دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان:

۷۰ درصد سارقان در همدان معتاد هستند

۱۳۹۴/۱۲/۱۳ - ۱۰:۴۳:۲۰
کد خبر: ۳۸۰۳۳۷
۷۰ درصد سارقان در همدان معتاد هستند
عبد‌الحسین مرادی گفت: این پدیده شوم اثرات مخرب زیادی را در جامعه به دنبال دارد و می‌توان گفت، 71درصد زندانیان با مواد مخدر مرتبط هستند و 70 درصد سارقان نیز از معتادان هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان در همایش اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و روان گردانها در مجتمع آوینی همدان اظهار داشت: با توجه به تولید پیش‌ساز‌ه‌های صنعتی در مرز‌های غربی کشور باید به این موضوع توجه داشته باشیم که کشور ما مرز‌های گسترده‌ای با کشور‌های همسایه از جمله افغانستان، عراق،‌ پاکستان و ترکیه دارد.

وی حجم کار در این بخش را بالا دانست و با اعلام اینکه استان همدان برای قاچاقچیان مواد مخدر بسیار ناامن است، گفت: این پدیده شوم اثرات مخرب زیادی را در جامعه به دنبال دارد و می‌توان گفت، 71درصد زندانیان با مواد مخدر مرتبط هستند و 70 درصد سارقان نیز از معتادان هستند.

مرادی افزود: 55 الی 60 درصد علل طلاق‌ها اعتیاد بوده و 23 الی 25 درصد قتل‌های رخ داده نیز توسط معتادان به مواد مخدر انجام می‌شود، ضمن اینکه بیشترین آمار مربوط به کوک‌آزاری و همسر‌آزاری‌ وجرائم مختلف نیز مرتبط با مواد مخدر است.

وی با اشاره به فعالیت 43 سازمان مردم‌نهاد در حوزه درمان اعتیاد گفت: متأسفانه تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در همدان کم بوده و در برخی شهرستان‌ها نیز سازمانی وجود ندارد که از معاونت سازمان ورزش و جوانان درخواست داریم تا نسبت به راه‌اندازی این سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، پیشگیری و درمان اقدام کنند.

مرادی افزود: 95 درصد مراکز درمانی فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و تنها 5 درصد آن دولتی است.

وی عنوان کرد: امسال 567 نفر معتاد متجاهر و ولگرد در مرکز ماده 16 همدان پذیرش شدند که از این تعداد تاکنون 494 نفر ترخیص شدند.

مرادی با بیان اینکه توجه به اشتغال و حمایت از بهبودیافتگان بعد از سپری کردن دوره درمان از ملزومات است، گفت: بسیاری از بهبودیافتگان بعد از درمان در جامعه رها می‌شوند که رد این صورت احتمال بازگشت به مصرف وجود دارد و در این راستا باید تمهیدات درستی برای به کارگیری بهبودیافتگان و یا برخی خانواده‌های آنها اندیشیده شود، ضمن اینکه امروزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای این قشر از جامعه امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه همه افراد جامعه در تهدید پدیده شوم اعتیاد قرار دارند، افزود: 25 درصد جمعیت استان که شامل نوجوانان و جوانان می‌شود در اختیار آموزش‌وپرورش و مراکز آموزش عالی استان هستند که می‌توان با افزایش سطح آگاهی و بینش دانش‌آموزان و دانشجویان ‌میزان ورودی به اعتیاد را کنترل کرد و کاهش داد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان تصریح کرد: حوزه‌های توانمندسازی، مقابله و پیشگیری از اعتیاد در اولویت قرار دارد و برای اشتغال به کار بهبودیافتگان نیز رایزنی با بخش خصوصی و کارآفرینان با حمایت ویژه در دستور کار است.

مرادی  با بیان اینکه همه اقشار جامعه باید در مقابل معتادان احساس مسئولیت کنند، گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند مشارکت همگانی است.

وی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی مجمع خیران در این راستا گفت: انتظارات دیگر ستاد فراهم کردن زمینه اسکان معتادان بی‌خانمان، فراهم نمودن زمینه اشتغال آنها ،حمایت از خانواده‌های محکومین، مشارکت در حل مشکلات زنان معتاد و آسیب‌پذیر جامعه  و غیره از جمله انتظارات از دستگاه‌های دولتی، سمن‌ها و خیران است.

مرادی با بیان اینکه امروزه یکی از سیاست های مبارزه با مواد مخدر استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله خیران، نخبگان، اساتید و صاحب نظران در اقشار مختلف جامعه است، اظهارداشت: در حال حاضر از اساتید انتظار داریم دراین حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.

پخش دو کلیپ از وضعیت معتادان و خانواده‌های آنها و اجرای گروه سرود نوای دستان ناشنوایان جمعیت توانیابان به سرپرستی ژاله مستعد و تجلیل از آنها از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

پخش دو کلیپ از وضعیت معتادان و خانواده‌های آنها و اجرای گروه سرود نوای دستان ناشنوایان جمعیت توانیابان به سرپرستی ژاله مستعد و تجلیل از آنها از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

 

نظر شما