معاون سازمان جهاد کشاورزی

استان همدان رتبه نهم تولید شیر کشور را دارد

۱۳۹۴/۱۲/۰۳ - ۱۰:۴۹:۳۴
کد خبر: ۳۷۶۲۶۸
استان همدان رتبه نهم تولید شیر کشور را دارد
محمد نظرپور اظهار داشت: تا پایان دی ماه امسال افزون بر 310 هزار تن شیر در استان همدان تولید شده که بیش از چهار درصد از شیر تولیدی کشور را شامل می‌شود که بر این اساس استان همدان رتبه نهم تولید شیر کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: به طور متوسط سالانه 374 هزارتن شیر خام در استان همدان تولید می‌شود که 184 هزار تن آن در استان مصرف و 190 هزار تن آن به صورت مازاد بر مصرف به دیگر استان‌های کشور منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 97 درصد از تولید شیر خام استان از دام‌های سنگین و سه درصد آن از دام‌های سبک تولید می‌شود، افزود: سرانه تولید سالانه شیرخام 207 کیلوگرم و سرانه مصرف سالانه شیرخام 102 کیلوگرم در استان همدان است.

نظرپور عنوان کرد: این سرانه مصرف در مقایسه با میانگین سرانه مصرف دنیا 50 تا 60 کیلوگرم و در مقایسه با سرانه مصرف برخی از کشورهای اروپایی 200 کیلوگرم کمتر است.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های پرورش دام‌های سنگین در استان همدان، این استان از نظر تولید شیر و گوشت یکی از استان‌های غنی در سطح کشور است و باید برنامه‌ای برای افزایش سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی و لبنی در استان ایجاد شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی داشته که بایستی توسط تشکل‌های موجود دام و همچنین صنایع لبنی در استان و کشور به آن توجه جدی شود تا در اولویت آنها قرار گیرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر هزینه روزانه مصرف تنقلات برای کودکان در منزل یا مدرسه رقم قابل توجهی بوده در صورتی که مصرف شیر در آن جایگاهی ندارد و والدین نیز به راحتی از کنار این موضوع گذشته و تلاشی برای مصرف شیر سالم به عنوان بهترین نوشیدنی‌ها و کامل‌ترین غذا توسط کودکان را ندارند.

نظرپور اظهار داشت: تا پایان دی ماه امسال افزون بر 310 هزار تن شیر در استان همدان تولید شده که بیش از چهار درصد از شیر تولیدی کشور را شامل می‌شود که بر این اساس استان همدان رتبه نهم تولید شیر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: از اهداف و برنامه‌های این معاونت حرکت به سمت صنعتی کردن تولید شیر با ایجاد و توسعه واحدهای پرورش گاو شیری صنعتی با ظرفیت‌های بالا و کاهش قیمت تمام شده تولید شیرخام با اعمال مدیریت صحیح در دامداری‌ها است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: 340 واحد پرورش گاو شیری صنعتی با ظرفیت 24 هزار راس در استان همدان فعال است که سالانه 370 هزار تن شیر در این واحدها تولید می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز