداشته و شاهد دوباره‌کاری در این حوزه هستیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان افزود: با توجه به هزینه بسیار زیادی که برای مدیریت شهری در زمینه اجرای پروژه آسفالت ایجاد می‌شود مطالعاتی از سوی مرکز شکل گرفت و چهار طرح پژوهشی استخراج شد تا میزان راندمان را افزایش داده و هزینه‌های اجرا را کاهش و طول عمر را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هر چه به سمت تخصصی و علمی‌تر کردن امور اجرایی پیش برویم از سوی دیگر می‌توانیم اقدامات موثر با راندمان بالایی را داشته باشیم، گفت: اگر فضای علمی و تخصصی در کنار فضای اجرایی قرار گیرد اهداف مرکز مطالعات محق می‌شود ولی نیازمند تغییر نگرش افراد سیاست گذار و مدیران اجرایی است.

عضو شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه مطالعات از اجرا مهم‌تر بوده و سبب ماندگاری پروژه‌ها می‌شود، اظهار داشت: حذف یا کاهش مطالعات به بهانه تسریع در اجرای پروژه کار درستی نیست و این روش‌ها باید تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش روند مطالعات نه تنها سبب بهره‌برداری زودتر از پروژه‌ها نشده بلکه آسیب‌های جدی نیز به دنبال دارد، اظهار داشت: در بخش‌های مختلف شاهد هستیم که مدیران اجرایی مطالعات پروژه‌ای را مشاهده نکرده و حتی آن را بررسی نمی‌کنند تا ایرادات آن مشخص شود.

نورالله زاده با بیان اینکه بسیاری از مطالعات کپی است، گفت: گاهی مشاوران مطالعات به ظاهر مناسب ارائه می‌دهند ولی در محتوا ایرادات بسیاری دارد، متاسفانه نگاه به مطالعات پروژه‌ها و طرح‌های مدیریت شهری به صورت شعاری است و در زمان اجرا نیز برخورد با آن شعارگونه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز