مجلس باید فرهنگ را در اولویت ماموریت های خود قرار دهد

۱۳۹۴/۱۲/۱۱ - ۱۲:۲۷:۲۰
کد خبر: ۳۷۹۵۶۲
مجلس باید فرهنگ را در اولویت ماموریت های خود قرار دهد
توسعه و پیشرفت هر جامعه ای در بخش های مختلف، رابطه مستقیمی با نسبت ارتقاء شاخص های فرهنگی آن جامعه دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، توسعه و پیشرفت هر جامعه ای در بخش های مختلف، رابطه مستقیمی با نسبت ارتقاء شاخص های فرهنگی آن جامعه دارد به عبارت دیگر می توان گفت اگر فرهنگ یک جامعه به پویایی و پختگی لازم نرسیده باشد، تحول و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... میسر نخواهد بود لذا توسعه فرهنگی یک کشور نقطه شروع پیشرفت آن کشور است و لازم است در اولویت برنامه های مسؤولین در اسناد بالادستی و قوانین عادی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. عوامل مختلفی در عقب ماندگی در عقب ماندگی فرهنگی و عدم توسعه آن می توان برشمرد که از جمله آنها می توان به پایین بودن سطح سواد عمومی، تعصبات قومی- منطقه ای، هنجار ضدارزشی و... اشاره کرد. فرهنگ روح پیشرفت بوده و نپرداختن ضمن افزایش میزان هزینه های کشور، آسیب های بی شماری را متوجه بخش های مختلف جامعه خواهد کرد لذا انتظار می رود مسؤولین این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده و در برنامه ریزی و اجرا توجه ویژه ای را داشته باشند.

بنیان گذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مجلس را در راس تمام نهادهای کشور می دانستند و از منظر ایشان اکثریت قاطع مسایل مهم کشور وابسته به مجلس است و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز سلامت نظام را وابسته به سلامت مجلس می دانند و از آن نهاد به عنوان یک مرکز اساسی انقلاب و مظهر ظهور اراده مردم در صحنه های گوناگون سیاسی و اجرایی یاد می نمایند. بر این اساس می توان مدعی بود میزان توسعه و عقب ماندگی جامعه ارتباط مستقیم با کیفیت مجلس داشته و از سویی دیگر بیان شد که توسعه همه جانبه یک جامعه متأثر از توسعه فرهنگی آن جامعه است بنابراین رسالت مجلس در پرداختن به امور فرهنگی و اهتمام در جهت زمینه سازی ارتقا شاخص های فرهنگی کشور بیش از پیش نمایان می شود.

اکنون که انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده است لازم است در راستای انجام هر چه بهتر رسالت شهروندی خود، برنامه های منتخبین مردم را با دقت بیشتری بررسی کرده و میزان اهتمام ایشان به مسایل فرهنگی را به صورت کارشناسانه مورد مطالعه قرار داده و ایشان را مکلف به پرداختن به ایجاد و گسترش زمینه های فرهنگی در کشور نماییم؛ وظیفه احزاب سیاسی، تشکل های مردمی، روشنفکران جامعه، اساتید دانشگاه و... در این خصوص بسیار برجسته است. مجلس باید اولویت کار خود را مسایل فرهنگی کشور در بخش های مختلف جامعه قرار دهد و زمینه های رشد نرم افزاری آن را فراهم آورد؛ در این صورت است که می توان انتظار داشت کشور توسعه همه جانبه و متوازن داشته باشد.

سیدمصطفی موسوی

عضو شورای مرکزی سمن های استان همدان

مسؤول سمن های حوزه مدیریت شهری استان

مدیر سمن مشکات مطهر هگمتانه

 

نظر شما